waterlijn U-47 en U-2540

hallo



mathijs geeft de goede richting aan

en we zitten er allemaal boven op
het probleem is nog groter dan dat mathijs het heeft gesteld

je balat je duikboot en duikt onder
door de druk van het water op je romp krimt die iets inelkaar (bij een batiscaaf gaat het om 10 cm )
maar je trimt de boot net uit dat hij zweeft +- op een bepaalde diepte
nu ga je varen en duikt dieper door de duikroeren te gebruiken
hierdoor verhoog de druk op de romp en in het americaanse geval op de resterende lucht in de open duiktanks
de romp krimpt en de niet volledig gevulde duiktanks drukken de lucht boven in de tank ook nog eens samen
dit resulteerd in een kleinere boot door het samen drukken van de romp en een volume toename door het samen drukken van de lucht in de balast tanks
daardoor verlies je drijf vermogen waardoor je weer dieper duikt (als je niets doet met je motor of duikvinnen)
daardoor krimpt je romp weer een beetje en druk je de lucht weer wat samen in je duiktank

kan je volgen wat het resultaat gaat zijn van deze duik ???????
dit is met de threster gebeurt daar hij geen motor vermogen meer had en dus niet meer kon stijgen
het blazen van de tanks kon ook niet meer daar de boot dieper zat dan de perslucht die ze aan boord hadden en daarmee was het einde verhaal voor de bemanning en de boot

het is en blijft een moeilijke materie dat water in een plasje.
en wij varen daar op en in

groeten raf
 
Back
Top