water als ballast vraagjes

@ Manus: nee het ging mij om het aflsuitertje wat er te zien is op de foto, of die ook geschikt is voor water ipv alleen stoom. Kan namelijk zijn dat de afdichting puur geschikt is voor stoom omdat het geheel uitzet door de warmte en dus in koude toestand, zoals bij water, niet zo goed afsluit

Ok Co, misverstand...maar hoe zit het bij de echte A-Rambler...heb je daar een mogelijkheid die je kunt toepassen op modelnieveau....??
 
op het 1:1 is het systeem zoals getekend in de tekening.
De afsluiters zijn in het echt in dezelfde tunnel weg gewerkt en zijn met hydrauliek gestuurd. Het zijn afsluiters met een hydraulische "actuator".
De olie perst als het ware de klep open en DMV plaat veren word de klep gesloten als de hydraulische druk eraf is. De kleppen bij de pompen zijn gewoon vlinderkleppen.

Dit systeem wil ik dus zo goed mogelijk nabouwen dmv klepjes met servos en kunnen bedienen met mijn zender.
 
Ja ,ik ken iemand die dit volop gebruikt voor zijn vissersboten maar ik denk niet dat hij op dit forum aanwezig is.

Op modelbouwen.be onder rc boten.


Ohja een Nick name zou wel makkelijk zijn ;) anders moet ik iedereen die visserboten bouwt afzoeken daar :)
 
@raf: bedankt voor je input!! dat zijn ook mooie kraantjes idd!
ik ben zelf geen vissen/ aquarium man dus had hier zelf nooit opgekomen.

haha, ja ik heb idd een plan in mijn hoofd zitten en wil dit op papier uitwerken zodra ik de onderdelen ervoor gekozen heb. Tot nu toe is dit het plan:

full


Het gaat hier dan wel om een pomp die maar 1 kant op kan draaien.
Mocht de pomp 2 richtingen op kunnen werken vervalt er natuurlijk een deel

Dit plannetje is niet helemaal bruikbaar: Er zitten twee omlopen om de pomp, waarvan er eentje nutteloos is. De onderste omloop kun je beter rechtsstreeks naar buiten voeren, en dan het liefst boven de waterlijn.
Die gebruik je om te ontballasten, en dan kun je ook visueel de werking van de pomp waarnemen.
Het kan verstandig zijn om twee ballastpompen te gebruiken (eentje SB tanks, eentje BB tanks) met eventueel een cross-over er tussen. Dan kun je eerstens met kleinere pompen toe, en tweedens loop je dan niet het risico, dat als je twee tanks tegelijk vult (BB en SB) dat dan als het schip een helling krijgt, de laagste tank sneller opvult en daarmee de helling nog verder vergroot. Doen we "in het echie" ook zo....

Is niet geheel onbelangrijk, daar ik begrepen had dat het de bedoeling was dit schip daadwerkelijk met stortgoed te beladen, en stortgoed is gemeen spul wat stabiliteit betreft: kan bliksemsnel uit de hand lopen als je niet oppast.

Die kogelafsluitertjes die Raf laat zien, daarvan kun je druk op de afdichting instellen, dus mocht je in de winkel staan en denken dat ze te zwaar lopen voor een servo, dan kun je dat afstellen door de drukring in een van de beide aansluitingen (daar waar je een zeskantige opening ziet) iets losser te draaien. Kans op lekken neemt dan wel toe maar dat is voor deze toepassing verwaarloosbaar.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
(1)Dit plannetje is niet helemaal bruikbaar:


(2)Die kogelafsluitertjes die Raf laat zien,

1. klopt volgens mij wel;
vullen:
links open, rechts open
onder en boven dicht is zuig van buiten boord , pers naar tanks.

legen:
links en rechts dicht
onder en boven open
zuig uit tank , pers naar buiten boord.


2. worden ook bij heel goedkope compressoren gebruikt.
Afdichting van de kogel is inderdaad instelbaar, daarmee ook de wrijving van de kogel in het kunststof.


Dit is denk ik wel wat ik zoek, maar deze zijn voor stoom volgens mij. Kunnen deze ook gewoon voor water gebruikt worden?

Er zit aan de steel een o-ring als klep.
Is normaal voor water en stoom.
Ik heb er een paar met viton ringen voor spiritus en wasbenzine.
Zijn erg duur (weet het niet meer, als je belangstelling hebt kan ik dat nakijken)
Nadeel is dat je veel omwentelingen nodig hebt tussen dicht en open.
Doorlaat is beperkt.
 
Nee, plannetje klopt niet, of in elk geval, het is niet optimaal: Je kunt er wel precies mee doen wat je wilt, maar je kunt ook op meerdere manieren helemaal niks effectiefs verpompen met als mogelijk gevolg ongecontroleerd oplopen of leeglopen van tanks. Je kunt ook niet zien wanneer de tank leeg is met als gevolg dat de pomp onnodig droog draait.

Als de onderste afsluiter in plaats van terug naar de zee-inlaat, rechtsstreeks naar overboord gaat, en wel boven de waterlijn, dan is A) onbedoeld rondpompen langs die weg niet meer mogelijk (als je bijvoorbeeld per ongeluk de linkse afsluiter open laat staan) en B) kun je zien wanneer de tank leeg is, en tijdig overschakelen naar de volgende tank. Als je onder de waterlijn uitpompt, kun je dit NIET zien en loopt mogelijk je pompje in elkaar. Ook een centrifugaalpomp kan beschadigen van onnodig droogdraaien, want meestal is het as-afdichtinkje maar een rubber ringetje en dat begeeft het als het ongekoeld draait....
In geval van een centrifugaal pomp en een drooggetrokken pomp, zal de pomp met een overboord boven de waterlijn zelfontluchtend zijn, met een overboord terug naar de zee-inlaat, is een luchtbel in de pomp ingesloten en krijg je de pomp niet meer halend.... Dat betekent dat je eerst weer een beetje water terug in de ballast tank moet pompen voordat je de volgende tank kunt leegtrekken, en op die manier krijg je de tanks dus nooit goed leeg.

Op de schepen waarop ik tot nog toe gevaren heb zat onveranderlijk de overboord-leiding boven de waterlijn, tenzij er in de Cargo Control Room een droogloop indicatie (van welke soort dan ook) aanwezig was. En zelfs dan zat hij nog vaak boven water, om onbedoeld oplopen van tanks te voorkomen als iemand de afsluiters verkeerd bediend had. Op het schip waar ik momenteel op zit hadden ze aanvankelijk die droogloopindicatie wegbezuinigd )overboordleiding onder de waterlijn), en hebben we dat na twee pompseals vernield te hebben, maar zelf aangelegd.... (Een mechanisch seal kost een meerdere honderden Euro, een Ampère meter en wat kabel een paar tientjes)

Juist omdat je bij een RC model niet zelf aan boord bent, en vrij weinig indicaties hebt, is het altijd verstandig om de boel zo hufter-proof mogelijk te maken, dat voorkomt ongelukjes. In dat licht is het ook verstandig om in de leiding van de bovenste afsluiter een terugslagklep te plaatsen, zodat per sé de pomp moet gebruiken om de tanks te vulen, en je dus niet per ongeluk een tank vol laat lopen zonder dat de pomp draait.

Groet, Bert

EDIT: PS: voor centrifugaalpompjes met een redelijke opbrengst zou je eens kunnen denken aan drinkwaterpompjes voor caravans etc. Mogelijk moet je zelf een aansluitingkje maken voor de zuigleiding, maar ze zijn compact, bestand tegen langdurig onder water staan, niet al te duur en ze geven best wel een goede opbrengst bij voldoende persdruk (0.2 bar is méér dan voldoende voor deze toepassing)
 
Laatst bewerkt:
Nee, plannetje klopt niet,

Wat klopt er niet dan?

full


Ik wilde eerst nog met je mee gaan wat betreft het ontluchten na droogdraaien, maar dat is ook niet het belangrijkste.

Als je een tank hebt geleegd en je pomp staat vol lucht, loopt die echt wel weer vol als je de buitenboordkraan open zet en het water weer naar de lege tank wil (vanzelf).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo co

kogelkranen kan je bij iedere doe het zelf zaak krijgen
je kan ze zelfs in aquarium winkels kopen zie ik hier
Kogelkraan Staal | Tropische vissen Discusvissen Japanse Koi vijvervissen Vijver Vuurwerk Veenendaal Ede

kogelkraan_3390_mini.jpg


zo zijn er grote en hele kleintjes tekoop
het voordeel is dat de doorstroom opening even groot is als de aansluiting
zo verhoog je de druk niet in de leiding

gr raf

Ik weet niet hoe je deze kranen aan wilt sturen ,maar hou er rekening mee dat ze niet makkelijk openen en sluiten,er zit een redelijk zwaar punt in wat met een servo niet te doen is ( denk ik). Soortgelijke kranen gebruiken wij in de centrale verwaming als vul en aftappunt.

johan
 
johan:
Die kogelafsluitertjes die Raf laat zien, daarvan kun je druk op de afdichting instellen, dus mocht je in de winkel staan en denken dat ze te zwaar lopen voor een servo, dan kun je dat afstellen door de drukring in een van de beide aansluitingen (daar waar je een zeskantige opening ziet) iets losser te draaien.
 
Daar kan geloof ik imbus sleutel 8 of 10 in.

Ik heb die kraantjes ook weleens gebruikt, ander fitwerk ingedraaid met iets te weinig tape en dus te diep erin gedraaid.
Ging daarna die kraan helemaal niet meer open of dicht.
Losgedraaid, toen ging de kraan al rond als je hem kantelde.

Toen pas heb ik ook verder gekeken en dat stelbare binnenwerk ontdekt. :D
 
Wat klopt er niet dan?

full


Ik wilde eerst nog met je mee gaan wat betreft het ontluchten na droogdraaien, maar dat is ook niet het belangrijkste.

Als je een tank hebt geleegd en je pomp staat vol lucht, loopt die echt wel weer vol als je de buitenboordkraan open zet en het water weer naar de lege tank wil (vanzelf).

Nou.... je gaat niet maar één tank aan elke kant zetten, anders heb je nul controle over de trim, en dan bedoel ik écht nul controle: met slacke tanks aan komen varen en vol achteruit slaan, en het schip ligt met de kop naar beneden en blijft zo liggen tot je weer vol vooruit slaat....
Je hebt dus hoogstwaarschijnlijk NIET de situatie dat nadat je een tank leeggetrokken hebt, je eerstvolgende ballasthandeling een tank volpompen is.... Als dat zo was, had je wel gelijk. Helaas ontkom je bijna niet aan minimaal twee, mischien zelfs drie tanks aan iedere zijde.
Je wilt dus bij het ontballasten, meerdere tanks achter elkaar leeg trekken.
Als je dan de eerste tank leeg hebt, en de pomp dus lucht heeft, krijg je hem niet halend op de tweede tank. Dat wil in het echt al niet als het waterniveau een a twee meter boven de waterlijn staat, dat gaat dus al helemaal niet lukken als in het model het water hooguit 5 a 10 cm boven de waterlijn staat.... De truuk in het echt is dan, bij draaiende pomp de zeezuig even open te zetten terwijl je de pomp voor ontballasten opgelijnd hebt. Als de pers van de pomp dan terug komt naar die zeezuig, gaat dat geen effect hebben omdat de luchtbel ingesloten is, als de pers boven de waterlijn naar buiten komt, kan de lucht wel naar buiten en loopt de pomp van buiten af vol, begint te halen, je sluit de zeezuig en het ontballasten gaat weer verder....

Dan bestaat er nog de kans dat het schip in ballast bijvoorbeeld fors achterover ligt, en het dunne streepje water in de ballast-verdeelleiding naar achteren loopt, een waterslot vormt en het ontluchten naar de tank toe tegenwerkt, ook dat is iets wat in de praktijk ook tamelijk vaak voorkomt.

Ik heb dit een aantal jaren lang in het echt gedaan, (en ik ballast tot op de dag van vandaag nog steeds regelmatig, als een onervaren stuurman wegens alle bovengenoemde redenen de ballastpompen niet op gang krijgt: dan word ik weer uit mijn nest gebeld met "de ballastpompen doen het niet"), en zie geen reden waarom iets wat in het echt al niet werkt, in een model, waar de hoogte, en dus drukverschillen véél kleiner zijn, wél zou werken....

Met verdringerpompen is het overigens een heel ander verhaal qua ontluchten, maar ik begreep dat TS centrifugaalpompen wilde gebruiken (wat ook een stuk veiliger is i.v.m. opblazen van tanks als er wat mis gaat met de ontluchting, iets wat in het echt OOK al een reëel probleem kan zijn).

Verder: de TS wil gaan laden met dit model: je ontballast, de tanks zijn leeg, je vergeet een afsluiter, en terwijl je lading in het schip gooit, lopen ook de ballast tanks weer vol.... pomp heeft mischien wel lucht dus ontballasten gaat ook niet en blub blub.... met mijn voorstel Incl die terugslagklep) is die situatie niet mogelijk: als de boot ontballast is, kun je de afsluiters die je voor ontballasten gebruikt hebt open laten staan, en is het nog steeds onmogelijk dat de tanks weer per ongeluk vollopen.Er zijn ook geen "foute combinaties" van afsluiterposities mogelijk waarbij de boot onbedoeld volloopt Met het getekende schema, is dat bij gebruik van centrifugaalpompen helaas wel mogelijk, en zijn er tevens een paar "foute combinaties" mogelijk....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Brutus: deze tekening is alleen als voorbeeld

BB en SB worden allebei straks hetzelfde maar het gaat om het principe.
Verder klopt jou verhaal niet, dit systeem zoals in mijn tekening (wat alleen niet zichtbaar is) heeft een inlaat en uitlaat overboord recht boven elkaar en allebei onder de waterlijn.

Bij vrachtschepen zit de overboord van de persleiding vrijwel nooit boven de waterlijn om een aantal hele goede redenen:
1: om op "gravity" te kunnen ontballasten

2: om genoeg tegendruk in de pomp te hebben

3: om geen water op de kade te krijgen waar schade aan de lading kan ontstaan

MAW alles klopt aan mijn tekening, zelfs als zou ik wel over 1 leiding ballasten of ontballasten. Je mist alleen de BB zijde maar ik vond het zo overzichtelijker aangezien het om het principe gaat
 
grrr... bagger database problemen...

nog n keer:
@ Bertus: allereerst denk ik dat je moet weten dat ik kapitein ben op het schip dat ik hier bouw en dat ik al meer dan 10 jaar op zee vaar dus ik weet waar ik het over heb.

verder:
1: wat de terugslagklep betreft heb je wel gelijk en daar ben ik nog naar opzoek.. Ik wil eerst weten wat er in welke maten te verkrijgen is voor ik alles erbij ga halen aangezien het makkelijker is om met 1 maat te werken. Des al niet te min zou het niet moeten hoeven, omdat ik een systeem wil bouwen dit AH proof is en er dus nooit kleppen open zouden kunnen staan. MAW 1klep open meerdere open, 1 klep dicht ALLES dicht

2: Je vaart überhaupt niet met slacke tanks, nooit! Mocht het door mijn systeem toch fout gaan dan zitten er altijd nog, net als in het echt, spanten in de tanks om deze werking tegen te gaan.
 
@ Brutus: deze tekening is alleen als voorbeeld

BB en SB worden allebei straks hetzelfde maar het gaat om het principe.
Verder klopt jou verhaal niet, dit systeem zoals in mijn tekening (wat alleen niet zichtbaar is) heeft een inlaat en uitlaat overboord recht boven elkaar en allebei onder de waterlijn.

Bij vrachtschepen zit de overboord van de persleiding vrijwel nooit boven de waterlijn om een aantal hele goede redenen:
1: om op "gravity" te kunnen ontballasten

2: om genoeg tegendruk in de pomp te hebben

3: om geen water op de kade te krijgen waar schade aan de lading kan ontstaan

MAW alles klopt aan mijn tekening, zelfs als zou ik wel over 1 leiding ballasten of ontballasten. Je mist alleen de BB zijde maar ik vond het zo overzichtelijker aangezien het om het principe gaat

Zoals je het getekend hebt, is de overboordafsluiter aangesloten op de zee-inlaatleiding. Of je dit zo bedoeld hebt is punt twee, maar het is wel wat je getekend hebt. In een leidingschema liggen leidingen die in werkelijkheid verticaal boven elkaar liggen, nooit op dezelfde lijn getekend, want dat betekent dat het dezelfde leiding is, niet dat het twee leidingen boven elkaar zijn.

1) als je op gravity ontballast, ontballast je via de zeeinlaat, niet via de overboord, want dat gaat alleen maar langzamer. Met als bijkomend voordeel dat je het vuil weer uit je zee-inlaatfilters terugspoelt naar buiten. In werkelijkheid is die terugslagklep in de bovenste omloop er niet, maar is er een terugslagklep in de pers van de pomp, maar die zit daar om heel andere redenen.
2) De tegendruk is HOGER als de overboord BOVEN de waterlijn zit: de weerstand van het omringende water doet weinig of niets, de waterkolom boven de pomp levert voor iedere meter 0.1 bar tegendruk op. Maar dat maakt niet uit, een ballastpomp heeft geen tegendruk nodig, het is een lagedruk, hoge flow pomp, in tegenstelling tot de meeste centrifugaalpompen (dekwas pompen bijvoorbeeld) die wél graag tegendruk willen hebben.
3) overboord zit op de meeste schepen een a twee meter onder de geladen lastlijn, en is in ballast conditie (lege ruimen, volle ballast tanks)meestal boven water. Er zijn weinig kades die dusdanig laag zijn, en schepen waarbij de ballast overboord dusdanig hoog zit, dat daar serieuze problemen door ontstaan. Ik herinner me een paar kleine havens in Nieuw Zeeland, waar we destijds met die ouwe Nedlloyd Rouen een beetje op moesten passen, maar ik ken weinig havens waar de kades minder dan twee meter boven water lagen, en ik ken weinig schepen waar de ballast overboord hoger dan twee meter boven water zit. Maar ik lig op dit moment in Antwerpen, en om me heen kijkend, zie ik uit heel wat schepen water naar buiten komen, en ik denk dat ik lang genoeg vaar om het verschil tussen een koelwater uitlaat en een ballast overboord te zien....
(hoeveelheid water, en de plek waar het eruit komt)

Wil je per sé die overboord onder water hebben, maar niet het risico lopen dat je boot onbedoeld volloopt (mij maakt het niet uit, het is jouw boot) dan kun je kiezen voor een hoge zwanehals met ontluchting, dan creëer je een waterslot tegen onbedoeld vollopen.

Groet, Bert

PS: ik geloof best, dat jij al een tijdje vaart, en ik geloof ook best, dat op jouw scheepje de ballast overboord (waarschijnlijk meestal) onder water zit....
Maar ik probeer je te helpen met iets te bedenken wat voor een model practisch en veilig is, niet een wedstrijdje verpissen of de exacte details van het origineel van jouw schip: Ik geloof dat ik al voer toen jij nog naar de zeevaartschool moest gaan, en zelfs al langer geen brugwacht meer gelopen heb dan jij nu vaart..... Ik weet redelijk hoe een ballastsysteem in zijn algemeenheid opgebouwd is.
 
klopt dat in een goede technische tekening de leidingen niet zo getekend zouden zijn.
had de tekening ook even gauw in elkaar gezet en vandaar dat ik het nu toelicht omdat ik de verwarring begreep aan de hand van mijn tekening.

Des al niet te min is er ook een hoop veranderd.. 60% van de havens waarin wij komen, heeft een kade die zo'n 1,5 tot 2 meter boven de waterlijn zit.
bijna alle schepen kleiner dan 110 meter hebben de overboord bijna altijd onder water

tegenwoordig hebben 90% van de schepen centrifugaal pompen als ballast pomp en zo ook ons schip, vandaar dat ze dus ook onderwater blijven en wel n bepaalde (tegen)druk moeten hebben

Gravity ballasten gaat (in het echt) niet over de aanzuig leiding daar dit onmogelijk is doordat er ten alle tijden een terugslag klep in zit (verplicht volgens klasse).

Er komen inderdaad "overflows" aan dek, de welbekende Winel kappen met een bal erin.
 
Goed wat ik tot nu toe heb gevonden is het volgende:

"1/8 kogelkraan:
P10100881



"1/8 terugslagklep:
70300505.jpg

en alle "1/8 verlopen en koppelstukken:
40250510.jpg


Nu nog de goede leidingen vinden
 
Hey Adam, zoals je miss niet hebt gelezen op de vorige pagina zijn deze kleppen af te stellen.. dus je kan ze iets losser zetten zodat een servo deze wel kan "omzetten"
 
Back
Top