Watergesmeerde schroef as[sen]

F.van.Gent

In Memoriam
normal_gent2006_0723_152203AA.JPG


ben bezig met het fabriceren: van watergesmeerde schroef assen :roll:
Wacht nog op de verdere onderdelen en dan nog een poosje proefdraaien in mijn proefbak waterbak :wink:
mvg
Frederik :D :D
 
Hallo allemaal!!!!!
We hadden, in de beroepsvaart schepen :uitgerust met watergesmeerde schroefassen. :idea:
En die assen bestonden uit met druk toegevoegd water.
Maar je had ze ook zonder druk :P .
Had laatst :een artikel over gelezen maar dorst ,dat niet over te nemen in verband met Rechten.
Daar stonden voorbeelden [etc etc] over op.
Dus even afwachten wat ik daar nog verders over vind he
Word bij leven en welzijn vervolgd.
mvg
Frederik :D :D
 
In de grote scheepvaart hadden ze in vroegere tijden POKHOUT.
Deze bestonden uit sigmenten en waren zo gemaakt dat ze met de kopse kant op de as geplaatst moesten worden.
Dit POKHOUT werd door middel van zeewater geactiveerd en er ontstond dan een vettige laag tussen as en pokhout.

Dit is zomaar een tussendoorte van een vroegere zeeman.

Janneman :zon:
 
@janneman
Ik denk: als dat er nog schepen zijn in de bruine vloot ;waar dat pokhout nog in de hennepkoker zit voor de roerkoning :oops:
Of dat ;dat pokhout nog te verkrijgen is:is mij niet bekend :?:
Maar ja je kan ook niet alles weten he :P
mvf
Frederik :D :D
 
Hallo

Ik vind dit een mooi project. Ik bewonder nog iedere keer naar je vakwerk. Zodra ik weer thuis kom van mijn schip, het eerste wat ik doe is:waar staat van Gent met met zijn projecten. Maar dit project heeft wel een nadeel. Naar mijn weten word er in de binnenvaart watergesmeerde assen niet meer zoveel geplaats. Omdat de slijttage te hoog is. Wel worden er met bio olie de assen gesmeerd. Maar dan heb je wel speciale afdichtingen nodig. En dat kan je hier vinden http://www.dewaalbv.nl/. Veel sucses ermee. Want je brengt de mensen wel aan het denken, met je ideeen.

Groetjes Huub
 
Bij de bouw van de replica van de Batavia (in Lelystad) is op vrij grote schaal nog pokhout en groenhart gebruikt voor het maken van de blokken.
De assen van de blokken van pokhout, de wielen van groenhart.
 
Hoi Roel dat geloof ik direct hoor :P
Maar ja ,daar keken ze niet op een paar centen dacht ik zo!!!!
mvg
Frederik :D :D ps onze voorganger
schreef spaarpot meenemen dus :oops:
 
Helaas was het Pokhout niet afdoende om zeewater uit het schip te houden.
In de Machinekamer was een Automatische Vetsmering en als Reserve een Handbediende.
De Automatische werd aangedreven door een Riem op de Schroefas.
Elke wacht werd deze pot gevuld met vet.
Op het achterschot zat een galant met pakking, hier werd het vet achter erin geperst.

Dus Frederik ik begrijp niet hoe je onder hoge waterdruk een schroefas waterdicht kan krijgen het is geen nieuwe techniek ben dus zeer benieuwd.

 
Hallo Jan mijn ouders hadden na de oorlog een watergesmeerde schroefas.
Nu is dat eigenlijk niet de goede benaming maar je hoefde hem niet te smeren [vet]
d.w.z een heel eind na de oorlog
Dat is was gemaakt na een totale revisie motor directomkeerbare
Wat ik mij daarvan nog herinnerde Jan is het volgende
De buitenggland aan schroefzijde dat was een soort hard rubber.
Met gleuven er in zodat het water langs de as naar binnen kon
Het kwam er op neer als dat je de buitengland niet hoefde te smeren hoor.
En aan de binnengland hoe dat zit zat dat weet ik niet exact meer hoor
Maar ik geloof als ik mij herinner zat daar een simmiring in met een naald lager
zodat het water niet in de machinekamer kon komen
En om het zand en andere troep buiten te houden
Konde we met een pomp druk er op zetten [water] dus
Dat dan langs de gleuven in de achtergland naar buiten werd geperst
Tot zover mijn herinneringen Jan
Als het lukt dan hoor je daar meer van ook als het niet lukt hoor
mvg
:D Frederik
 
Vermoedelijk was de watergesmeerde as, een zimmerring (GB:mechanical seal, F:borage). Om vervuiling van de afdichting tegen te gaan, stond er een waterspoeling op.
 
Op de tekening aan het achterschot aan motorzijde zie je de geland.
Hier zat een vierkant koord in van 1 X 1 cm.
Als het begon te lekken kon je de bouten nog wat aandraaien.
De schroefas draaide in Pokhout.
Tussen achterschot en motor zat vaak een druklager bij een direkt omkeerbare motor.
Deze moest je dus steeds opnieuw starten als je van vooruit naar achteruit ging.
Op de oude potjes had je een keerkoppeling die van de brug bediend kon worden net als de regulateur om het toerental te regelen.
 
Jan,

Is het geen glan i.p.v geland of gelant?

Officiële naam is glan oftewel een stopbuspakking.

Groetjes,

Govert
 
gent2006_0728_133145AA.JPG


hier de reeds komplete schroefaskoker voor de onderhouds vrije opstelling.
Geen [vet] Geen [olie] watersmering !!!!!!!!!!!!! :idea:
moet de as nog maken
de rest volgt
mvg
Frederik :D
 
:?: Frederik, Zou je het principe eens willen duidelijk maken met een simpel tekeningetje? Is de schroef zijde open, zodat er water naar binnen kan? hoe hou je je as dan op zijn plaats?
 
@fbortel
Nog een poosje geduld he! :oops:
Moet de as nog maken, geen materiaal in voorraad :roll:
En dan wil ik het nog een dag of twee in mijn gekke
Proefstandbak laten draaien [in het water dus]
Als die dat twee dagen uithoud!!!!!!! dan zal het wel lukken denk ik :)
schroefas op ze.n plaats houden[tyeripje] :wink:
mvg
Frederik :D :D
 
gent2006_0729_185743AA.JPG


het lager aan de schroefzijde is van een speciaal materiaal.
En het koperen stukje op de as is voor het grove vuil weg te houden in dien men geen pompje gebruikt voor de smering met water.
de rest van de afwerking volgt nog hoor.
 
Back
Top