Water Bijvullen in ketels

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door K.Rodenhuis, 10 dec 2008.

  1. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Ik Hoor van zeggen dat er stoomtreinen zijn waar ze het water bijvullen via een spuitfles(regner)als die onder druk staan.
    Ik vraag mij af of dit geen kwaad kan voor je ketel, want er wordt gewoon koud water bij getankt.
    zijn er mensen die dit op video hebben staan, ben wel erg benieuwd hoe dit werkt
     
  2. roelie

    roelie

    Lid geworden:
    9 jun 2007
    Berichten:
    89
    Locatie:
    delden
    [​IMG]

    klaas,
    zie die man met de gestreepte tuinbroek, heeft de vulfles met water bij de hand om de ketel bij te vullen
     
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Op die manier water bij vullen kan geen kwaad, maar als je te snel vult ben je al je stoomdruk kwijt omdat het ater in de ketel te veel afkoelt.

    De "grote" modellen, 1:6 tot 1:16 hebben zelf een as aangedreven pomp die direct uit de watertank in de ketel persen.
    Met kolenstook kun je daarmee spelen om je druk te regelen: wordt druk te hoog, zet pomp bij, koud water komt in ketel en druk loopt terug.
    Is de druk ver genoeg terug gelopen dan zet je de pop weer uit.
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Of rustig pompen...

    Warmte wisselaar heeft natuurlijk ook iets nodig om het water op te warmen......
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800

    [​IMG]

    Kijk zo iets dus de afgewerkte stoom door de einddekseltjes En het water er omheen
    Aan de eind dekseltjes moeten hier de aansluitingen nog worden opgemaakt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Het niet bedoeling voor mij om een warmtewisselaar te gaan te gebruiken,dan heb ik ook een water voorraad tank nodig en een extra pomp om het water de ketel in te krijgen.
    Ik dank niet dat ik daar ruimte voor heb,daarom leek mij wel wat om met een hoge druk fles te gaan werken, zo kan ik toch even langst de kant varen even bijtanken en dan weer verder varen.
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    je knt vrij eenvoudig een water reservoir maken van een stuk buis, en daar en fietsventiel op zetten + een manometer (van cv installatie bijvoorbeeld).

    Vul de tank met water en pomp naarna de tank op druk met de fietspomp, 4 bar bijvoorbeeld.
    Maak ook een kraantje met aansluiting voor een slang of leiding aan de tank .

    Monteer leiding of slang aan terugslagklep op de ketel, en open de kraanop de tank.
    Het water zal nu de ketel in stromen zo lang als de druk in de tank hoger isdan de druk in de ketel.

    Er moet wel een terugslag klep op de ketel zitten, anders wordt het wat lastig.

    ideetje ?
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Beste Fredrerik,

    je hebt een PB terug.
     
  11. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi klaas

    Ik maak voor je wel een watertankje met schráder aan sluiting zo dat je onder keteldruk water bij kunt vullen en te regelen is met een afsluitertje.Het tankje maak ik dan van roodkoper met de nodige aansluitingen en een manometertje
    Wij kunnen met elkaar overleggen hoe we dit in gaan aanpakken en nog beterschap toegewenst

    Gr.Joop
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  13. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Frederik

    Een schráder aan sluiting is het zelfde als een autobandventiel maar dan zit het ventiel in een andere aansluiting en maken wij dan gebruik van een speciale hogedrukslang (min. 50 Bar)met in de aansluiting een pennetje die het ventiel dan open drukt.

    Ik zal hier proberen een foto te plaatsen ter verduidelijking.

    Gr.Joop
     
  14. roelie

    roelie

    Lid geworden:
    9 jun 2007
    Berichten:
    89
    Locatie:
    delden
    hallo,

    in apeldoorn ligt een vulnippel en een fles klaar voor mj maar aangezien ik morgen moet werken kan ik het niet ophalen, maar dat ga ik volgende week doen en dan kun je zien wat ik bedoel wat ook op de stoomlocs van regner zit om water onder druk bij te vullen.

    groeten, willie
     
  15. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Ja Willie,dat staat ook in de cataloges van Regner beschreven en is een eenvoudige manier ,maar ik kan er geen terugslagklepje of kraantje bij ontdekken en dat heb je wel nodig tijdens en na het vullen anders komt de stoom er net zo hard uit als het water er in gaat.

    Gr.Joop
     
  16. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Dit heb ik gevonden van een nachspeiseventiel

    Dit moet toch ook bij ons in de boten kunnen
    Als dat bij de treinen gaat waarom dan niet bij ons in de boot

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. roelie

    roelie

    Lid geworden:
    9 jun 2007
    Berichten:
    89
    Locatie:
    delden
    hoi klaas

    dit is wat ik bedoel, je kunt onder druk water bijvullen, ik aat het maandag opsturen uit apeldoorn
    groeten,willie
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik begrijp dat opstaande pijpje aan de voorkant locomotief even niet hoor[
     
  19. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik snap dat rechtopstaande pijpje ook niet helemaal ???

    Ik denk dat dar de terugslagklep in zit, want op de ketel zit het leidinkje met een banjo bout vast, dar zit geen klep in.

    Maar, Roelie, heb je een draaibank ?
    Want met een stukje brons en een krap uurtje werk zit je dit zo in elkaar.
     
  20. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb een vergroting uit de nieuwe catalogis gemaakt maar kan er geen terugslagklepje uit halen

    [​IMG]

    Dan zal in dat pijpje met die haakse aansluiting wel het terugslagklepje in zitten,maar eerlijk zeggen is het mij nog niet helemaal duidelijk.

    Gr.Joop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina