watergekoeld? info gevraagt bouw bootje

• Topicstarter Topicstarter green fighter
  • Startdatum Startdatum
G

green fighter

Guest
hoe laat ik water lopen door een watergekoelde moter?
marcel

Marcel,

Als het een speedboot is doet men dit vaak via een pijpje onderwater, kijk maar eens bij het speedboten topic, wil je dit echterr doen bij een langzaamvarend schip dan zal je eea geforceerd moeten doen, dus mbv een pomp, kan je gelijk het uitkomende water gebruiken als een klein waterstraaltje aan de zijkant van je schip.

Tom Boere

bij speedboten gebruikt met ook wat een 'scoop' noemt. Dit is meestal een pijpje zoals Tom aangeeft, maar het kan ook gewoon een buisje IN het roer zijn, of een opening in de bodem van de boot (op een punt waar het water erg drukt)

bij mijn snellere werkboot : http://verretdeprest.be/MODELBOUW/dolly/aanpas.htm

of bij de speedboot :

120-water%20pickup.JPG

Bij werkschepen heb je dit meestal niet nodig, daar worden nog al eens vaak gewoon een ventilator gebruikt van een PC.

Patrick

maar dat achter de schroef komt er wel genoeg water in?

jazeker, geen zorg voor dat pijpje achter de schroef.

daar komt nog veel meer uit dan gewoon door het gatje in de bodem. Meer nog... op volle kracht heb je een (klein) waterstraaltje, dit door de snelheid van de boot in combinatie met de druk van de schroef.

Alles hangt natuurlijk af ook van welke weg het water moet afleggen in je boot, zijn het lange darmen, zitten er knikken in? Heb je een koelspiraal of een koelmantel (minder druk verlies). Welke dikte heeft het pijpje (ik gebruik 3mm), dat speelt ook een rol.

Over welke boot spreken we eigenlijk, wat ben je aan het maken?

Patrick

ik wil proberen de kameleon na te maken
ben nu aan het schetsen maar dan moet je wel rekening
houden met dit soort dingen
maar ik wil er een verbrandings motor in hangen

marcel

bedoel je die vlet achtige boot uit de boekenreeks?
waarom trouwens een verbrandingsmotor?

Patrick

ben niet zo handig met elektro
heb een schetje gemaakt
met motor straalbuis en roer,
maar kan je die straalbuis ook om de schroeflaten draaien
om mee te sturen :?:

die bobbel onder de onderkant is voor(als het werk)als je snel vaart de boeg omhoog komt

Als je in plané wilt (dat je boeg omhoog komt) moet je volgens mij juist geen bobbel doen.
Je moet het water onder je boot leiden en zorgen dat het er onder blijft. Bij zo 'n bobbel glijdt het water naar de zijkant.

Ik zou denk ik geen straalbuis nemen, maar gewoon een as die schuin onder uit de boot steekt! m'n eerste bootje had dat ook, met een simpele mabuchi motor kwam hij flink uit het water:

(Filmpje is alleen wat beelden en filmpjes over elkaar geplakt, GEEN versnelling, alleen een keer een vertragen gebruikt! (is dus de echte snelheid))

Dat bootje, (wist nog niks van boten af) had bijvoorbeeld de V van de bodem afgevlakt, wat dus eigenlijk niet moet, een houten roertje, een askoker gemaakt van een oude pen etc., motortje en regelaar kwam uit een autotje, en de accu was een conrad ding.

Stuur me maar even een mailtje, heb mischien nog wel tekeningen van een boot die je makkelijk kunt bewerken tot een soort kameleon boot!

Groet, Aad

mooi dingetje, maar het komt er op neer dat elertro net zo goed is.

maar wat is een mabisp :?: motor

die bouw tekening hoeft niet want mijn pa zou helpen bouwen(timmerman :P )

aj@bedankt voorde fotos helpen veel. maar de echte kameleon heeft ook een bobbel,
dacht ik in de film gezien te hebben.

nieuwe schets. wat vinden jullie er van(met electro motor)

nu, ik ken die boot niet, maar het lijkt me nu net geen speedboot hoor.
Ben je zeker dat dit in plane KAN gaan op een normale manier?

Ik denk niet dat ie hard genoeg zal gaan om met speedboot type waterkoeling te werken.
Ik zou trouwens ook elektro gebruiken, veel makkelijker in mijn ogen - ook veel properder voor je model.

Het lijkt me ook niet iets waar je met de juiste elektromotor je zorgen moet maken over waterkoeling.

Patrick

maar als ik hem zo bouw als op de schets is hij dan goed en hoef ik
geen koeling te maken?

je schets bepaalt niet of je al dan niet koeling nodig hebt.

Eerst moet je eens gaan nadenken over de snelheid die deze boot moet maken. Gaat dit rustig tuffen worden (zoals ie denk ik ontworpen is) or ga je voor speedboot optie.

In geval van speedboot (dus planee of toch snel), voorzie maar waterkoeling.
In geval van tuffen, dan moet je gewoon de juiste motor en schroef combinatie kiezen die je de correcte snelheid gaat geven. Dit gaat eerst en vooral afhangen van de afmetingen van je boot.

Patrick

Een mabuchi motor is een van de simpelste motoren die er is, ik had in dat bootje geen waterkoeling, motor werd wel flink heet, maar daar kunnen die motortjes wel vrij goed tegen

Motor zou ik in ieder geval wat meer naar voren plaatsen!

Probeer ook even nog wat meer foto's van de kameleon te vinden, dan kun je daarvan af de tekenignen maken!

http://www.xs4all.nl/~gwennink/Nieuwe map/DSC05775.jpg

http://www.xs4all.nl/~gwennink/Nieuwe map/DSC05800.jpg

http://www.xs4all.nl/~gwennink/Nieuwe map/DSC05847.jpg

http://www.xs4all.nl/~gwennink/Nieuwe map/DSC05861.jpg

De kameleon heeft ook onder de boot een halve straalbuis, waar dus de schroef zit, zal proberen daar nog een fototje van te vinden!

Groet, Aad

ik wil hem zon 30 cm lang maken
ik wil hem eigenlijk tusen sloom en snel in hebben,
rap maar toch ook snel
maar hoeveel servos heb je nodig? een toch? :?:

maar ik bouw de kameleon niet helemaal na,
maar in de stijl daar van.
mmar waarom moet he motortje naar voren

green fighter zei:
ik wil hem zon 30 cm lang maken
ik wil hem eigenlijk tusen sloom en snel in hebben,
rap maar toch ook snel
maar hoeveel servos heb je nodig? een toch? :?:

ja inderdaad, 1 servo!

sloom en snel, hoe snel is dat? zoiets als dat eerste bootje van mij?

Groet, Aad

Oja, volgens mij kun je in het kameleon dorp of zo een bouwplaat krijgen, probeer die te regelen, ben je zowat klaar!

Groet, Aad

tussen sloom en snel
kan hij ook wat duwen

die bouw plaat kan ik niet vinden

maar zon mabuchi motor is op conrad maar 1,45 klopt dit

30 cm is erg klein. Het minste golfje ga je problemen kunnen hebben, nog maar te zwijgen van het gebrek aan plaats voor de apparatuur.
Waarom mik je niet op 70cm ofzo? Kan je goedkope loodaccu gebruiken en standaard servo etc...

Patrick

Back