water dicht maken van houten model sleper

beste lezer

ik heb een houten sleepboot en hij moet water dicht worden. is het een optie om hem te lakken binnen en buiten kant.
of zeggen jullie nee dat moet anders doen bijv. epoxy met of zonder glaslegsel. ik hoor het graag van jullie
en als ik hem moet lakken wat voor lak ik dan moet gebruiken.

Lakken is een optie op enkele voorwaarden :
1) de romp is perfect gemaakt en heeft nergens spleten, gaten, barsten, ...

2) gewicht is geen probleem (minstens 6 lagen lak binnen + buiten is niet licht ...)

3) je hoopt niet op een lange levensduur (Of je bent zeer vlijtig en bereid alles ten minste om de twee jaar te herbeginnen ;))

Als aan die drie voorwaarden voldaan is kan je aan de slag met ongeveer om het even welke lak (liefst glycerol).

Als je met een van de 3 voorwaarden liever niet te maken hebt kan je beter glasvezel met epoxy kiezen.

Ik heb hier zelf een houten romp bekleed met glasvezel liggen die 18 jaar oud is en nog steeds waterdicht. Mijn houten vissersboot die gelakt werd was na 1 jaar al niet meer waterdicht en ligt sindsdien in het 'droogdok' te wachten op een glasvezel romp(bekleding).

Mvg

Beste Koor,

Helifool heeft het meeste al gezegd; voor een lang bootleven is een laagje glasweefsel en epoxy de beste manier.
De binnenkant kun je alleen met epoxy behandelen zodat ook daar vocht geen kans krijgt.

Heb je een paar foto's van je sleper voor ons?

Groeten, Jan.

Koor,

G4 is meer dan genoeg, het is een PU hars die gemakkelijker dan glasvezel/epoxy te gebruiken is : uit de fles gieten, met een kwast aanbrengen, van binnen en van buiten, twee of drie lagen totdat het hout verzadigd is , en klaar is Kees...

Wij hebben het hier uitgebreid over gehad, gebruik de zoekfunktie van dit forum, en je zult het vinden.

Dit gezegd zijnd dat je romp goed gebouwd werd, dat de huidplanken aan mekaar ook gelijmd werden.

Indien het het gaval niet is, ga je dan moeten glasvezelen/epoxyën

de groetjes,

Laurent

even een vraagje hoe kan ik een foto toevoegen want ik ben hier net nieuw. en nog iedereen bedankt voor het reageren en over die g4 waar kan ik dat ergens kopen. ik woon in langerak (zuidholland) of kan je dat gewoon bij de gamma of karwei of hornbach kopen ik lees het wel

Een goede zaak met goede service is PolyService in Nieuwerkerk. Is al meedere malen genoemd in dit forum. Neem evt. de romp mee en je weet wat je moet doen.

wat vinden jullie er van als ik mijn sleepboot van 63cm insmeer met EPIFANES bootlak. ik hoor het graag.

ps hoe kan ik een foto bijvoegen bij een bericht

Epifanes is en goed merk bootlak en geschikt voor de afwerking.
Om je romp te verzegelen is epoxy of G4 echter veel en veel beter.

Zorg dat je hout (en lijm) 100% droog is.
Als je dan de romp insmeert met injecteer epoxy (is zo dun als water) zal het hout dit opzuigen als een spons.
Binnen en buiten enkele lagen opbrengen.
Nu is je romp verzegeld en kan geen vocht meer opnemen.
De plankjes kunnen dus niet meer uitzetten of krimpen (en scheuren in de laklaag veroorzaken).
Ook kan het hout niet gaan rotten.
De epoxy is ook een extra lijmlaag die kleine spleetjes die jij vergeten bent opvult.
Epoxy is 100% watervast maar niet UV bestendig.
Daarom moet je de buitenkant zowiezo aflakken.
Bij de bovengenoemde winkel (er is er ook 1 in Amsterdam) krijg je goed advies.
Ook verkopen ze zowel grote als kleine hoeveelheden, ook per post.

Groeten Willem

wat vinden jullie er van als ik mijn sleepboot van 63cm insmeer met EPIFANES bootlak. ik hoor het graag.

ps hoe kan ik een foto bijvoegen bij een bericht

Epifanes is uitstekende lak voor boten idd.

Wat betreft je andere vraag. Je kunt foto's/afbeeldingen uploaden via Mijn album of Imageshack. De link op het scherm (kiezen welke weergave) kopiëren en plakken in het tekstveld van je bericht. Foto afmeting wordt automatisch aangepast daarom hoef je niet alvorens te uploaden afmetingen aan te passen.

hallo

sluit eens eerst af met jullie naam
als je de topic's hier bekijkt dan zul je zien dat het hier de mode is en voor ons antwoord het makkelijkr

@ koor
G4 is het beste wat je kan gebruiken voor je romp
de rest is een vernis en dat is G4 nu net niet
gebruik de zoek funktie er is reeds zeer veel over geschreven
laurent vaart met karton modellen waar een laagje G4 is over gezet

@??????
of die epoxy op depron werkt denk het wel want je lijmt toch depron met epoxy lijm niet ???
waarom epoxy op depron is het soms te licht ???
ik zou eerst de lak laag zetten dan de primer en dan de epoxy met glasdoek
dan schuren en het hout er tegen plakken
heb je een mooie binnen kant
dus eerst epoxy en dan de lak er op

en vul eventjes heel je gegevens in dan is het voor ons ook makkelijker om je naar een winkel te sturen in jullie buurt want zuid holland is eigenlijk noord belgie

groetjes raf

O sorry,
Dus gewoon ff schuren, dan lak(grondverf ofzo, ben nogal nieuw hierin) dan de kleur, en dan de epoxy. En dan afwerken met hout aan de binnenkant. Oke bedankt dan weet ik dat:P

Groeten, Stef

hallo

@ stef zie je dat is beleefder

je model gewoon schuren tot het mooi glad is
dan een laagje G4 er op zetten zowel aan de binnen als aan de buiten kant
G4 dringt in het hout en maat het op zich reeds sterk
gebruik de zoek functie voor meer uitleg over G4
met G4 nooit uit de bus werken maar eerst in een klein potje gieten en vandaar uit je romp in strijken
HET RESTANT NOOIT TERUG IN DE BUS GIETEN en de bus goed dicht houden want anders hardt je G4 allemaal ineens uit
polyester plamuur gebruiken voor de romp helemaal mooi strak te krijgen als je polyester gaat gebruiken en apoxy plamuur als je der epoxy op gaat zetten

na het aan brengen van de epoxy/polyester terug schuren met water schuurpapier en wil je het heel glad met staal wol (van die fijne )met zeep na schuren

dan je primer er op spuiten en deze zeker voldoende laten droogen /uitharden
waarna je kan beginnen met je lak weer naar keuze glanzend of satijn
mat zou ik niet nemen daar er op deze verf veel vuil wil blijven plakken
als het om een varend model gaat

hoop je hier mee geholpen te kunnen hebben

groetjes raf

hallo
@stef
nee

G4 bij vosschemie of als ik je woonplaats weet ergens anders
als je de zoek optie gebruikt had dan was deze vraag over bodig geweest

de grond verf MOTIP bij een winkel voor auto benodigheden
zo ok de polyester en of de epoxy bij vosschemie

ge haalt ook geen vlees bij een bakker wel

groetjes raf

hoi joost

g4 trek in het hout. dus het liefst een kale romp. en dan bieden kanten van je model in smeren..

gr willem

hoi stef

of dat in depron trek durf ik niet tezeggen stef.

joost

dat zou je daar moeten vraagen. want bij ons bij de gamma hebben ze het niet.

gr willem

Back