wat vragen over een kleine duikboot

Hallo Sparkie,

de FC-16 zenders zijn niet meer leverbaar, uit productie bij Robbe. (helaas voor velen, ikzelf ook.. :evil: )

Ik gebruik een F14 ook van Robbe. Die wordt als 4 kanaals geleverd, en kun je naar 8 uitbreiden. Zolang je dat met schakelaars doet is dat erg goedkoop te realiseren. Per extra kanaal een schakelaar, één weerstandje, en een servodraad met stekker. Maar ook mulitswitch en multiprop modules kunnen erin.

het is zover ik heb nu de meeste dingen besteld: de romp en de meeste elektronica.
ik ben ook bezig met het ombouwen van een servo tot piston en ik heb al een 3-blads 20mm schroef.
ik heb ook iemand gevonden die 2 eindstoppen voor me wil draaien uit ertacetal (een witte kunstof voor zover ik weet...)
binnenkort zal ik dus echt gaan beginnen en ik zal proberen om elk weekend wel wat foto's te maken van mijn voorderingen.

jacar

Enne... wellicht mosterd na de maaltijd, maar...:
Voor schepen en auto's is de 35mHz VERBODEN.
Deze is enkel en alleen gereserveerd voor vliegtuigen/helikopters. Schepen en auto's mogen daar (in Nederland tenminste) niet op varen/rijden.
De vliegers mogen echter wél op de 27 en 40mHz vliegen.
Ja, ik weer het, oneerlijk en zo, maar 't is niet anders.
Lees voor alle regels en weetjes het volgende topic van onze frequentiegoeroe Ron van Sommeren:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9655
(Je moet er even voor gaan zitten, maar dan weet je het ook voor de rest van je leven... :wink:

Roel,

Je hebt helemaal gelijk.

En als je begint, zoals Sparkie dan is het wel heeeeeeel handig om dan voor 40 mHz te gaan. :proost:

Groeten,

Jan.

ja ik ga ook een 40mhz kopen. ik ben alleen nog opzoek naar een goede 2ehands zender. nieuw zijn ze momenteel nog iets te duur...
ik ga als ik de elektronica morgen of overmorgen binnen krijg het eerst nog testen met mijn 35mhz zender die ik nog van een helitje heb en als ik een goede zender heb gevonden ga ik die gebruiken bij het varen.

@Jan Huizinga,

meen je echt wat je schrijft Jan?

Je hebt helemaal gelijk, maar aangezien ik zelf 16 jaar vlieg en daarvoor twee zenders heb en tich ontvangers ben ik echt niet van plan om dat weg te doen en een 40mHz set te gaan kopen.

Neem jij soms stoffer en blik mee als je gaat vliegen?

Hein

Hoi Jan,
vertrouw jij je vliegtuig besturing dan aan anderen toe?

En hoop dat andere mensen dat ook doen,

Als ik nu eens bv kom met een auto of boot in de buurt en zet mijn zender op 35 mhz aan.
Jou vliegtuig heeft dan alleen nog maar stoffer en blik nodig. (ze zijn namelijk heel snel beneden als iets mis is)
Wat zeg je dan?
Jij durft nogal vindt ik.

Hein

Ja hoor Jan,

Want ik zeg ook dat ik oplet waar ik met mijn 35mHz zetje heen ga.
En hoop dat andere mensen dat ook doen,

Maar het is al vaak genoeg gezegd over de 35 mhz.
Dus sluiten maar deze discusie over de 35 mhz

Hein

idd zet die discussie maar ergens anders voort.

ik heb nu alle elektronica die de boot in gaat in huis:
-een soort graupner speed 320 (alleen niet van graupner...)
-twee blue arrow 3,6g micro servo's
-een blue arrow 30A regelaar die lipo compatible is
-een 2cell 820mah lipo packje
-6 kanaals 40 mhz!!! onvanger
en ik ben ook bezig met een duiksysteem.
helaas is de revell kit er nog niet dus echt verder kan ik nog niet...(ik kan wel alles al een plaatsje geven natuurlijk)

hallo sparkie

als ik de berekenig maak waar ik alles ga monteren dan hou ik rekening met de toren (sail)
ik doe het zo
je neemt een pankje en leg dat op een rondhout
het plankje is de lengte van je wtc
daar waar de toren komt te zitten plaats je de duiktank 1/3 meer naar voor(hangt van het model af)
meestal klop deze opstelling want vooraan is een duikboot dikker dan achteraan
dan plaats je de servo en andere onderdelen en je kijkt of je plankje in evenwicht blijft
is dit niet het geval dan pas je loodjes bij
maar beter is het verschuiven van de onderdelen
tot er een zeker evenwicht is ontstaan
het plankje blijft niet echt op het rondhout in het midden
maar de balans is goed als je het plankje aan de twee kanten kunt laten rusten (niet tegelijk natuurlijk )

de reden dat ik dit doe is de volgende
een duikboot ontwerpen is niet zomaar 123 gedaan en de mensen die daar mee bezig zijn worden meer betaald dan ik
dus waarom zou ik niet van hun berekeningen gebruik maken?????
de toren (sail) staat zowat in het balans center van de boot daar als de boot onder water vaart dit het gene is wat de meeste wrijving veroorzaakt.
als de toren nu tever naar voor staat dan zou de boot beginnen te duiken
staat hij te veel naar achter dan zou hij met de neus naar boven willen

is een theorie die me nog nooit in de steek heeft gelaten
anderen zullen er wel een andere op na houden en het zal ook wel berekent kunnen worden maar ik vaar liever dan achter een pc berekeningen te zitten maken

groeten raf

bedankt raf, daar kan ik ook wat mee. had al met solidworks berekend dat het zwaartepunt ongeveer onder de toren moest zijn.

Sparkie;
Waarom een 30A regelaar? 10A was meer van genoeg, en een stuk kleiner.
servo's van 3.6 gram zijn zeer onnauwkeurig en centeren niet goed, is al door meerdere indoorexpert aangetoond. Ze zijn ook een stuk minder sterk dan 5.4 gram servo's. Je kan ze wel gebruiken, maar alles zal superlicht moeten lopen. Dit is vrij moeilijk aan de dichtingen.

Heb jij enige bouwervaring van iets dat met modelbouw te maken heeft? Duikboten zijn qua constructie een van de moeilijkere takken van modelbouw, zelfbouw van duikboten nog moeilijker, en zelfbouw op revell schaal....niet iets voor een eerste project. Ik kraak het niet af maar wil je maar behoeden voor een ontgoocheling.

succes :wink:
niels

hallo niels

oude rot in het vak zou ik maar zeggen hahahahaha

ik heb ook van die kleine servo's hoor
en de juistheid bij een duikboot is minder dan bij zo een vliegtuig
het reageert allemaal wat trager (water is dikker dan lucht)
als je siliconen doorvoeren gebruikt met een klodder vaseline dan loopt alles heel soepeltjes

maar zelf bouw is gewoon moeilijker dan uit een kit
groeten raf

toch al 9 jaar modelbouw, en al meer dingen zelf gebouwd dan de meeste hier ja. Ervaring druk je trouwens niet uit in aantal jaren, wat velen denken.

Daar gaat het trouwens niet over, wou aleen maar zeggen(waarschuwen) dat het niet zo vanzelfsprekend is zoiets als eerste project te maken (wat sowiese geld voor complete zelfbouw.) Als niemand het zegt moet ik het doen. Ik hoop dat ik in dit draadje over een paar weken bij een foto van een varend model m'n woorden terug zal moeten nemen, wat ik dan ook zeker al doen.

als je 3.6 gram bluebird servo's hebt, dan heb je dus wel servo's die in een 32mm wtc passen, in tegenstelling tot wat je vroeger beweerde.

Niels

hallo niels

die 3.2 gram heb ik dus niet wel dieES-07 JR servo's van conrad
ze zijn doorschijnend van materiaal
en ze wegen 4.5 gr
dus ze zijn ietsje zwaarder dan die 3.2 gr

en daarom kunnen ze niet in een 32mm wtc
ik heb geprobeert om de servo arm rond te draaien
dus het gat waar de schroef in komt open boren (voorzichtig ik heb de kartels nog nodig) maar het was niet betrouwbaar
de servo arm wilde steeds los komen en lijm wild ik niet gebruiken om hem vast te zetten

dus met de servo arm is de normale stand geraakten ze der niet in

foto komt nog wel eerst een nieuw toestel kopen

ik bedoelde in de text hier boven dat ik ook kleine servootjes had
tegen over die max servos die ik soms gebruik
groeten raf

Waar slaat je uitleg dan op? 3.6 gram of 4.5 gram, vind jij dit hetzelfde? Dit is zoiets als appels en peren.

Ik had het niet algemeen over kleine servo's, ik had het over 3.6 gram servo's. aleen deze dus. En DIE zijn onnauwkeurig en centeren slecht. Er is geloof ik maar 1 merk dat redelijk goed is en dat is NIET bluebird.

Ze zullen wel bruikbaar zijn voor de duikboot maar houd er rekening mee.

niels

halo

ik dacht dat al die kleintjes wat minder juist waren
dus heb ik me vergist
moet kunnen op mijn ouderdom hahaha
en nee 3.6 of 4.5 is niet het zelfde er blijft een verschil van 0.9gr
en voor zo een kleine boot als de skip is dit 2 keer wel 1.8 gr en das best veel
heoveel ga je winnen met die pom koppeling tegenover de alu
of heb je dat nog niet berekent

groeten raf

vraagje wat is er dan zo lastig aan zo'n revell kit??????? iedereen zegt dat wel, maar niemand heeft me ooit uitgelegt waarom dat zo is.
en ja ik had die 30A gewoon voor de zekerheid genomen (en ik heb nog een andere grotere motor in een boot zitten die ook wel eens een nieuwe regelaar kan gebruiken...)
ik heb al veel verschillende dingen gebouwd en geprobeerd het lastige is dat ik niet over alle machines beschik die ik zou willen, maar gelukkig zijn er nog veel behulpzame mensen in deze wereld.
en zo erg is het nu ook weer niet dat die kleine servo's niet zo gevoelig zijn ookal zijn ze ballraced.

en geloof me ik verwacht echt niet dat een duikboot makkelijk is dat heb ik wel gemerkt aan al jullie waarschuwende post, maar ik hou wel van een uitdaging.
ik zal zo snel mogelijk foto's posten, het is alleen nog wachten op de k-141 (kursk).

jacar

Back