waterlijn U-47 en U-2540

Beste Jos en Lex,
Bedankt voor jullie persoonlijke berichten naar mij.

Het is inderdaad misschien een goed idee om hierover een apart draadje te starten.

De U-2540 is met zijn 900ml tank goed uitgetrimd in de huidige situatie.
De boot zinkt met groot gemak, dit heeft natuurlijk alles te maken met zijn lediggewicht.
De U-47 met zijn 650ml tank idem als boven omschreven.

Het probleem van een te diep liggende boot met lege duiktank is meer een optisch probleem, en wij modelbouwers zijn natuurlijk perfectionisten.
Het e.e.a. heeft natuurlijk niets te maken met de vaareigenschappen hier is niets op aan te merken.

De optie die Lex aan geeft m.b.t. het doorwaterlatend maken van de diverse ABS onderdelen, was al reeds door mij uitgevoerd.

Ik heb een prachtige testbak in de werkplaats staan waar ik allerhande
pogingen heb ondernomen e.e.a. te verbeteren.
Met het aanbrengen van extra schuim voor het verhogen van de waterlijn
creeer je het volgende probleem van het niet meer voldoende kunnen zinken.
Zoals Lex dan al aangeeft is de 900ml niet meer voldoende.

Ik moet het zoeken in de toegepaste materialen en uitvoeringen.
Daarbij zitten er behoorlijk wat accupakketen in de boten, misschien moet ik hier wat consesies in doen.

Hieronder een beknopt bericht wat ik voor Sonar heb geschreven:

Het internet brengt de techniek en mensen dicht bij elkaar, zo ook kwam ik in contact met Sonar en Lothar Menz.
Na mijn bezoek aan het treffen in Lingen heb ik veel contact gehad met enthousiaste mede Sonarleden.
Ik heb mijn ogen goed open gehouden en nog meer gevraagd ik ben dan ook van mening dat het duitse duikbootmodelbouwpeil zeer hoog staat, en ga niet zelf het wiel uitvinden.

Na dit bezoek was een ding duidelijk er moest een “kolbentank”in komen mede door de mechanische en praktische uitdaging.
Het gehele binnenwerk van de duikboot werd tot aan het achterdeksel verwijderd.
Er werd een geheel nieuw draagframe samengesteld uit een viertal draadstangen rvs M5 met de benodigde aluminium spanten en afstandhouders van alu. buis.
De duikpomp heb ik samengesteld uit een aluminium buis welke gebruikt wordt bovenop een centrale verwarmingsketel van het type Nefit dit is een mooie gladde en naadloze buis van 76,6mm inwendig.
De voor en achterdeksel zijn gedraaid uit alu. staf rond 80mm met kogellager en een bronzen geleide moer M8.
De tandwielen voor de vertraging zijn zelf vervaardigd en aangesloten op een 6 volt Robbe EF76 elektromotor.
De rvs M8 draadstang trekt de kunststof zuiger met rubberen Z-ring heen en weer.
De rubberen O-ringen voor de voor en achterdeksel zijn 3 mm dik.Het geheel wordt geschakeld door een tweetal microschakelaars.
De boot wordt verder aangedreven door de standaard 12v elektromotoren, een Rokraft 120 snelheidsregelaar en een NI-MH 3000 mah accupakket.
De schroefassen zijn tevens voorzien van 4mm keerringen welke in een gedraaide bus zijn gedrukt en op de schroefas zijn geplaatst.

De Kolbentank wordt door een aparte 4.8v 3000mah accu gevoed welke geschakeld wordt door de servo met microschakelaars.
Bij 85% vulling van de tank “hangt”de boot aan de periscoop, verder vullen laat de boot geheel zinken.
De vaareigenschappen van de U-2540 zijn door deze wijzigingen zeer positief beïnvloed,
Zowel bij hoge als bij lage snelheid blijft de boot (in combinatie met de Lageregler) mooi en strak op diepte varen.

Alle bovenstaande aanpassingen zijn voorts toegepast op de U-47 en op het moment van dit schrijven is de Seawolf onderhanden.

url]

beste Carlo,
Dat zou ik graag doen om het e.e.a. te kunnen laten zien, maar ik krijg dit niet voor elkaar.
Hoewel ik wel bij het modelbouwforum - fotoforum aangemeld bent.

mvg Rene

url]

Hoi Rene,

Je hebt gelijk met de stelling dat de bovenwater-waterlijn puur een optische kwestie is. De boot vaart er niet minder om, al wil ze hoe lager ze ligt, op snelheid steeds al eerder naar beneden op de dynamische krachten.

Kun je de duiktank niet gewoon groter maken door een langere alu-buis te nemen met dito draadeind? Of kom je dan riumte tekort. Meer ballastverschil is uiteindelijk de enige manier om de bovenwater/onderwater verhouding te verbeteren.

Gewicht in de WTC aan gaan passen heeft denk ik niet zoveel zin. Dat geeft uiteindelijk niet meer of minder drijfvermogen. Het gaat om het verplaatste watervolume, en dan dus alles wat bovenwater steekt met een lege duiktank.

Maar als je met de 'optische beperkingen' leven kunt zou ik de boot zo uittrimmen dat ze onderwater goed vaart, en het te diep liggen bovenwater dan voor lief nemen.

Beste Lex,
Ik kan je niet helemaal volgen als je stelt dat:
Het gaat om het verplaatste watervolume!, en dan dus alles wat boven water steekt met een lege duiktank.

Maak ik een denkfout als ik stel dat: de diepgang van een boot heeft te maken met het totale gewicht van de boot.
Hoe lichter ik de boot maak des te hoger komt hij op het water te liggen.

Een langere duiktank heeft hier dan toch geen invloed op?
je hebt dan alleen meer balastwater (gewicht) bij je om te kunnen afzinken, maar dat deed de boot al perfect.

mvg Rene
url]

Hoi Rene,

Als ik het hele verhaaltje goed lees en begrijp kom ik maar tot 1 conclusie. De duiktanks zijn te klein!

daar had ik ook al last van gehad bij mijn eigen U 1234. Dit kon ik simpel oplossen door de duiktank groter te maken, Voor mij was dit een eenvoudige oplossing omdat ik een andere duikysteem heb.

oplossingen in het gewicht veranderen heeft geen zin. Het is of een grotere duiktank of je WTC verkleinen. maar dat laatste is geen optie volgens mij.

Hier de foto's die geplaatst zijn door Rene.
PICT0065.JPG

normal_PICT0025.JPG

PICT0004.JPG%202.jpg

Ahoi,

ten eerste even m'n complimenten voor de duiktank, want dat ziet er wel even picobello uit!
Over het probleem met de waterlijn & het duiken:

Lex geeft aan dat het gaat om 'het verplaatst watervolume' en hierbij heeft hij zeker in het geval van jouw boten helemaal gelijk. 'Gewicht' is v.w.b. het drijven of zinken van boten een natuurkundig en relatief begrip. Meneer Archimedes is hier al 's flink mee in de weer geweest...
Bij jouw boten is de conclusie (helaas) redelijk voor de hand liggend:
Als je drijfvermogen gaat toevoegen om de boot beter 'optisch' te krijgen (dus aan een natuurlijker waterlijn) dan moet de boot automatisch meer ballast innemen om te kunnen afzinken en dus sluit ik me aan bij Douglas die al zegt dat in dat geval je duiktanks te klein zijn :cry:.
In een PB gaf ik je al aan dat de U47 ruim meer dan 600cc (vaak gebruikt men de 750cc tanks van Engel) nodig heeft om volledig statisch te gaan bij een natuurlijke waterlijn. Lex maakt gebruik van een 1000cc tank in zijn U2540 en overweegt (dacht ik) om deze nog te vergroten. De in aanbouw zijnde XXI's van Jan Huizenga en ondergetekende (met een bijna 3 liter grotere WTC) zal een nog veel grotere ballasttank nodig hebben...

Wat je dus zou moeten doen (het vergroten van je duiktanks of het zo laten) is dus afhankelijk van je eisen op 'optisch' gebied. Daarbij komt natuurlijk de vraag in hoeverre je 'even' een duiktank vergroot, zeker zo'n prachtige zuigertank. Misschien een overweging om wat kleine trimtanks bij te plaatsen (ontwerp 'Raalst' b.v. :http://home.vianetworks.nl/~raalst/kilo/propkolben.html) als je nog wat plek in de WTC over hebt... Plaats er per boot gewoon twee met ieder een overcapaciteit en je hebt nog 'trimvermogen' ook!

Jos

Bedankt Douglas,
voor het opzetten van de foto's, en je reactie op mijn bericht.
Het is een mooi project voor de aankomende winter.
De duiktank verlengen is een klein klusje, het grote probleem is de ruimte.
Ik zal hier nog eens flink over moeten nadenken.(in de vakantie).

Nu toch nog even wat anders, er spookt nog steeds een idee door mijn hoofd.
Misschien dat een van jullie hier wat helderheid in kan brengen.

Als je nu een limonadefles geheel vult met water.......
(en even niet het gewicht van de fles mee rekend)
.........dan zou deze nadat je hem in het water (badkuip) legt net onder het oppervlak blijven drijven.
Dit betekend dan volgens mij een waterverplaatsing van 1 liter (1kg)
normaal bij zo'n 4 graden.

Als je nu een modelboot heb van 12kg lediggewicht heeft hij dan ook 12 liter waterverplaatsing? e.e.a. natuurlijk afgerond.

mvg Rene

rene,

een boot met 12 kg lediggewicht heeft inderdaad 12 liter waterverplaatsing
*nodig* om net aan de oppervlakte te kleven.
Dit omdat toevallig (?) een liter water plm. een kilo weegt.

het is goed mogelijk dat je boot een kleiner volume heeft dan 12 liter
(dan zinkt hij) of een groter volume (dan steekt er een stuk boven water uit).
dit verschil komt omdat de inhoud van je boot niet uit water bestaat, zoals de fles, maar uit motoren, accu's, lucht enz.

nu is het wel mijn ervaring dat het bijna onmogelijk is om teveel
gewicht in de boot te stoppen (voor dat je met uitloden begint).

@raalst :oops:
En dan bestaat er ook nog zo iets als.
[color=red]Van opwaartse druk hoor ik nooit iemand over[/color]
mvg Frederik

Wellicht helpt het als ik de bovenstaande informatie eens samenvat.

Het probleem is als volgt. Aan de oppervlakte heeft de boot precies dezelfde waterverplaatsing in liters (dit is het volume van de boot onder de waterlijn) als het gewicht van de boot in kg. Met andere woorden, als je boot 12 kg weegt dat zal het volume van de boot onder water 12 liter zijn.

Als je boot aan de oppervlakte te diep in het water ligt kun je dat op twee manieren oplossen: boot lichter maken (b.v. 11 kg) dan zal de boot uit het water komen totdat het volume van de boot onderwater 11 liter is. Of je brengt extra volume onder water aan (bv. schuim). Plaats je bijvoorbeeld een blok schuim van 10x10x10 cm (=1 liter) onder je boot, dan zal de boot zelf uit het water komen totdat het volume van de boot onderwater 11 liter is (11 liter + 1 liter levert 12 kg drijfvermogen).

Op het moment dat je gaat duiken is er slechts 1 zaak bepalend. Dat is het volume van de boot boven water. Op het moment dat je de boot boven water bijvoorbeeld 1 liter ruimte inneemt, betekend dit dat het gewicht van je boot met 1 kg moet toenemen om het gedeelte dat boven het water uitsteekt te kunnen afzinken. In de praktijk betekend dit dat je duiktank dan een inhoud van 1 liter moet hebben.

Als je boot dus niet wil duiken zijn er dus maar twee oplossingen:

1. Je vergroot de capaciteit van je duiktank
2. Je verkleint het volume van je boot boven de waterlijn.

Anyway, genoeg theoretisch gebabbel. Succes met de oplossing van het waterlijn probleem, als je het draadje van mijn U177 volgt, dan zul je zien dat ik er inmiddels ook al wat uurtjes in "Archimedes" heb gestoken.

Groetjes:

Mathijs

F.van.Gent zei:
@raalst :oops:
En dan bestaat er ook nog zo iets als.
Van opwaartse druk hoor ik nooit iemand over
mvg Frederik

Meneer van Gent toch....wat kunt u schreeuwen zeg!!! 8O Maar ik ga er toch even op in....

Ik heb even wat tijd genomen om over uw opmerking na te denken maar ik zie nog steeds geen verschil tussen 'verplaatst watervolume' zoals we het in deze draad gebruiken m.b.t. zinken of drijven en 'opwaartse druk'....
Daarnaast is 'druk' volgens mij een natuurkundige grootheid die door een 'stof' of 'medium' wordt uitgeoefend op een voorwerp dat daar mee in aanraking komt. Omdat we het hier over water hebben en (duik)boten die er in/op drijven lijkt het mij toch dat 'opwaartse druk' in dit geval gelijk is aan 'verplaatst watervolume'. Of zat Archimedes te kranten toen 'ie z'n beroemde wetten ontdekte?
Nu ik er nog meer over nadenk geloof ik zelfs dat 'opwaartse druk' een misvatting is omdat het eigenlijk niet bestaat ( :?: :?: ) het is gewoon een kracht die toevallig naar boven wijst....en ik heb nog nooit gehoord dat de waterverplaatsing van een boot wordt uitgedrukt in 'bar' of 'atmosfeer' maar eerder in 'tonnen'....en nou is een liter water toevallig een kilo (gôh zeg) en drukt men het uit in 'tonnen'. Opwaartse druk is volgens mij dus zoiets als een pomp die 'aanzuigt' (dat doet die pomp dus typisch niet; hij veroorzaakt juist een drukverlaging aan de uitlaat-kant waardoor vloeistof aan de inlaatkant door de heersende druk aldaar naar binnen wordt gedrukt!)

'Opwaartse druk' komt wel bij duikboten voor als we het over roervlakken en de stand hiervan t.o.v. de voortbeweging hebben èn natuurlijk op sommige plekken van de romp....maar dan moet er wel eerst een snelheid zijn opgebouwd.....vergelijk het dan maar met 'lift' zoals bij een vliegtuigvleugel...maar volgens mij 'drukt' men dat niet in 'millibar' o.i.d. uit...toch? Maar we hadden het in deze draad over 'to sink or not to sink' en niet over effecten van duikroeren.

Jos

@toneburst :oops:
Ik wist als dat u nijdig werd :oops:
Want zo hard schreeuw ik niet meer hoor ben daar te oud voor :lol:
Maar ik geloof als dat het iets te maken heb met zout en zoet water
Heb ook nooit geen natuurkunde gehad hoor
Want een liter zout water weegt dat ook een kilo??????????
En een liter warm water Weegt dat ook eeen kilo
mvg Frederik :D :D

Frederik,

Er is inderdaad verschil in de diepgang bij een schip in zoet water en datzelfde schip in zout water. Zout waarder is zwaarder en een schip daarin zal dus hoger komen te liggen (vandaar de verschillende lijnen op het Plimsoll merk voor zoet en zout water)
(Hoe groot dat verschil is weet ik niet, heb ik kort geleden in een draad door Roel wel beantwoord zien worden; zou de "Tirpitz" draad kunnen zijn)

Theoretisch is er ook een verschil in dichtheid van koud en warm water, al denk ik dat deze verschillen kleiner zullen zijn (Was er ook niet een serie lijnen voor tropisch water ed?)

Wim

Frederik: als je iets groot, of in hoofdletters of in een kleurtje op het net zet, wordt dat opgevat als schreeuwen... Dat noemen ze internet-ettiquette. Bovendien zoals ik Jos (Toneburst) ken, moet je behoorlijk je best doen om hem nijdig te krijgen... Maar dat terzijde.
Het varen is zout water of warm water is binnen de groep sub-schippers een vrij theoretische benadering, omdat ze wel uitkijken hun kostbare modellen aan zout water toe te vertrouwen.
En warm water dan? Ja, dat wel; in het zwembad te Heerenveen was het water zo'n 31 graden C. En dat geeft natuurlijk een andere soortelijke massa aan het water. Het wordt lichter.
Maar laten we eerlijk zijn: als we praten over modellen van (even een gemiddelde genomen) van 15 kilo, zal het verschil in drijfvermogen tussen 15 kilo in water van 4 graden C (exact 15 kilo) of in water van 31 graden C (14,974 kilo) niet zo vreselijk veel uitmaken. zolang je maar voldoende reservecapaciteit hebt om te kunnen duiken of juist drijven. En daar gaat dit topic juist over.

U bouwt toch ook geen schip wat exact evenveel drijfvermogen heeft als waterverplaatsing? Nee, u bouwt schepen die behoorlijk wat meer drijfvermogen hebben als waterverplaatsing. Anders zouden ze bij het eerste beste golfje over het dek onmiddelijk zinken.

Hoi Frederik,

Vraag 1. Wat heb jij met duikboten!
Vraag 2. Wat is jou toegevoegde waarde voor deze topic!

Ik zie dat je alleen maar comentaar geeft en geen duidelijk uitleg, want daar word om gevraagd!

En als ik zie wat jij allemaal bouwt, + de kennis die jij hebt?
Maar ja, bij ons op de club weet je ook alles altijd beter......

@douglas vd heuvel
Antwoord 1 met duikboten niks
Antwoord 2toegevoegde waarden niks
Commentaar niks was alleen een vraag beter lezen he
Bouwen is een rotzooi.
En kennis o komma o
en zeg mijn lidmaadschap maar op want wat heb je aan zulke mensen he
Wens ik je verders veel geluk knul
mvg Frederik

Back