Wat zijn de kleinste CP heli's?

• Topicstarter Topicstarter Wilhelm-Jan
  • Startdatum Startdatum
W

Wilhelm-Jan

Guest
Goedendag,

ik vlieg alweer een tijdje rond met een King2 en dat gaat eigenlijk behoorlijk goed nu, echter nu in de winter speel ik veel binnen met een coaxiale en een picooztje en da's beide eigenlijk toch neit zo leuk, dus ben ik opzoek naar een hele kleine CP.

De kleine FP's die er zijn, zoals die van walkera ed komen met 175mm in de grote wat ik wil, maar toch, he is geen CP..

Wat zijn nou de kleinste CP's die er zijn die toch nog leuk geprijst zijn (geen duizenden euro's voor een complete set zegmaar)..

Iemand enig idee?

Ik heb een Gaui 200Se (binnenkort te koop..). erg klein, en een stukje kleiner dan de Trex250.

je hebt ook de SJM 180. geen ervaring mee zelf. maar ook erg klein.

Laatst bewerkt:
KLeinste die te koop is is de walkera 4G3 die Breeem al noemde. Lijkt een prima dingetje. ik heb de FP versie en die is lache hoor!
4G3 is 30cm, kleiner zal je niet snel vinden.
Sommige mensen hebben wat tegen walkera, feit is wel dat ze een stap durven te wagen! Soms zijn de 1e modellen niet geweldig, maar dat verbeterd al snel.

WALKERA--CHINA
Heb hem op een flilmpje al binnen flink zien flippen.
Heb ook een DF52, maar das een venijnig beestje met een bagger gyro... Zijn maar enkelen geweest die daarmee inverted hebben gevlogen...
4G3 zal zeker ook niet makkelijk zijn trouwens...

KLeinste die te koop is is de walkera 4G3 die Breeem al noemde. Lijkt een prima dingetje. ik heb de FP versie en die is lache hoor!
4G3 is 30cm, kleiner zal je niet snel vinden.
Sommige mensen hebben wat tegen walkera, feit is wel dat ze een stap durven te wagen! Soms zijn de 1e modellen niet geweldig, maar dat verbeterd al snel.

WALKERA--CHINA
Heb hem op een flilmpje al binnen flink zien flippen.
Heb ook een DF52, maar das een venijnig beestje met een bagger gyro... Zijn maar enkelen geweest die daarmee inverted hebben gevlogen...
4G3 zal zeker ook niet makkelijk zijn trouwens...

Hm, da's 30cm.. Ik zoek eigenlijk nog kleiner, ik heb er ooit een gezien, maar volgens mij was dat een aangepaste zelfbouw Gaui..

Misschien toch maar een FP.

Die jij hebt, vliegt dat nou een beetje leuk? Of compleet instabiel en alleen na tig upgrades beetje leuk?

Of de 4G3 een aanrader is kan ik enkel zeggen dat het afhangt van wat je verlangt.

Ik heb een Gaui EP200, en de 4G3 is toch wel een heel stuk kleiner ! Met de Gaui ga ik in mijn woonkamer zelfs niet hoveren, dat ding is veel te agressief, heb je minimaal een sporthal voor nodig vind ik. Ik vind sowieso dat je een toestelletje dat ruim boven de 3500 RPM op de kop heeft niet binnen de straal van 3 meter laat komen.

Mijn 4G3 is een ander verhaal. Ik heb 'm nu een week of 2, weinig tijd gehad, en nog steeds aan het wachten op extra lipo's (RCV). Maar met die ene lipo die ik heb, heb ik er al veel lol aan beleefd. Hier in mijn relatief kleine woonkamer vlieg ik vlotjes achtjes, en kan ik letterlijk van de kast naar de tafel vliegen. Enkele crashes, maar geen stukken tot nu toe. Je kan de lipo vervangen zonder de canopy te verwijderen, wat makkelijk is.

Buiten heb ik vandaag voor het eerst geprobeerd - helaas stond er wat wind wat niet zo leuk is met zo'n helitje. Ik heb ook geprobeerd om 'm inverted te krijgen, maar dat lukte niet. Moet de instellingen eens checken en aanpassen (met dipswitches...geen handig systeem). Eigenlijk is hij wel inverted geraakt, en zo ook ondersteboven tegen het bevroren grasveld geknald. Geen stukken. Bij een tweede poging ging het weer mis en ging hij weer tegen de grond, met een chicken dance tot gevolg (er zit geen throttle hold op de zender). Geen stukken...

Besluit : voor mijn bedoelingen is hij perfect. Bij weinig tijd, bij rotslecht weer, ik vlieg er nu dagelijks enkele lipo's mee in de woonkamer. Ik ga de idle-up instellingen nog proberen in orde te krijgen, zodat ik er ook inverted mee kan oefenen. Maar je moet niet verwachten dat de tail houdt zoals een degelijke snaar- of stangaangedreven staart met een goeie gyro. Vliegbaar, dat wel.

Heb net enkele foto's gemaakt om het verschil in grootte aan te geven, van Picooz over 4G3 naar EP200 tot T-Rex450.

full

full

Heb ook een filmpje gemaakt maar helaas te donker.

Laatst bewerkt door een moderator:
Op dit moment is de kleinste CP inderdaad een walkera 4G3. Men is er erg lovend over. De lipo's kosten een paar euro dus daar kun je geen bult aan vallen.
Op ebay is deze te koop in hong kong vanaf zo'n 140euro incl. verzending, als je goed zoekt. In Nederland kost hij rond de 180euro.

Ik heb zelf al enige tijd een Walkera 4#3B , dit is een fixed pitch heli maar wel ontzettend leuk om af en toe in je huiskamer rond te zoemen.
Hij is bovendien erg robuust en met de bijbehorende 2.4G zender erg handig voor binnenshuis. Dat ding vliegt prima, ok, het is duidelijk neit te vergelijken met een grote CP heli, maar goed, het blijft ongelooflijk hoe ze het kunnen maken, zeker voor dat geld. Ik heb er buiten mee gevlogen, maar dan wordt hij zo snel erg klein en bovendien snel een speelbal van de wind, dus niet aan te raden.
Ik had eerder een Walkera 35B gehad, maar die heb ik na 1 week verkocht, de afwerking was zwaar onder de maat, zo'n beetje overal zat speling op. Het lijkt alsof het nu wel beter met de Walkera produkten gaat.

Bas

Ik zou het eerst idd voor de 4#3B gaan. 2.4ghz versie. ben je goedkoop klaar. Geen belachelijke rpm's en je kan er alles mee wat je binnen in de huiskamer wil doen. De 4G3 KAN inverted, maar dat probeer je ook niet in de gemiddelde huiskamer.

De 52 is een stuk groter hoor, maar daar heb ik teveel aan lopen klooien (brushless) om hem nog in zijn waarde te laten :).
De 4#3B is 1 van de 1e van walkera (samen met de DF04) die het standaard gewoon perfect doet.

Idd wat Funky ook zegt, de gyro blijft vaak een probleem. die kleine onboard dingen icm met staartmotortje zijn gewoon niet geweldig, maar wel vliegbaar.
Ik ben nu bezig om de 4#3 brushless te maken. Direct drive main en 2grams staartje :)

De 4#3B is de ge-upgrade versie met alu delen en 2.4GHz zender en vliegt beduidend beter dan zijn voorganger.
Brushless is niet echt nodig als je een koelvin op de motor plaatst, want de motortjes gaan stuk doordat ze erg heet worden.

Bas

weet ik. mijn 4#3B vliegt nog steeds heerlijk met het originele motortje :), leeft alweer een tijdje! nog niks hoeven vervangen...

Had alleen via via mijn oude 4#3 weer terug gekregen nadat een vriend ermee heeft leren helivliegen! Die heeft nu ook een 4#3B gekocht, dus is de 4#3 over.
Tsja, toen zag ik nog een ultra dun cd-rommetje liggen en een 2grams motortje... Mja, dan gaat het kriebelen hè! Moet hem nog opnieuw wikkelen voor iets meer toeren, maar tis lekker stil hoor!

De 4#3B koop je al voor minder dan 70 euro bij Miracle Mart. Vermoedelijk kost verzenden 30 en invoer zo'n 20 euro. Bij elkaar zo'n 120 euro.

Ik ben nu aan het twijfelen geslagen tussen de 4G3 en de 4#3B.

Het leuke aan de 4G3 lijkt me juist de echtheid ervan, dus een CP, idle up en vliegen maar, dat gan een fixed pitch natuurlijk niet. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik mijn King2 ook lang niet altijd met Idle up vlieg, omdat hij met de plastic blades nou eenmaal beter aanvoelt op toeren (jaja...), dus ik weet het nog niet..

Iemand die me over kan halen? Die het verschil weet tussen beide? Ik ben nog lang geen goede piloot, dus inverted ed zal ik toch niet snel doen.

Ga dan voor de 4#3B. Sinds 1 januari worden er geen invoerrechten meer geheven over goederen met een waarde tot 150 euro. Ik betaalde in Hong Kong (bij Helipal)een half jaar geleden 77 euro (extra lipo gratis). De verzendkosten (via EMS, dus de duurste, maar wel de snelste) waren 23 euro, dus dan ben je voor 100 euro klaar.

Je kan ook nog kiezen voor de 4#3a, zie de discussie in het FP/Coaxiaal-draadje (walkera 4#3a)..........

Groeten,

Paul

Had alleen via via mijn oude 4#3 weer terug gekregen...

Als ik het goed voorheb is dat ook mijn oude 4#3 :-) !

Terzake. Ik heb ook een 4#3 gehad, en de 4G3 presteert wel iets beter. Meer punch, reageert sneller, vliegt strakker. Ik heb 'm 140 betaald via Ebay uit Groot-Britannië, gelijk wat spares meebesteld.

Crashbestendig is hij ook, maar de blades kunnen niet hebben wat die van de 4#3 kunnen hebben : ze zijn van een soort overtrokken schuim, en een flinke bladestrike beschadigt ze. Langs de andere kant voel je flinke blutsen en kappen in de blades vreemd genoeg niet bij het vliegen. Toerental ligt volgens mijn tacho iets boven de 1000 RPM belast in normal. Voor de rest nog niet kunnen meten.

Mijn advies : als je er het dubbele van de prijs voor over hebt, dan zou ik de 4G3 nemen. Wil je echt een koopje doen dan kan je dat met de 4#3 (om het even welke versie doen. Vliegt voor dat geld eigenlijk ongelofelijk goed, het is de eerste heli waarmee ik ooit gehoverd heb ! (na de Picooz en een coaxiaal) Als je 'm dan brushless maakt dan zal hij stukken beter vliegen door meer power, maar qua kosten passeer je dan de 4G3 vrees ik. Ik zie mijn 4G3 trouwens ook nog wel ooit een brushless makeover krijgen....

De keuze is gemaakt na het lezen van nog een aantal gebruikers ervaringen;

ik heb zojuist de 4G3 besteld bij Helipal, met 5 extra bladen en een sparepart kit. Onder het motto van komt vast van pas.

Forse hap centen, maargoed, veel overuren gedraait afgelopen jaar en de bonus komt eraan :)

Ik kan neit wachten!

Extra centen voor een douane aanslag ligt ook al klaar, kan alleen maar duimen dat t niet komt (kleine 3 kilo) we zullen zien!
Geen idee hoe zoiets werkt (nog nooit van buiten de eu iets besteld).

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij is binnen! Eigenlijk gisteren al, maar toen was ik er niet. Hulde aan helipal en aan de postbode dat ze binnen 3 dagen een pakket uit hongkong bij mij krijgen zeg! Had ik niet verwacht:

Date # Location Delivery Status
6-Jan-2009 Hong Kong Item posted and is being processed.
6-Jan-2009 Hong Kong Processed for departure.
6-Jan-2009 Hong Kong The item left Hong Kong for its destination on
7-Jan-2009 7-Jan-2009 Netherlands Arrived and is being processed.
7-Jan-2009 Netherlands Pending customs inspection.
7-Jan-2009 Netherlands In transit.
7-Jan-2009 Netherlands Arrived the delivery office and is being processed.
8-Jan-2009 Netherlands Unsuccessful delivery because the addressee was not at the address indicated or addressee's office was closed.

Maargoed, even over de heli zelf; wat een geweldig leuk dingetje zeg! Ook gelijk het meest zenuwachtige nerveuze beestje waar ik ooit mee gevlogen heb (en dat zijn er maar weinig overigens). Ontzettend gevoelig voor het grondeffect, echt extreem, liftoff moet gewoon snel anders is ie al 3 meter verder gedrift. Best ernstig, maar hooveren begint te lukken, nu 3 batterijtjes mee leeg gevlogen en ben verbaasd over het dingetje, zo ongeloofelijk gevoelig! 56gram, wat wil je ook, maar geweldig leuk. Eerste setje rotorbladen is al kaduuk (bladestrike).

Wel vind ik het een vreemde setup, eerst heli aan, dan pas de remote, anders doet ie het gewoon neit, en dan alsnog vaak nog een keer de batterij eruit want dan pakt de remote hem niet lekker en stuurt ie de tail niet aan bv. Best anoying, maar valt prima mee te leven.

Ben er ook nog niet achter waar de linker switch en pod meter nou voor is. Iemand enig idee?

leuk dingetje!
Linker switch zal de idle up switch wel zijn? (hoofdrotor in constante snelheid).
pod meter zal een trim knopje zijn denk ik.

Rechterswitch is idle-up/normal.
Linkerswitch is de gear-switch, helaas niet nuttig programeerbaar bij mijn weten.

De twee draaiknoppen op de zender dienen om de programmatie te doen, en veranderen van functie naargelang je dipswitch 10, 11 of 12 aanzet of niet.

De hele uitleg staat in de manual...in het chinees engels.

Eenneuh, wat je verhaal van het aanzetten betreft...dat lijkt niet te kloppen. Je zet normaal gezien EERST de zender aan, en dan gaat de batterijindicatie knipperen, 10 seconden geloof ik. Binnen die tijd moet je de heli aangezet hebben ! De zender en de ontvanger moeten elke keer binden, dus niet zoals bij een degelijk 2,4 systeem waarbij je 1 keer moet binden. Vandaar dat het binnen die eerste 10 seconden moet gebeuren : het knipperen van de batterijindicatie wil zeggen dat de zender in bindmodus staat.

Laatst bewerkt:
Back