Ik vraag me af welke lak je het best kunt gebruiken om het schilderwerk op je plastic model tegen het water te beschermen. Heb zelf een spuitbus Humbrol mat gebruikt voor mijn Italeri PT boat (geschilderd met WEM verf). De Humbrol matte lak lijkt me watervast maar ik heb een hekel aan het gebruiken van spuitbussen, bij mij leidt dit steevast tot zakkers die ik er dan later weer uit moet schuren
. Liever zou ik dan ook lak gebruiken die ik met mijn airbrush kan spuiten. Voor mijn statische modellen en voor afwerking van decals gebruik ik Pledge maar ik heb gemerkt dat dit spul niet bestand is tegen langdurige blootstelling aan water. Ik ben huiverig om Humbrol mat uit de kleine verfbusjes te gebruiken omdat dit soms tot een witte waas kan leiden. Is de Revell lak (glans/mat) wellicht een betere optie? Ook vraag ik me af of de Humbrol/Revell lak ook over acrylverf kan worden gespoten. Ik gebruik voor statische modellen altijd acrylverf en mijn recente ervaringen met de eerder genoemde WEM verf zijn niet onverdeeld positief.
Arjan

Arjan