waterlijn U-47 en U-2540

@ Frederik,

Boos? Ik? Welnee....ik heb geprobeerd om zo eerlijk mogelijk te reageren (en voor wat betreft dat 'schreeuwen', daar sluit ik me aan bij Roel van Essen) op iemand die een vraag stelt.
Lees mijn stukje nog maar's wetende dat ik echnie boos was..
En die opmerking over verschil in soortelijk gewicht door zoeter/zouter of warmer/kouder water: helemaal correct. Vandaar dat kleine trimtanks voor duikboten zo handig zijn....

:bye:

Jos

@toneburst :oops:
Dat wat ik in het rood had geschreven.
Was niet bedoeld ,als schreeuwen maar om aandacht voor het geen ik daar aanhaalde {opwaartse druk] dus
Maar ja met die computertaal ja :daar kan ik niet goed mee overweg hoor sorry daar komen bij mij wel meer misverstanden door hoor :roll:
mvg
Frederik :D :D

@ Frederik,

Even voor de duidelijkheid.
Met kennis bedoel ik, dat jij als oud schipper die wel degenlijk hebt!
En met wat jij bouwt kan ik heel duidelijk zijn. Ik heb heel wat van jou gezien en dat is echt :thumbsup: :worship: :thumbsup: .

Je bent wel degenlijk een aanwinst voor de club! Jammer dat ik er hier niet zo veel van zie. Want als oud schipper zou ik verwachten dat je wel antwoorden had op deze vraag.

Wat betreft het zoute water, dat is voor ons echt geen vaarwater. Alleen al omdat het geen zender/ontvanger signaal doorlaat.

Groeten Douglas

hallo

ik heb in de u 2540 1.9 liter duiktank zitten
dus ik heb geen probleem met de waterlijn van dat model
bij de u47 is het allemaal wat juister en heb ik haast geen overschot in koud water
het duiksysteem dat ik gebruik is bekend dus hoeft geen uitleg

groeten raf

@Roel van Essen :oops:

Hallo allemaal, gezien Roel ze,n verhaal. :roll:
Begrijp ik,iets schijnbaar niet.
En wel het volgende.
Mijn VOLHARDING als voorbeeld nemen dan.
Die is dus1.60 lang.
0.40 breed.
0.17 van af het vlak tot aan het dek.
Als ik hem in het water doe met de ballast er in om aan de waterlijn te komen : dan is het gewicht 45 Kg :roll:
Is dus volgens mij en jullie 45 liter water he :idea:
Nu volgens mij zijn dat 4.5 emmers water [normale emmers]dan wel te verstaan :!:
Nou die zie ik toch niet in mijn VOLHARDING gooien hoor loopt naar mijn mening dan wel over :?
Had ik ook al eens aan een ex collega gevraagd en die had het dus over opwaartse druk :?:
Vandaar mijn vraag bij de duikboten.
Dus helemaal geen commentaar: of iets dergelijks gewoon een normale vraag; zo even mijn hart gelucht knap je toch wel van op hoor 8O
mvg

F.van.Gent zei:
@Roel van Essen :oops:

Hallo allemaal, gezien Roel ze,n verhaal. :roll:
Begrijp ik,iets schijnbaar niet.
En wel het volgende.
Mijn VOLHARDING als voorbeeld nemen dan.
Die is dus1.60 lang.
0.40 breed.
0.17 van af het vlak tot aan het dek.
Als ik hem in het water doe met de ballast er in om aan de waterlijn te komen : dan is het gewicht 45 Kg :roll:
Is dus volgens mij en jullie 45 liter water he :idea:
Nu volgens mij zijn dat 4.5 emmers water [normale emmers]dan wel te verstaan :!:
Nou die zie ik toch niet in mijn VOLHARDING gooien hoor loopt naar mijn mening dan wel over :?
Had ik ook al eens aan een ex collega gevraagd en die had het dus over opwaartse druk :?:
Vandaar mijn vraag bij de duikboten.
Dus helemaal geen commentaar: of iets dergelijks gewoon een normale vraag; zo even mijn hart gelucht knap je toch wel van op hoor 8O
mvg

Deze zal best de nodige rondingen hebben waardoor het minder wordt.

maar 16dm lang x 4dm breed x 1,7dm diep = 108,8 dm3 = 108,8 liter.

Als we nu zeggen dat de gemiddelde lengte bij een breedte van 4dm, 14dm is i.p.v. 16dm en dat de gemiddelde diepgang 0,8 dm is i.p.v. 17dm dan kom je op 14dm x 4dm x 0,8dm is 44,8 dm3 = 44,8 liter = 44,8 kg.

of 12,5 dm x 4dm x 0,9 dm = 45dm3 = 45kg. :wink:

Het zou dus best wel eens kunnen kloppen dat er 45 liter water verplaatst wordt.

hoi,

Wat Frederik schrijft is heel herkenbaar. Dat had ik namelijk ook met mijn U 1234....

1.95 meter lang en 17 cm breed met een diepgang van 12 cm.
Ik stond wel even raar te kijken dat ie bijna ''17'' kilo woog! 8O

Dat zijn bijna 17 pakken melk!!!! Met al die rondingen krijg je dus een verkeerd beeld, maar het gaat er wel degenlijk in.

@Frederik. Die 4,5 emmers water gaan er dus echt wel in. Al lijkt het op het oog niet zo. Wel ga ik er van uit dat je het niet gaat proberen, want dat zou echt zonde zijn. :lol:

Groetjes Douglas

Frederik,

Je hoeft je boot niet vol te gooien om er achter te komen hoeveel emmers erin gaan. Probeer het maar in je badkuip:

1. Vul je bad voor de helft met water.
2. Leg je boot in de badkuip en markeer nogmaals de waterlijn.
3. Haal de boot er weer uit.
4. Vul met emmers het bad aan todat de gemarkeerde waterlijn is bereikt.

Ik denk dat je zult ontdekken dat er 4,5 emmers in gaan.

Veel waterplezier toegewenst,

Mathijs

Dank u heren voor deze overweldigende discussie,
Mathijs bevestigd mijn gedachte, dat ik als oplossing de boot toch lichter zou moeten kunnen maken wil ik hoger komen te liggen.
Dat dit in de praktijk moeilijk zal worden is een feit.

Misschien is het dan ook beter om het probleem op te lossen middels extra schuim en een grotere duiktank.

* de boot is dus gewoon te zwaar.terwijl er geen staven lood meer in de kiel zitten.

mvg Rene

Rene Witteman zei:
* de boot is dus gewoon te zwaar.terwijl er geen staven lood meer in de kiel zitten.

mvg Rene

René, dat is niet zeldzaam bij Engel. Mijn 206 heeft maar 80% van de volgens de bouwbeschrijving noodzakelijke loodballast. Daarnaast zit er een massa schuim op het middendek geplakt om de boot een beetje natuurlijk op de waterlijn te krijgen.

Jos

Mensen, sorry dat ik me hierin meng, maar ik zit met een vraag na vele threadjes lezen, en proberen te begrijpen.

Als jullie duikboten gaan duiken, dan zuigen ze zeg maar water naar binnen in een tank die zorgt dat er meer gewicht in de boot komt zodat het zinkt,
maar ik mag aannemen dat die boot op het vulgat na volledig water en dus ook luchtdicht is....

Waar blijft dan die lucht die uit die tank komt ?
en waar komt die lucht weer vandaan als de tank weer leeggedrukt/gepomp wordt ?

P.S. ik doe zelf nix op, in of onder het water, alleen heli's en tanks

Ik ben geen expert hierin, maar ik de lucht die in de ballast tank plaats moet maken voor water word in de water en luchtdichte behuizing opgeslagen waar alle elektronica zit. Denk maar aan een zuurstoffles. Daar zit ook meer lucht in dan het volume. Willen ze weer stijgen dan halen ze daar weer de lucht vandaan. Lijkt me duidelijk denk ik nu.

1107972 zei:
Ik ben geen expert hierin, maar ik de lucht die in de ballast tank plaats moet maken voor water word in de water en luchtdichte behuizing opgeslagen waar alle elektronica zit. Denk maar aan een zuurstoffles. Daar zit ook meer lucht in dan het volume. Willen ze weer stijgen dan halen ze daar weer de lucht vandaan. Lijkt me duidelijk denk ik nu.

:idea:

Zo werkt 't inderdaad!

hallo Wutangcl

er zijn verschillende manieren waarop gedoken kan worden

het volpompen van een kamer dan blijft de lucht in de kamer zelf en wordt samen gedrukt door het water

het volpompen van een zak
dan wordt de lucht IN de waterdichte kamer (wtc)samen gedrukt

het volzuigen van een zuiger
dan wordt de lucht In de wtc weer samen gedrukt

je kan ook je wtc verkleinen ik heb het een keer gezien en dat werkt ook.

open duiktanks zoals in het echt
je laat de lucht er uit en het water stroomd binnen
om terug boven te komen pers je het water er uit met perslucht die je in een reservoir mee neemt

dan een combinatie van systemen
je laat een gedeelte van de lucht ontsnappen door je periscoop en de rest doe je met een klein zakje ,duiktank of zuigertje
om terug volledig boven te komen moet je zorgen dat je periscoop terug boven water uitkomt en zo zuig je terug lucht aan

en dan nog mijn nieuw systeem maar daar geef ik nog niets over vrij.

het is niet dat de boot zwaarder moet worden het gaat niet om gewicht maar om verdrongen volume.

inplaats van water toe te voegen kan je ook volume verkleinen
een vis doet het ook zo door met zijn zwemblaas te spelen
en dan ook nog met olie voor dieper duikende vissen
maar nu ben ik weer teveel aan het zeggen.

ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen

Jazeker.... iedereen bedankt voor de antwoorden....
nu snap ik het een beetje.
het meest gebruikte komt er dus op neer dat je een soort boven en onderdruk creert in de wtc door de tanks of zakken te vullen met water en omdat lucht verder te "compressen" is dan water kan dat.

TY All

raf zei:
open duiktanks zoals in het echt
je laat de lucht er uit en het water stroomd binnen
om terug boven te komen pers je het water er uit met perslucht die je in een reservoir mee neemt

Hallo Raf,

Ik moet je hierin helaas tegenspreken want een andere bron verteld mij dat ze in het echt een heel ander systeem gebruiken, namelijk:

"Een onderzeeboot duikt normaal gesproken niet door de ballasttanks te vullen. De ballasttanks worden afgetrimd op neutrale vaart, d.w.z. de onderzeeboot is net zo zwaar als het water dat hij verplaatst waardoor hij volgens de wet van Archimedes in rust niet zal stijgen of dalen.

Om te stijgen of te dalen wordt gebruik gemaakt van de zgn. duikroeren. Deze bevinden zich bij aan weerszijden van de romp (voor en achter), of in het midden, aan weerszijden van de toren. Een onderzeeboot heeft dus snelheid nodig om gecontroleerd te kunnen stijgen of dalen."

Bron: Wikipedia

De vraag is nu is de bron betrouwbaar of niet, of zijn beide gewoon goed.

hallo

bekijk eens deze link en dan zal je een en ander duidelijk worden

hier geven ze ook meteen het verschil tussen rusland hun systeem en america
de foto is heel mooi van een americaanse ohio die zijn tanks laat vol lopen
je ziet de lucht er vooraan uitspuiten daar die onder druk in de open duiktanks zitten wat bij de russische ,niet het geval is

http://www.heiszwolf.com/subs/tech/tech01.html

ik heb nergens geschreven dat de tanks helemaal met water gevuld worden
wel de hoofd balasttanks maar de trim tanks worden voor andere doel einden gebruikt
maar ???? dat wist je zeker allemaal al wel

maar ik zou toch maar eens deze link goed door lezen
daar worden de twee systemen die het meest gebruikt worden mooi in uit gelegd en er staan zelfs afbeeldingen bij die ik zelf niet duidelijker zou kunnen verwoorden

en als dat nog niet genoeg is hier de info over de nieuwe boot die ik op de foto in mijn arm heb
http://www.maritime.org/fleetsub/hydr/chap1.htm

dat is een boot waar heel veel op ,aan en onder de romp zit .
echt een mooi stukje techniek dat toen in die tijd gebouwd is geworden
en veel bijzondere inlichtingen wat hydrolica en stuur eenheden en zo betreft

groeten raf

Ik ben geen expert zoals ik al eerder heb gezegd. En veel weet ik er ook niet van, behalve een beetje de basis. Ben jou eerste genoemde site ook al een keer tegen gekomen en heb de plaatsjes bestudeerd.

Ik vond het al moeilijk te begrijpen dat enkel het aftrimmen van de ballasttanken voldoende zou zijn. Op elk waterniveau is er namelijk een andere druk. Maar bedankt dat je het een en ander voor me heb uitgelegd. Ga ik weer wat wijzer door het leven. En mijn bron is gewoon niet helemaal volledig blijkt.

@ 1107972,

Je moet goed begrijpen dat de opwaartse kracht gelijk is aan de massa van het verdrongen volume. In gewone mensen taal als een boot een inhoud heeft van 1 liter levert dat 1 kg opwaartse kracht (formeel gesproken moet je deze kracht in Newton uitdrukken maar dat terzijde).

Als je boot nu precies 1 kg weegt, heffen beide krachten elkaar op en zweeft de boot als het ware. Let er in dit verhaal op dat er nergens sprake is van "druk". Hoewel er op verschillende dieptes een verschillende druk heerst blijft het volume van de boot (als het goed is) gelijk en daarmee ook de opwaartse kracht.

Waar je misschien een beetje door op het verkeerde been bent gezet is het volgende. Neem als voorbeeld een duiker. Deze hebben een z.g.n. trimvest. Dit is een soort reddingsvest wat je m.b.v. perslucht kunt opblazen en weer leeg laten lopen. Door het vest op te blazen neemt het volume toe en daarmee het drijfvermogen (opwaartse kracht) en gaat de duiker dus omhoog. Probleem is dat de druk van het water de lucht in het trimvest samendrukt (een ballon op 10 meter diepte is de helft kleiner dan dezelfde ballon aan de oppervlakte) waardoor het volume afneemt en er dus minder drijfvermogen ontstaat.

Als een duikboot "zweeft" kun je m.b.v. de diepte roeren stijgen en dalen (er moet dan wel sprake zijn van een zekere snelheid van de boot).

Wellicht dat dit een en andere verder duidelijk heeftgemaakt. Mocht je verwarring alleen maar groter zijn geworden vergeet deze informatie dan maar snel weer.

Groetjes:

Mathijs

Laat ik het zo zeggen, ik heb de klop horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Het word me beetje bij beetje duidelijker. Ik zal alleen niet beweren dat ik het helemaal snap nu. Maar blijf gewoon lekker de topics hier volgen om meer te blijven leren.

Gegroet Eric

Back