Wat zegt mij de spanning en de tijd ???

Ja, zoals hierboven al vermeld: Als ik de spanning van een accu weet en een tijd, wat kan ik daaruit afleiden?

Bijvoorbeeld: 470sec 1.194V

Groeten,
Mischa

je zegt zelf al EEN tijd..... waar is die tijd aan gerelateerd (laadproces/ontlaadprocess) met hoeveel ampere,
wat voor accu betreft het?

met deze 2 kale gegevens is er geen touw aan vast te knopen.

Alleeen die 1.19V (als het een NiCD of NiMH betreft) zegt waarschijnlijk dat de cel aardig ontladen is
(mits in die spanning in onbelaste toestand is gemeten)

mvg, Z

Mischa,
Aan die tijd en die spanning heb je NIETS.
Zoals Z900 ook al schreef, je weet 470 seconden maar wat heb je daar aan? Was dat 470 seconden ontladen of opladen. En met hoeveel stroom was dat dan?
En de spanning van één cel is 1,19V. Oke, maar wat wordt daar dan mee bedoeld? Een NiCad of NiMH cel zal inderdaad rond de 1,2V zijn gedurende het merendeel van de ontlaadtijd maar hoe hoog die spanning is zegt vrijwel NIETS over hoeveel energie er nog in die accu zit tijdens het ontladen. Maar ook niet hoeveel de lader er al in heeft gestopt tijdens het laden.
Als je meer wilt weten over deze cellen lees dan de stukjes bij de modelbouw FAQ eens door.
DIT is het stukje over NiCad.
DIT is het stukje over NiMH.

Waarschijnlijk bedoeld hij de info die op sommige sub-c cellen staan.

Ja, en als het niks te betekenen heeft, waarom drukken ze het er dan op?

O ja, met die link over NiCd's en NiMH's ben ik ook niet veel wijzer geworden. Daar staat niets in over wat ik gevraagd heb of in grote lijnen nog niet wist. Evengoed bedankt voor de tip.

Ik weet niet precies waar de gegevens voor staan.
Maar die tijd is de looptijd van de cellen, dus het aantal secondes dat de cellen een bepaalde stroom (ik geloof 30A) kunnen leveren.
En die spanning staat voor het spanningsniveau tot waar de cellen inzakken bij een bepaalde stroom (ook deze is geloof ik 30A).
Er is vast wel iemand hier dit kan bevestigen of verbeteren.
Voor een recreatie rijden zijn deze gegevens niet van belang, en een wedstrijd rijder zou nieuwe cellen kopen ipv deze 2ehands ;).

Tjeerd

Kijk, hier heb ik wat aan. Ik had geen idee wat ik mij erbij moest voorstellen. Nou er zijn al vragen gesteld aan de verkoper hoeveel D/C cycli de packs er al op hebben zitten.

Via een andere bron ben ik eruit: :lol:

Die waardes betekenen: Als ze met constant 30 ampere onltaden worden ( dat is ong gemiddeld tijdens een race) is de gemiddelde spanning 1,194 volt en duurt het 470 sec voordat ze leeg zijn.

neoblader zat dus een heel stuk in de goeie richting. :idea:

Juist.
De cellen worden via speciaal apparatuur behandeld (middels stroomstoten) voor betere eigenschappen en daarna aan een laad/ontlaad proces geworpen volgens een vaste procedure.

De specs die daaruit komen rollen komen op het stikkertje te staan en worden pakketten sammengestelt met zo goed als 6 gelijke cellen. Hoe hoger de specs des te beter de accu (en dus ook duurder in verkoopprijs).

Maar ja, dat zijn dus 2e hands pakketten en moet je niet veel aandacht besteden aan die stikkertjes.

Back