Waterkoeling noodzakelijk?

Ik ben een crackerboxje aan het bouwen van zon 58cm. Hier komt een burshless motortje in (480). Is waterkoeling noodzakelijk of kan ik ook varen zonder deze koeling? Ik ga gewoon op 6 cellen varen.

Denk dat je wel waterkoeling nodig hebt. Ik heb ook een crackerboxje maar dan van 36CM met een brushless motor erin. Zonder waterkoeling werd deze zo heet dat als er water op kwam dat verdampte.

@ stephan: het is bijna altijd goed om waterkoeling op je boot te zetten het is niet lastig om het er op te maken en de levens duur van je motor word beter. zeker bij brushless is het een goed idd om waterkoeling in te zetten want deze motors draaien meestal heel veel toeren en worden dus ook warmer ;)

nick,

ik denk dat je dan ook beter meteen een messing/alu of een koper buisje kan halen dat koelt beter als siliconenen;) kos niet zoveel dacht ik 4euro dacht ik

nick,

ik denk dat je dan ook beter meteen een messing/alu of een koper buisje kan halen dat koelt beter als siliconenen;) kos niet zoveel dacht ik 4euro dacht ik

nick,

Thx voor de tip.

Maar ik heb zo'n plexiglas koelertje van ETTI waarbij het water gewoon over de motor zelf stroomt. Het slangetje dient alleen voor aanvoer/afvoer.

oke, vind ik persoonlijk wel een beetje riskant.
als het ringetje maar iets lekt loopt je boot als het waren vol met water.
maar als het goed werk waarom niet :P

nick,

Borstelloos motortje en water gaan niet samen !!

De regelaar fikt onmiddelijk uit zodra er water op de motor komt.
Bij borstelmotortjes is dat geen probleem.

Niet geheel mee eens, ook een borstelloze motor kan wat water hebben! Ben het met je eens dat een borstelmotor waarschijnlijk er beter tegen kan, maar heb zelf een aantal keer water in mn boot gehad, zowel de regelaar en de motor (BL) hadden hier geen last van. Ook op het Xtreme forum zijn genoeg mensen die dit hebben meegemaakt. Regelaars, borstel of borstelloos blijven een stukje gevoelige techniek
Nu is het natuurlijk beter om geen water binnen te krijgen, maar het brand niet bij het minste op geringste uit :)

Back