Wat zou je nu doen 10.5 met 5 cell of 13.5 met lipo

Hoi Mannen en dame,

Het seizoen is reeds een paar maanden aan de gang en op de verschillen banen in Nederland zijn al de nodig wedstrijden gehouden met zowel de 13.5+lipo en de 10.5+5 cell.

Nu ben ik benieuwd wat je nu zou doen als je met de kennis van nu weer een nieuwe seizoen zou moeten beginnen. Zou je blijven rijden met de 10.5+5 cell of had je nu achteraf toch liever met de 13.5+lipo gaan rijden.
Of zou je weer terug gaan naar de 10.5+5 cell.

Ik ben benieuwd en denk de rest van Nederland ook.

gr

Stephan

Tot op heden bevallen mij de 5 cellen 10,5 nog erg goed. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik nog niet getest met Lipo 13,5. Wel met 10,5 Lipo.
Deze vergelijking is natuurlijk niet helemaal fair. Des al niet te min heb ik nog steeds geen spijt van "nog een jaartje" 5 cellen.

Groet Robert

Verkeerde deel dit is het TE KOOP deel daar hoor je iets TE KOOP te zetten.:p

Gr Tim

Daar heb je deze
report.gif
voor... (heb ik reeds gedaan)

Maar om op het onderwerp terug te komen en kijk om mij heen zie ik ook de 10.5 met lipo, dit noemen ze in Belgie de super stock.

Ik heb zowel cellen als lipo's en de cellen heb ik omdat het moet; de lipo's omdat ze perfect presteren zonder de achterlijke stress van peakladen. Voor mij hadden we begin dit jaar gewoon zoals Groningen en Heemstede 13.5 met lipo moeten gaan rijden en voor de mannen die het sneller willen 9.5 of 10.5 met lipo.....

Maarja, wie weet volgend jaar????

groet,

Eric

Absoluut 13.5T met lipo. Al heb ik geen ervaring met cellen rijden, zou ik niets anders willen dan het gemak van de lipo's.
Ik ben ook van menig dat als besloten wordt om alleen met cellen te blijven rijden, dat het een achteruitgang is voor de RC sport.

Ik denk ook dat het verstandig is om, net als in Belgie, er een lipo klasse bij te voegen. Namelijk de 10.5T of anders de 9.5T met lipo. Dit om het gat wat er nu is tussen de 13.5T en de modified klasse zit op te vulllen.

Dat wordt het ook wat minder druk op de rijdersstelling;)

Halewijn

@Stefan; misschien leuk om hier een poll van te maken?

Of zou je weer terug gaan naar de 10.5+5 cell.

Ik ben benieuwd en denk de rest van Nederland ook.

gr

Stephan

Suggestieve vragstelling,

ik rij nu al 2 jaar met 10.5 en 5 cellen.

Belangrijker vind ik, dat nu steeds de motor als uitgangspunt genomen word,
dat is niet helemaal terecht.
De regelaar is veel duurder en heeft meer invloed op de power.

Zeker in een stock klasse wil je met een beperkt budget mee kunnen doen,
dat is nu al twee jaar in Heemstede niet mogelijk.
Vorig jaar deed je niet mee als je geen LRP TC had,
dit jaar kom je veel te kort als je geen LRP stockspec regelaar hebt.

Op zich moet iedereen zelf beslissen of hij daaraan wel of niet mee doet,
maar er is (nog) geen alternatief.

Lipo 13.5 heeft daar geen verandering in gebracht.

Ik ben zelf aan het testen van motoren, regelaars en lipo's die een betaalbare stock
klasse mogelijk moeten maken.
Iedereen de zelfde motor regelaar en lipo ( set van 100 euro totaal ) volgens mij
zijn er wel rijders die dat willen.

Als ik klaar ben met testen zal ik ook een topic opzetten met de resultaten.

13.5 met lipo! Dit puur om het gemak van de Lipo. Ik laad savonds mijn accus, ga naar het werk de volgende dag.. en kan na het werk direct door naar de baan!
Ook heb ik dit jaar nog geen kapotte of minder presterende accus gehad doordat ze een keer met te weinig lading zijn weggelegd of niet regelmatig zijn bijgehouden.

Met 5 accus zou je theoretisch een hele dag clubwedstrijd kunnen rijden zonder lader in de buurt te hebben :)

Hoe ideaal wil je het hebben. Er zijn bij ons rijders die naar de baan komen zonder lader en gewoon hun accus leeg rijden en weer naar huis gaan.
(Zal thuis ook een hoop gezeur schelen, omdat man lief niet zo lang op de baan blijft ;) )

Snelheids verschil is er niet echt..

Even reagerend op Oscar,

ik ben het met je eens dat de mensen in de stock dit jaar weer het meeste geld hebben moeten uitgeven! Modified is meer stock dan de stock klasse zelf.
Als we dit jaar allemaal met een TC spec hadden gereden was het nog een redelijk gelijke strijd. Door de nieuwe regelaars zijn er veel verschillen.

Bij ons op de club ontstaat nu ook de discussie over wat te doen met de stock volgend jaar. Een handout set zoals Oscar meld is hierbij natuurlijk een super oplossing, maar tevens voor veel mensen not done!! die vinden het wat te ver gaan voor een stock klasse op een club.

Een regelaar of motor vaststellen is net zo'n probleem. Welke motor doet het goed ,met de SPX en welke met de GM.. tsja zo is er altijd een die een voordeel heeft.

Tot nu toe wel een leuk jaar met weer veel nieuwe ontdekkingen voor velen.

Wat ik wil opmerken is dat op dit moment in het topic vooral op club niveau gekeken wordt. Als ik zelf kijk heb ik nog niets aan Lipo. Op de internationale en nationale wedstrijden rijden ze nog steeds met 5 cellen. Een doorstroom zou bijvoorbeeld vanuit mijn oogpunt juist éxtra duur zijn omdat ik zowel Lipo zou willen aanschaffen, als NiMh...

Zo vind ik een "beginners klass" zoals oscar voor stelt geweldig. Een klasse voor de jeugdige waarin ze zelf onderling lol kunnen hebben, en toch goedkoop "hard" kunnen gaan. MAAR, zodra die willen proeven aan het échte racen komen ze al snel niet meer mee, en vallen ze buiten de boot. En worden ze alsnog op kosten gejaagd. Is dat de manier om te handelen.

Vanuit club oogpunt denk ik dat het om het even is c.q. omvalt naar Lipo. Lipo heeft een hoop gemak, maar ik heb nog weinig tot geen problemen met NiMh gehad. Daar moet ik bij zeggen dat ik wel erg veel zorg draag om mijn celletjes ;-).

Goed, wat ik wel ook merk is dat we deze discussie al reeds vele, vele malen eerder hebben gevoerd, en ook daar niet op een éénduidig antwoord kwamen. Lijkt me heel vervelend om die zelfde discussie weer helemaal opnieuw te voeren.

Groet Robert :mrgreen:

Een handout set zoals Oscar meld is hierbij natuurlijk een super oplossing, maar tevens voor veel mensen not done!! die vinden het wat te ver gaan voor een stock klasse op een club.

Een regelaar of motor vaststellen is net zo'n probleem. Welke motor doet het goed

Wat is er zo'n probleem aan? Of 70 euro aan een "professionele" motor neerleggen of 100 euro voor een complete set, ik zie het probleem niet dan dat er alleen iets op de plank blijft liggen. Het nadeel van zo'n goedkope set (sensorless) moet je doorheen kijken, daar heeft iedereen last van. Dat mensen alleen met hun favorieten merken/producten willen rijden geeft op dit moment al een grote verdeelheid in de electro, ik vind de verplichte keuze voor zo'n set juist goed en gedurfd, ik had het vorig jaar ook al bij ons in de groep gegooid.

Wat ik wil opmerken is dat op dit moment in het topic vooral op club niveau gekeken wordt. Als ik zelf kijk heb ik nog niets aan Lipo. Op de internationale en nationale wedstrijden rijden ze nog steeds met 5 cellen.

Ik had juist begrepen dat 1 van de redenen dat het NK bijna dood is de verkrijgbaarheid van de goede Sub-C cellen is. De LiPo is in de afgelopen winter een populaire accu geworden en moet je niet gek staan kijken dat het DE accu van 2010 gaat worden. Dat er nog mensen zijn die niet met LiPo willen rijden komt eerder door de cellen en laadmethodes waar ze beschikking over hebben met de bijbehorende voordelen welke met LiPo compleet zal verdwijnen.

Kortom, de keuze van de materialen is veelal geheel eigenbelang en niet voor het belang van een gezonde klasse en toekomst.

Goed, wat ik wel ook merk is dat we deze discussie al reeds vele, vele malen eerder hebben gevoerd, en ook daar niet op een éénduidig antwoord kwamen. Lijkt me heel vervelend om die zelfde discussie weer helemaal opnieuw te voeren.

Groet Robert :mrgreen:
Het gaat in deze tread niet om wat het beste is maar om wat nu na een paar maanden jou voorkeur heeft. Dit lijkt me voor de verschillende banen in Nederland interessant om te weten. Op de Mach is de 13.5 lipo een snel groeiende klasse met inmiddels zo''n 17 rijders.

Dat er mensen zoals jij nog geen lipo hebben geprobeerd is niet erg maar kan me wellicht voorstellen dat er in jou omgeving mensen zijn die dit wel doen en daar erg enthoisiast over zijn, hierdoor kan een overstap voor jou makkelijker kan zijn. Niet nu maar wellicht volgend jaar.

Voor en tegenstanders hou je altijd maar ervaringen uitwisselen dat is waar het me hier nu omgaat zeker na een paar maanden rijden. De keuzes zijn nu voor de clubs gemaakt en worden toch niet meer aangepast dit jaar.

Als je goed naar de Efra lijsten van 2008 en 2009 kijkt,
dan zie je dat de ontwikkeling van de sub-c cellen gestopt is.
Alle cellen op de 2009 lijst bestonden al in 2008.

Het is niet de vraag of, maar wanneer we overstappen ( als je al niet was over gestapt )
Ook de fabrikanten zijn nu allemaal met lipo celen gekomen.

Wat mij betreft gaat de stock 13.5 turns wel erg hard met een lipo.
Er zijn nu mensen die boven de 80 km/h gaan,
dat is voor stock wel erg snel.
En hoe maak je de overstap van een silvercan naar deze 80 km/h ?

Zolang de budgetten bepalen wie er vooraan rijden mis ik het sportieve
van het modelracen.

Oscar zei:
Wat mij betreft gaat de stock 13.5 turns wel erg hard met een lipo.
Er zijn nu mensen die boven de 80 km/h gaan,
dat is voor stock wel erg snel.

In Amerika is volgens mij (dit jaar nog) een wijziging doorgevoerd, de 17,5T is stock geworden en de 13,5T is superstock. Omdat ze merkten dat de 13,5T veel harder gingen dan de brushed stock racers.

In Amerika is volgens mij (dit jaar nog) een wijziging doorgevoerd, de 17,5T is stock geworden en de 13,5T is superstock. Omdat ze merkten dat de 13,5T veel harder gingen dan de brushed stock racers.

ze hebben daar een hele serie klassen.
Je kunt dus kiezen wat je wildt rijden.
Ze hebben 21,5 17,7 13,5 10,5 en Mod.
De grootste groep is de 17,5t klasse daarna de 13,5.
Moet er wel bij zeggen dat ze daar op baantjes rijden die een stuk kleiner zijn dan wij gewent zijn. Daardoor is 13,5 lipo al snel een snelle klasse.

Ik ben voor lipo en of het nou 10,5 of 13,5 maakt mij niet zo veel uit.
Ik wil van die cellen af.

En Robbert,
Ze rijden internationaal nog 5 cel maar dat zal snel verranderen.
Duitsland Belgie Engeland en zo gaan allemaal als ze al niet over zijn naar lipo.
Zelfs de Mod klasse.
En dat iedereen naar clubnivo kijkt lijkt mij logies. Wie rijd er nog NK's!!!:D

Bij ERCE hebben al een aantal rijders gezecht dat ze volgend jaar alleen nog rijden als het lipo is.
Ik ben er zelf ook voor. Die cellen die ik heb zijn goed maar ik heb nu een paar keer met lipo gereden en dat is zoveel fijner dan cellen.
Zal wel tussen mijn oren zitten maar heb het gevoel dat de auto beter reageerd op lipo dan op 5 cellen.

Mijn voorkeur gaat idd naar lipo.. om het eenvoudig te stellen.

Ik neem aan dat de grotere events ook vlot omgaan naar lipo (komende jaar dan) dus dan ben ik ze liever voor..
En nee ik heb mijn cellen niet stuk gehad.. ben er ook zuinig op. Mijn oudste (recente) accus zijn 2ehands packs vepextech van Robert K.

Voorkeur voor lipo is er ook omdat ik een boel minder hoef mee te nemen.. Geen ontlader, ontlaad tray , geen spintec in mijn geval en mijn 2e lader.
Het onderhoud is minder en de verschillen in accus tot nu toe weinig.

Reactie op Roelof:
Ik heb het er zeker voor over om een EZ run setje te kopen voor de stock op AMCC deze winter. Maar bij ons op de club zijn er genoeg die het voor een heel jaar al niet aandurven of willen bekostigen om een nieuw brushless setje of lipo aan te schaffen.

Het verschil ontstaat ook tussen clubs en nationaal niveau waardoor mensen minder makkelijk overstappen op een NK klasse. Of met hun NK spullen juist de clubwedstrijden willen rijden.

Niet gek om dit jaar na te gaan denken hoe clubs het komend seizoen willen doen en hoe met over deze lipo of 5 cellen denkt voor de NK's.

Er gaan zoveel clubs over naar de lipo dat de Nomac niet achter kan blijven.
(Als er dan nog een NK is)

Het is wat je zecht Vincent. Je hoeft niet meer zoveel mee te sjouwen.
Ladertje voor een paar tientjes, lipo's gaan lang mee als je er normaal mee om gaat.

Ik koop zowie zo lipo's omdat ik in de winter in belgie rij. Daar rijden ze lipo 10,5 lrp motor.
Dat rijd zeer leuk. Baantje is klein maar goed te doen.
Tevens komen denk ik de belgen terug bij ons als het lipo 10,5 word.

Ik koop geen cellen meer in iedergeval op 2 a 3 stik paks na voor mijn m-03. maarja dat zijn gewoon goedkope cellen die niet veel hoeven te doen. Die wagen rijd 30 minuten op 1 pak. :D

Die klasse rij ik ook meer voor de fun.

Dan komt er misschien nog 17,5t lipo/6 cel.
Maar dat is nog even afwachten.

De swift klasse bij real80 is ook al opgedeeld.. De standaard swift voor de instapper en de modified swift voorzien van handout motor (GM 27turns).

In de 2e swift klasse is lipo ook toegestaan. Ik ben dan ook zeer blij met mijn lipo stickpack! dan kan ik ook eens rijden met de swift als ik zin heb.

Wat je zegt.. een lipo lader hoeft niet duur te zijn om goed te functioneren!
Zelfs een regelbare voeding kan volstaan.

Een Graupner LiPo-4 kost maar 20 euro en laad tot 3A, daarvoor ga je niet rotzooien met regelbare voedingen.

Er is inderdaad bij de clubs een wildgroei aan het ontstaan waardoor een invoering van een nationale klasse weer een eindeloze discussie gaat worden. Ik denk ook dat de NOMAC hier eerder op in had moeten springen zoals ze ook de 19t ooit als stockklasse hadden geïntroduceert, uiteraard was de 19t ook een bekende klasse in het buitenland. Daarom moet je niet gaan discuseren wat het moet gaan worden maar juist om je heen kijken wat er in het buitenland al veelvuldig gereden wordt.

Een Graupner LiPo-4 kost maar 20 euro en laad tot 3A, daarvoor ga je niet rotzooien met regelbare voedingen.

Er is inderdaad bij de clubs een wildgroei aan het ontstaan waardoor een invoering van een nationale klasse weer een eindeloze discussie gaat worden. Ik denk ook dat de NOMAC hier eerder op in had moeten springen zoals ze ook de 19t ooit als stockklasse hadden geïntroduceert, uiteraard was de 19t ook een bekende klasse in het buitenland. Daarom moet je niet gaan discuseren wat het moet gaan worden maar juist om je heen kijken wat er in het buitenland al veelvuldig gereden wordt.

Dat zij ik al toen ze voor 5 cel kozen en niet voor lipo.
Maarja denk dat de Nomac nu zijn eigen graf heeft gegraven op dit gebied.
Zie het aantal NK rijders in de electro klasse.
Kijk naar de landen om ons heen en zie dat ze daar nog wel rijden.
In Amerika is het nog groots en word het weer groter sins ze lipo hebben.
De Nomac had vorig jaar de kans maar die hebben ze vergooit.
Krijg je straks weer het stukje van dat er geen rijders komen op de vergadering. zucht.
Maar dat is niet het probleem. De Nomac had moet iets neer zetten en niet iets de grond in trappen.

De kans dat ze volgend jaar nog iets moeten doen is zeer klein.
De Dutch rc series heeft de eerste race goed gedaan.
De komende 2 zullen ook wel goed gaan. In iedergeval verdienen we als club daar wel iets mee.

Dat zij ik al toen ze voor 5 cel kozen en niet voor lipo.
Maarja denk dat de Nomac nu zijn eigen graf heeft gegraven op dit gebied.
Zie het aantal NK rijders in de electro klasse.
Kijk naar de landen om ons heen en zie dat ze daar nog wel rijden.
In Amerika is het nog groots en word het weer groter sins ze lipo hebben.
De Nomac had vorig jaar de kans maar die hebben ze vergooit.
Krijg je straks weer het stukje van dat er geen rijders komen op de vergadering. zucht.
Maar dat is niet het probleem. De Nomac had moet iets neer zetten en niet iets de grond in trappen.

De kans dat ze volgend jaar nog iets moeten doen is zeer klein.
De Dutch rc series heeft de eerste race goed gedaan.
De komende 2 zullen ook wel goed gaan. In iedergeval verdienen we als club daar wel iets mee.
De Nomac loop door begrijpelijke redenen erg achter en kan niet overal op inspringen is mij uitgelegt, als iets nieuws op de markt gebracht wordt dus durven ze het nog niet aan om dat op nationaal niveau te introduceren.
Eerst uitvoerig testen en dan wellicht misschien en dan toch niet omdat er te weinig stemmers zijn.... je kent het wel. Briljant idee maar op de vergadering zitten 3 rijders die net nieuwe losse cellen uit HK hebben gekocht en je rijd zo weer een jaar met die K*t cellen.

Wij van de MACH waren de eerste met een brucless 10.5 klassen en een jaar later doet de nomac dit ook. Dit jaar testen diverse clubs de 13.5 motor en lipo uit en wellicht gaat er bij de Nomac een lichtje branden.

Back