water raket door plastic buis (was eerst karton)

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door want a plane, 13 feb 2006.

  1. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    heey,

    op school ben ik met een vriend bezig met een water racket :D
    we hebben een compressor tot onze beschikking dus kracht hebben we maar wij willen hem dus uit een kartonnen buis laten komen ( 2-3 m lang ) maar het probleem is dat het van karton is zijn daar nog tips voor en is een water raket met een simpele parachute mogelijk of moet dat een beetje moeilijker want het is natuurlijk op school en daar hebben we niet alles wat we voor een mooie parachute nodig hebben.

    alvast bedankt groetjes ,
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Ehhh

    laat ik eerst even zeuren over de veiligheid.
    Heel veel mensen vergissen zich in de kracht van een water raket. En als je dat ding uit een buis schiet heb je een soort kanon. En ik weet niet of het een goed idee is om een compessor aan gedreven kanon te bouwen.


    Verder krijg je denk ik ook problemen met het klemmen van de raket in de buis. Karton is niet echt glad aan de binnenkant en en plastic flessen zijn niet super rond.

    Ik denk dan ook eigenlijk dat je het niet moet doen, zeker niet als je zo als je zelf al aan geeft beperkte middelen hebt, dan kun je beter een flinke water raket bouwen. Met een goed recovery systeem.

    Dan heb je veel sneller resultaat en ik denk dat je ook iets veiliger werkt.
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Jan Hein,
    Goed uitgelegd!! Een waterraket kan zeer gevaarlijk zijn.

    Wat wel goed is, is dat jullie gebruik maken van een manier om je raket in een bepaalde richting te geleiden. Dit komt de veiligheid ten goede.
    Echter makkelijker is gewoon een geleide staaf (zoals bij modelraketten).

    Voor makkelijke parachuteringssystemen kijk eens bij Ragna Rockets: KLIK HIER
    Klik op Rockets, vanaf Ragna 5 leuke parachuteringssystemen.

    Succes,
    Bas
     
  4. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Een ander systeem (dat mij eerlijk gezegd beter lijkt) om de raket de goede richting te geven is een Cable Ty Launcher. Hier zit een buis aan van iets minder dan de lengte van je raket. Doordat de raket over deze buis wordt geschoven kan hij nergens meer heen. Het mooie van deze lanceermethode is ook dat je zelf de druk en het lanceermoment kan bepalen.

    Als je engels kan lezen dan staat er op de site van dean Benchtop een goede beschrijving. De Launchtube is volgens mij wel een goede toevoeging. http://www.et.byu.edu/~wheeler/benchtop/clark.php

    Succes ermee. En denk eraan dat je aan het "Spelen" bent met een RAKET en niet met speelgoed. Zoek maar eens op het internet naar een filmpje van een exploderende waterraket. Dan weet je meteen waarom we zo lopen te zeuren dat je voorzichtig moet zijn :wink:
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dat filmpje had je er gelijk wel even bij kunnen linken
     
  6. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    heey :D

    ik was op school aan het zoeken en zegt mijn vriend : 'Kijk een grote plastic buis :D " dus nu hebben we van 1,50 M hoge plastic buis en die is verstevigd met een paar 90 graden hoeken is dit beter voor de veilig heid ?? ( ik heb wel al ervaring hoor met water raket schieten :D )

    foto's volgen donderdag denk ik dan neem ik even de digitale camera mee naar school :)

    doei doei,
     
  7. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
  8. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Ik kan helaas zelf dat filmpje ook niet meer vinden :oops:

    Een maand geleden kon ik m via google zo vinden, maar nu lijkt hij te zijn verdwenen. Misschien dat iemand anders hier op het forum weet waar ik het over heb en weet hij de link nog wel :?

    Srry


    Want a plane (misschien kan je ook je naam even noemen, dat praat iets makkelijker). Een lanceerbuis is ook een goede marnier om te voorkomen dat je raket de verkeerde kant op gaat, maar zorg wel dat hij echt goed stevig op de grond staat en niet om kan vallen als je je raket lanceert.

    Ik heb trouwens nog een goed alternatief gevonden voor de lanceermethode. Erg eenvoudig te maken en bij lagere drukken (dus niet bij 15 bar :p ) erg effectief.
    http://www.instructables.com/data/u...43E7E506/118F06587C891028A786001143E7E506.pdf

    Dit is de link naar een PDF bestand waarin een striptekening staat over flesraketten (srry weer in het engels). Links onderin staat de lanceermethode die ik bedoel. Gewoon een simpel fietsventiel waar binnenband omheen is gedraaid, vastgezet met een tyrap (neem een oude binnenband, de fietsenmaker heeft er waarschijnlijk wel een paar voor je). Dit werkt als de kurk in de kurk/ventiel methode. Daarna buig je uit een klerenhanger (zo'n metaaldraad ding) iets (ik heb geen betere vertaling), die om het ventiel heen past. Een een vork, die dat iets vastzet over die rand om de nek van een petfles. Hierdoor kan de kurk er niet uit voordat je de vork weg trekt.

    Als het bovenstaande verhaal niet duidelijk is en je de tekening niet begrijpt laat je het maar weten, dan wil ik wel proberen het nog eens duidelijk uit te leggen :wink: .
     
  9. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    nouw ik dacht mischien kan ik dat soor vorkje met een paar gaatje door de buis om de hals doen anders is die buis voor niks gemaakt ( zit 2 uur hard werken in )

    groetjes Rowan, :wink:
     
  10. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Dat kan natuurlijk ook. Het is misschien nog wel mooier ook op die marnier. Zorg wel dat de kurk in de fles gedrukt wordt door een tweede stuk ijzerdraad, anders komt de kurk eruit maar gaat je fles nergens heen :p
     
  11. IJsbrand

    IJsbrand Guest

    Poosje geleden ook nog wat afgeschoten ;)
    Deed het altijd zo,dat ik zelf kon bepalen warneer ik hem afschoot. 4 Tyraps en een pvc buisje waar je kurk net inkon.
    Kopse kantje van de tyraps allemaal omhoog, met het kopje naar binnen. de onderkanten allemaal aan het buisje vastmaken. pvc buisje in de grond met de kurk er muurvast in. Fles erop,met de kopse kantjes over het halsje van de fles heen. PVC buis ringetje die er net overheen kan, zodat de tyraps niet van de halfs af kunnen glijden. Touwtje daaraan. Via de grond laten geleiden. Zo hard oppompen totdat de compressor het niet meer hield. Een ruk aan het touwtje, en daar ging je raket. Dit gaat dus echt stukken hoger dan het gewoon eraf laten schieten als de druk hoog genoeg is !!

    Suc6
    Ijsbrand
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi IJsbrand, goed idee. Op die manier kun je zelf met low budget middelen wel een veilige installatie bouwen.

    Rowan, ik heb even naar je ontwerp gekeken en ik mis de vinnen aan je raket. Als je die er niet aanzet dan gaat je fles tollen en kom je beslist niet hoog.

    Als je echter twee Cd 's doorsnijd/ knipt en die gewoon met duct tape aan je fles lijmt dat is je raket al een stuk stabieler. In een uurtje maak je een lanceer in stallatie die in de vorrige post is beshreven.

    ik denk dat je dan een heel stuk hoger komt met je raket dan met je huidige ontwerp.

    Een tennis bal boven oplijmen ook weer met het onovertroffen duct tape ;-)

    En je hebt gelijk een low budget revovery systeem :)





    succes Jan-Hein
     
  13. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    ik ga kijken of ik zo'n pvc ding kan maken maar die vinnen konden er niet op want er was niet zo veel ruimte meer in de buis :( :( :(
     
  14. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Dit klopt inderdaad wat Kloppertjes zegt.

    Rowan,
    Wat ik niet helemaal snap is waarom je zo graag vanuit een buis wilt lanceren. Je geeft zelf al aan dat je geen vinnen kunt gebruiken. Daarnaast is je buis denk ik niet transparant, waardoor je ook je raket niet in de gaten kunt houden tijdens het op druk brengen en de lancering.

    Doordat je geen vinnen gebruikt, zal je raket gegarandeerd gaan tollen om zijn eigen as. En je komt niet veel hoger dan maximaal 30meter. Zodra je met vinnen er voor zorgt dat je raket stabiel is (drukpunt onder het zwaartepunt), zul je zien dat je raket met gemak 2-4x zo hoog komt (zelfde lanceerdruk).

    Wat je wel kunt doen is gebruik maken van een ring-vin, die je 20cm onder je raket vast maakt. Dit kan gewoon een ring uit een andere fles zijn die je met Ducktape en wat staafjes kuntstof (of carbon vliegerstokjes) aan je raket vast maakt.
    Zoiets als dit:
    [​IMG]

    Tijdens je lancering spuit het water dan mooi door de ring:
    [​IMG]

    Veel succes met bouwen,

    Bas
     
  15. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    als de punt iets zwaarder is dan de rest gaat hij dan al iets minder tollen ?
     
  16. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Als de punt zwaarder is gaat hij waarschijnlijk zelfs harder tollen.
    Dat zou ik dus niet doen.

    Vinnen geven je raket echt een hoop stabiliteit. En die zorgt er nou net voor dat je raket mooi hoog vliegt. Die ring vin is erg makkelijk te maken en zou dan ook nog in je buis passen. Je moet dan alleen wel weer zorgen dat de vork van je lanceerinrichting (als je die inderdaad gebruikt) niet voor de vin zit zodra deze passeert. :D

    Je kunt ook proberen een op kort stukje buis een paar oude spaken vast te zetten, de spaken in de grond steken en dan de raket in de ring zetten. Op die marnier kan je raket niet omvallen en heeft hij zijn eigen lengte aan geleiding.

    Ik zit die lanceerdinges net te verzinnen dus als het nergens op lijkt negeer het dan maar :wink:

    Succes,

    Ivar
     
  17. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    of het ligt aan mij of ik snap het gewoon niet helemaal,
     
  18. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Door dat je de punt van de raket zwaarder maakt gaat je zwaartepunt omhoog en dat wil je ook.

    Maar omdat je ook voldoende oppervak onder je zwaarte punt wilt moet je dus ook vinnen (of een ring ) aan je raket zetten.

    Het gaat bij de stabiliteit van je raket hoofdzakelijk om deze twee zaken. Drukpunt en Zwaartepunt.

    Er is op interpret wel ergens een duidelijk uitleg te vinden. (google )

    Maar waar het op neer komt is het volgende. De aerodynamishe krachten werken in het drukpunt en de zwaartekracht in het zwaartepunt.

    Meer is het eigenlijk niet.

    (snap je het nog ) ;-)


    Ja :)

    mooi zo

    Dan gaan we nog even verder.

    door dat er lucht langs je raket stroomd werken er krachten op je raket (aerodynamica )

    Die komen samen in het drukpunt op een vin (grote weerstand ) werken meer krachten dan de neuskegel (weinig weerstand)

    Maak je nu een optel som van al die krachten dan heb je het drukpunt.

    Op het zwaartepunt komt de zwaarte kracht samen. En die kun je bepalen door de raket op vinger te laten balanceren.
    wanneer de raket vliegt dan zal hij dus om het zwaartepunt draaien (mechanica )

    Het drukpunt probeert in een lijn achter het zwaarte punt te blijven en TADA je raket is stabiel.


    Dit is in echt hele grote stappen de uitleg, en er zijn betere te vinden op internet.

    Succes met bouwen.
     
  19. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Het drukpunt is makkelijker uit te leggen door je raket even vanuit één richting te bekijken en als een plat object te zien (een truc die een hoop mensen gebruiken bij het maken van hun modelraketen is dan ook om de vorm van hun raket over te zetten op karton en dit uit te knippen).

    Dan stel je je dit platte vlak voor als een windvaantje. Hij kan dus om een punt draaien als er langs geblazen wordt. Als het draaipunt op de neus van de raket zit dan draait de rest van de raket naar achteren (kracht volledig op de achterkant waardoor je platte raket gaat draaien).
    Nu gaan we hetzelfde doen, maar dit keer verplaatsen we het draaipunt naar achteren. Er steekt dus een stuk voor het draaipunt uit.
    Als we nu weer gaan blazen, is de kracht op het achterste stuk kleiner (er is immers minder oppervlak) en er is nu ook een kracht op de voorkant gekomen die probeert om het vaantje de andere kant op te laten draaien. De draaiende kracht (het moment) van de kracht op het vaantje van de wind is nu dus minder.

    De truc bij het bepalen van het drukpunt is nu dus, dat de kracht op de voor en de achterkant van ons vaantje/raket precies gelijk zijn. Hierdoor wil het vaantje niet draaien. De kracht is naar allebei de kanten namelijk gelijk.

    Kort samengevat (ik vrees dat ik nu Janhein weer ga herhalen :? )

    Het drukpunt is dus het punt waarop, als we de raket erop zouden laten scharnieren (en zwaartekracht even vergeten), de krachten op de raket aan beide kanten van dit punt gelijk zijn als er wind langs blaast.


    Het zwaartepunt ken je denk ik wel al. Neem anders maar eens een stok en zoek de plek waarop hij blijft balanceren als je hem op je vinger legt. Dat is het zwaartepunt van die stok.
     
  20. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    samenwerking ;-)
     

Deel Deze Pagina