waterlijn tekenen

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Bartk, 13 feb 2013.

  1. Bartk

    Bartk

    Lid geworden:
    8 jan 2013
    Berichten:
    13
    hoi,

    heeft iemand een goede tip om een waterlijn te tekenen op t model dat ik heb gemaakt? ik wil graag dat hij zeer strak erop komt, maar weet nog niet goed hoe ik dit kan aanpakken.

    alvast bedankt voor de hulp,
    bart
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me zo moeilijk niet, als je een goede bootstander hebt:

    Leg bierviltjes of wat dan ook onder de bootstander zodat het model waterpas op een gladde afel staat. neem een blok stevig polystyreenschuim, een blok hout, of wat dan ook wat goed over die tafel wil schuiven.
    Bevestig een potlood op de juiste hoogte aan het blok.
    Schuif het blok om je model, zodat het potlood een horizontale lijn op het model achterlaat.
    Afplakken langs het lijntje, schilderen, klaar....

    Strakker kan volgens mij niet...

    Het is vlot opgeschreven, maar je bent nog wel even bezg voor het netjes en strak is hoor....

    Groet, Bert
     
  3. Bartk

    Bartk

    Lid geworden:
    8 jan 2013
    Berichten:
    13
    Dank je, t is een duidelijk verhaal.
    Ik ga t proberen.

    Groeten,
    Bart
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  5. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Ik merk altijd wat de diepgang voor moet zijn, en achter eensgelijk.
    dan schip waterpas leggen, en dan zo aftekenen:

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Ziet er kinderachtig uit met LEGO, maar werk heel mooi, er zitten ook nog wieltjes onder, dus je kunt hem er mooi omheen laten rijden.


    Jan
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  7. jzdelorean

    jzdelorean

    Lid geworden:
    9 okt 2008
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Hasselt, Belgiƫ
    Moeilijk is het gewicht in te schatten van de afgewerkte boot. Dan in het water leggen en de lijn markeren op zijkant, voor- en achterkant.

    Dat is eigenlijk niet zo moeilijk. Ik palm het aanrecht in de keuken in op dat moment, dat is graniet en dus zeker recht. Vervolgens gebruik ik geen voetsteun maar zet ik de romp op gelijke steuntjes. De rest is duidelijk.

    Maar over de waterlijn heb ik een andere vraag. Hoeveel gebruiken tape om de waterlijn op de rompt te zetten? Ik heb de ervaring dat die los komen, afzakken, maw, niet ideaal. Dus de laatste modellen heb ik de waterlijn geverfd. Dat komt nooit los, geen probleem met de rare rondingen van de romp. Maar nadeel is dat afplakken laat soms wat verf door, als je te stevig aandrukt heb ik wel eens gehad dat ik verf mee lostrek :bad-words: Dus ik lijn met de hand af en dat is toch ook niet zo schitterend.

    Hoe zetten jullie een waterlijn op de romp? (Sorry als ik deze draad gekaapt heb, maar het leek me hier ook thuis te horen)

    Jan
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.637
    Locatie:
    Betuwe
    Bij de ene boot heb ik 'm afgetekend, bij een andere boot met tape erop gezet.
    Het tape (op mijn VSP sleper PARROT) heeft er vijf jaar opgezeten.
    Vorige week is een deel eraf gekomen, maar ja, da's logisch als je voor ijsbreker speelt...

    m.b.t. het onderwerp: "Wat is de exacte waterlijn?" zijn al aardig wat discussies volgeschreven.
    Typ eens in " waterlijn aftekenen" en je hebt een avondje leesvoer, inclusief discussies die niet zouden misstaan in " As the world turns".
    Iedereen heeft zo z'n eigen methoden.
    Kijk naar de bijbehorende foto's voor het resultaat...
     

Deel Deze Pagina