Waterdicht maken van achterdek met kleine "opbouwtjes"

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Marcel vd D, 16 dec 2021.

  1. Marcel vd D

    Marcel vd D

    Lid geworden:
    25 nov 2021
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Leiden
    Hallo allemaal.

    Ik vroeg me af hoe ik het achterdek van mijn Roode Zee uit 1908 waterdicht kan krijgen.
    Er zijn wel wat kleine opbouwtjes als een luikje oid op het achterdek maar die zijn te klein om door heen te gaan ivm smeren etc van de schroefas of plaatsen van elctronica naderhand.
    Uiteraard kan ik een groot genoeg "gat" maken om het achterschip toegankelijk te maken en na de werkzaamheden af te dekken. maar dan wordt het niet waterdicht van.
    Hoe kun je een deel, bijv een derde van het achterdek toegankelijk houden en weer waterdicht afsluiten zonder echt zichtbaar te zijn.

    Groeten,
    Marcel
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Echt onzichtbaar zijn naden moeilijk te maken, maar je zou kunnen kijken of het een optie is om een deel van het dek uitneembaar te maken. Als je een beplankt achterdek hebt dan de naden zoveel mogelijk in de voegen van de planken laten vallen. Onder het vaste deel van het dek maak je een rand, waarop het losse deel steunt. Fixeren kun je doen met magneetjes, of een paar M-2 boutjes met verzonken kop. Als pakking zou je de oplegrand kunnen voorzien van overschilderbare siliconenkit, dan het losse deel van het dek in vershoudfolie inpakken en te plek drukken. Eventueel iets zwaars erop en dan 24 uur laten staan. Losse flodders kit later met een scherp mesje of scalpel wegsnijden. Zo heb ik ook een "pakking" gemaakt onder het dek van mijn tankertje. Kijk maar of het je iets lijkt. Gr. Klaas.

    20190827_140623.jpg
     
    Herby63 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  3. Marcel vd D

    Marcel vd D

    Lid geworden:
    25 nov 2021
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Leiden
    Dank je wel Klaas
     

Deel Deze Pagina