Wat was jouw crashschade?

Ik kan me ook niet voorstellen dat hier regels voor zouden zijn.Het komt dus aan op ieders gezonde verstand.

Laatst bewerkt door een moderator:
Yes,

wildvlieger hebben vaak iemand als caller mee,
die oplet, dat min mogelijk gevaarlijke situaties ontstaan;
bij grotere toestellen is iemand die oplet verplicht,

(ja, en je kan inderdaad niet zeggen 50 m is goed)

groetjes van Uwe

de rechter zegt dit anders.

als je een derde verwond met jouw bezigheden, stond je te dichtbij.

Iets andere benaming, en je voelt ook meteen wel aan wie er altijd de sjaak is.
Daarom wordt er op dit forum zo gehamerd op veiligheid, het slachtoffer heeft een erg groot probleem, de vlieger een wat minder probleem.
maar beiden worden er slechter van.

beetje bewust maken van gevaren en consequenties is bij de wildvliegers wel eens nodig, ook al vinden ze je dan meteen een "schoolmeester" of "regelneef" (en ik weet andere woorden ervoor, maar die ga ik hier niet noemen :mrgreen:)

Bij kop staartbotsingen hetzelfde verhaal. Als je ergens achterin gaat, ben je altijd de pisang, omdat de rechter/verzekeringsmaatschappij zich als eerder genoemd opstelt

@uwe
Naar mijn weten zijn er geen regels voor het wildvliegen...
Alleen de luchtverkeerswetten, en die zijn redelijk vrij als het om modelbouw gaat
enigste wat er bepaald wordt, is dat er buiten de bebouwde kom gevlogen moet worden, en je moet toestemming hebben van de eigenaar van het land waar je boven vliegt.

Alle andere regels komen bij de knvvl vandaan, waar een wildvlieger weinig mee te maken heeft.
Het is wel erg handig als ze dit wel zouden doen, aangezien deze absoluut niet overdreven zijn

zo is er ook nog de eis dat je het toestel altijd in het zicht moet hebben, weet alleen even niet of dit nou knvvl of wet was..

het slachtoffer heeft een erg groot probleem, de vlieger een wat minder probleem.
maar beiden worden er slechter van.

Dat is een erg duidelijke manier om het te zeggen, en men mag daar wel eens rekening mee houden, dat wat er ook gebeurt, het slachtoffer in deze situaties ALTIJD slechter af is als de "veroorzaker"....

beetje bewust maken van gevaren en consequenties is bij de wildvliegers wel eens nodig, ook al vinden ze je dan meteen een "schoolmeester" of "regelneef" (en ik weet andere woorden ervoor, maar die ga ik hier niet noemen :mrgreen:)

Ja.... erg he?

@uwe
Naar mijn weten zijn er geen regels voor het wildvliegen...
Alleen de luchtverkeerswetten, en die zijn redelijk vrij als het om modelbouw gaat
enigste wat er bepaald wordt, is dat er buiten de bebouwde kom gevlogen moet worden, en je moet toestemming hebben van de eigenaar van het land waar je boven vliegt.

Knip.....
zo is er ook nog de eis dat je het toestel altijd in het zicht moet hebben, weet alleen even niet of dit nou knvvl of wet was..

Zicht hebben op het model is wet.... het is ook een van de knelpunten bij FPV vliegen zonder spotter (je vliegt dan zonder zicht op het model en de wetgever heeft er niks mee te maken of "zicht vanuit het model" beter of slechter is.... het is domweg niet wat er staat: "OP".... niet "vanuit"....)

Bebouwde kom: als je de letter van de wet volgt, is het alleen verboden boven bebouwd gebied te vliegen indien je niet ten allen tijde een veilige noodlanding kunt maken. Hoe je dit moet vertalen, weet ik ook niet, maar ik kan me voorstellen dat met een multicopter boven de Kalverstraat op koopavond, "verbodener" is dan hooveren op één meter hoogte op een verlaten trapveldje....

Maar het is überhaupt veiliger, om er gewoon van uit te gaan dat vliegen boven de bebouwde kom een no-go is....

Groet, Bert

ach
De wet is vaak een poging gezond verstand in woorden vast te leggen.

Kijk een beetje om je heen, breng geen anderen in gevaar door bv boven een weg te gaan vliegen. Zelfs niet als draaipunt...
Als anderen niet in gevaar gebracht worden (volgen HUN mening, of jouw mening als jij dit eerder vind) komt het eigenlijk gemiddeld wel goed

Maar een slecht onderhouden/gerepareert model valt ook onder deze noemer..
breekt bv de vleugel, waardoor hij boven een fietspad neerdonderd, kun je best een groot probleem krijgen.
Als er een fietser had gereden, kun je de reparatie niet ff overdoen

Inderdaad zegt die wet niet veel,

de wildvlieger moet even kijken, dat niks gebeurt,
dus blijf je automatisch weg van mensen
en gaat 'n beetje het weiland in,
waar de boer zegt, dat het o.k. voor hem is,

je kijkt dat je materiaal o. k. is,
en voor de zekerheid neem je jou vrouw mee,
die 'n beetje op let, ha ha
simpel

groetjes van Uwe

Sorry 8O

ik heb een stilstaande schade...
geen idee of het qualificeert als "crashschade", maar het is wel schade..

4 lipo's die de winter niet overleeft hebben..
waarvan 1 ontvangerlipo van de 600, dus was erg blij dat ik hem even aan de lader hing voor de zekerheid..

Gisteren zou ik even mijn EC 135 aan JanHein demonstreren.
Voor de zekerheid een nagelnieuwe LiPo gepakt (2 cycles oud....)
Deze Lipo had nieuwe bullet connectors, en nondanks dat ik met deze accu al twee vluchtjes had, bleek toch om een of andere reden dat die connectors niet goed in elkaar klemden:

Na anderhalve minuut hield in een keer alles er mee op, en de heli zakte naar de grond, tipte half om, en de tips van mijn prachtige, nog bijna nagelnieuwe Spinblades raakten de bestrating.... Geen schade op die vier bladen na..... maar die zijn nu net verrekte prijzig.... :(

Budget is effe op, dus maar verder vliegen met de goedkope plastics.... :mad:

Jammer.....

Groet, Bert

Een rij bomen ertussen,
ik ga er niet vanuit dat ie een 90 graden bocht gaat maken om tussen de bomen door te vliegen, vooral zo snel niet.
:offtopic:Ja maar de rechter, de wet, wildvliegen..... paniek! mag niet!! help!!! Peeuwwww!!!!
Geniet er van en gebruik je verstand;) Dat probeer ik ook te doen. En zelfs op de club gaat het wel eens bijna mis hahaha

iets te enthiousiast geland in het gras (lees volle vaart down), landingskid gebroken en half tandje maingear weg kosten 4euro maingear en druppeltje lijm landingskid:D

korte vlucht met mijn trex 600 :p

moter viel uit , probeerde nog te auto roteren

probleem: gebroken bullit connecter van de esc :rolleyes:

gr Nick

Laatst bewerkt door een moderator:
hahaha Uwe ,inderdaad vies voor de schoenen maar goed voor de heli z'n zachte ondergrond heeft de klap opgevangen......:mrgreen::mrgreen:

Nick

Had wel geautoed kunnen worden ;) maargoed, je liet m niet uit de lucht ploffen.. Dat scheelt al de helft haha

Back