waterkoeling voor elektromotoren

• Topicstarter Topicstarter mark
  • Startdatum Startdatum
@F.van.Gent
het is zeker tijd voor een nieuw toetsenbord?
een aantal letters werken niet zo goed meer je berichten zijn niet eenvoudig om te lezen

Beste Mark,

k'heb misschien nog een ideetje voor je waterkoeling, als je nog van zin bent een motorpomp te gebruiken zou ik eens langsgaan bij een autokerkhof of garagist en vragen of hij geen ruitenwissersproeierpompje liggen heeft, of zelf demonteren uit een autowrak. Moest nu blijken dat het debiet te hoog kan je de spanning nog altijd aanpassen (verlagen).

veel succes,

groeten Lucky.

Kijk dat mag ik graag als advies Lucky let op de centjes.
Zo'n ruitensproeierpomp krijg je voor niets of een paar euro.

hallo

het kan nog beter

als je een los water pompje koopt zonder motor
sluit het met een tandriempje aan op je schroaefas
als je dan vooruit vaart pomp je water binnen
met een trugslagklepje (aquarium verdeler)er tussen voor het geval je achtruit vaart

dan kost het je geen extra energie
want zo een pompje vreet stroom en zijn soms moeilijk te ontstoren

een grote werkschroef (doorboren en in de zijkant een gat voor een schroefje)over je as schuiven tot tegen de koppeling geeft wind in je boot zonder extra ventilator wat weer stroom vreet

groeten raf

Raf Pompjes zijn wel te ontstoren maar dan met een condensator die ook in zwaardere electrice apparatuur in huis zit.
Een stofzuiger, Mixer, Fohn enz.

Een Onderzeeer zal wat anders zijn omdat alles compact bij mekaar zit dat heb ik wel gezien bij Harry Grapperhaus.

Maar het voldeed bij mij prima als je aan het blussen was dan lig je stil met je model en ik heb met die condensator nooit storing gehad.

Wel met een Magneetspoel uit een bandrecorder die ik voor de ontkoppeling van de sleeplijn gebruikte.

hallo

ik kon vroeger VDO pompen krijgen
het enige goeie wat daar aan was is dat ge de motor er vanaf kon halen
die dingen kreeg je niet ontstoort
je krijgt ze zowiezo niet ontstoord je filterd alleen door de condensatoren die storing weg die je problemen bezorgen

de pompjes waren opzich ok maar die motoren deugden voor geen meter
er gewoon een speeds 45 of 500 aan gehangen en ze deden gewoon zonder problemen waar ze voor gebouwd waren

ik spreek van de tijd dat een radio in een auto nog niet standaard was

groeten raf

Back