Wat klopt er niet dan?
Ik wilde eerst nog met je mee gaan wat betreft het ontluchten na droogdraaien, maar dat is ook niet het belangrijkste.
Als je een tank hebt geleegd en je pomp staat vol lucht, loopt die echt wel weer vol als je de buitenboordkraan open zet en het water weer naar de lege tank wil (vanzelf).
Nou.... je gaat niet maar één tank aan elke kant zetten, anders heb je nul controle over de trim, en dan bedoel ik écht nul controle: met slacke tanks aan komen varen en vol achteruit slaan, en het schip ligt met de kop naar beneden en blijft zo liggen tot je weer vol vooruit slaat....
Je hebt dus hoogstwaarschijnlijk NIET de situatie dat nadat je een tank leeggetrokken hebt, je eerstvolgende ballasthandeling een tank volpompen is.... Als dat zo was, had je wel gelijk. Helaas ontkom je bijna niet aan minimaal twee, mischien zelfs drie tanks aan iedere zijde.
Je wilt dus bij het ontballasten, meerdere tanks achter elkaar leeg trekken.
Als je dan de eerste tank leeg hebt, en de pomp dus lucht heeft, krijg je hem niet halend op de tweede tank. Dat wil in het echt al niet als het waterniveau een a twee meter boven de waterlijn staat, dat gaat dus al helemaal niet lukken als in het model het water hooguit 5 a 10 cm boven de waterlijn staat.... De truuk in het echt is dan, bij draaiende pomp de zeezuig even open te zetten terwijl je de pomp voor ontballasten opgelijnd hebt. Als de pers van de pomp dan terug komt naar die zeezuig, gaat dat geen effect hebben omdat de luchtbel ingesloten is, als de pers boven de waterlijn naar buiten komt, kan de lucht wel naar buiten en loopt de pomp van buiten af vol, begint te halen, je sluit de zeezuig en het ontballasten gaat weer verder....
Dan bestaat er nog de kans dat het schip in ballast bijvoorbeeld fors achterover ligt, en het dunne streepje water in de ballast-verdeelleiding naar achteren loopt, een waterslot vormt en het ontluchten naar de tank toe tegenwerkt, ook dat is iets wat in de praktijk ook tamelijk vaak voorkomt.
Ik heb dit een aantal jaren lang in het echt gedaan, (en ik ballast tot op de dag van vandaag nog steeds regelmatig, als een onervaren stuurman wegens alle bovengenoemde redenen de ballastpompen niet op gang krijgt: dan word ik weer uit mijn nest gebeld met "de ballastpompen doen het niet"), en zie geen reden waarom iets wat in het echt al niet werkt, in een model, waar de hoogte, en dus drukverschillen véél kleiner zijn, wél zou werken....
Met verdringerpompen is het overigens een heel ander verhaal qua ontluchten, maar ik begreep dat TS centrifugaalpompen wilde gebruiken (wat ook een stuk veiliger is i.v.m. opblazen van tanks als er wat mis gaat met de ontluchting, iets wat in het echt OOK al een reëel probleem kan zijn).
Verder: de TS wil gaan laden met dit model: je ontballast, de tanks zijn leeg, je vergeet een afsluiter, en terwijl je lading in het schip gooit, lopen ook de ballast tanks weer vol.... pomp heeft mischien wel lucht dus ontballasten gaat ook niet en blub blub.... met mijn voorstel Incl die terugslagklep) is die situatie niet mogelijk: als de boot ontballast is, kun je de afsluiters die je voor ontballasten gebruikt hebt open laten staan, en is het nog steeds onmogelijk dat de tanks weer per ongeluk vollopen.Er zijn ook geen "foute combinaties" van afsluiterposities mogelijk waarbij de boot onbedoeld volloopt Met het getekende schema, is dat bij gebruik van centrifugaalpompen helaas wel mogelijk, en zijn er tevens een paar "foute combinaties" mogelijk....
Groet, Bert