Waterman Arrowbile

Taylorcraft

PH-SAM
Na eerder er al twee te hebben gebouwd ga ik opnieuw een poging wagen.
Op internet een geschikt profiel gevonden van een vergelijkbaar model met goede vlieg
eigenschappen.
Nu de tips van afgelopen zaterdag en zondag, tijdens de IIFI, ter harte genomen en deze in dit model toepassen.
Als aandrijving komt er een G-120 twin.
Alleen nog de vleugel en het landingsgestel bouwen.
IMG_20241112_183902.jpg
IMG_20241112_183923.jpg
IMG_20241112_183909.jpg
IMG_20241112_183955.jpg
IMG_20241112_183959.jpg
 
Ziet er leuk uit! Zie ik het goed dat het model aagedreven wordt met een duwprop? Moet de propellor dan niet andersom gemonteerd worden? (noob vraagje hoor, want ik bouw normaal nooit iets met een propellor ;-) )
 
Ziet er leuk uit! Zie ik het goed dat het model aagedreven wordt met een duwprop? Moet de propellor dan niet andersom gemonteerd worden? (noob vraagje hoor, want ik bouw normaal nooit iets met een propellor ;-) )
Klopt wat de propeller betreft.
Moet hier nog een andere voor aanschaffen.
 
Duw en trek props zijn wezenlijk anders met het profiel in de bladen. Dus omdraaien is minder efficient dan een echte duw prop.
 
Nee hoor Bernard, prop en draairichting omdraaien en je heb de zelfde eigenschappen.
Specifieke duwprops zijn echt niet anders, alleen wanneer ze voor de zelfde draairichting worden gemaakt.
Omdat een CO2 motor net zo goed CW als CCW draait heb je geen speciale prop nodig.
 
Dan ben ik jaren geleden verkeerd geinformeerd dus. Toen ging t om grote houten props voor grote kisten die je kon kopen als duw of trek prop. Maar goed....
 
Vandaag het kleinere model aan een zwaartepunt test onderworpen.
Met deze test, plastic buisje met gewicht telkens iets verschuiven tot er een optimale glijvlucht werd bereikt.
Deze test uitgevoerd zonder romp/auto onder de vleugel.
De kleinere heeft het profiel welke op de tekening is afgebeeld, maar voor het grotere model wil ik het het aanpassen naar het profiel links op de foto met rechts het orgineel.
Tekening is van 1960 en het andere profiel komt van een tekening uit 2010.
IMG_20241117_122332.jpg
IMG_20241117_104826.jpg
IMG_20241117_104846.jpg
IMG_20241117_104856.jpg
IMG_20241117_105628.jpg
IMG_20241117_105516.jpg
 
Ik verwacht dat zo een dik profiel bij zulke lage Reynoldsgetallen (klein en langzaam toestel) niet erg goed zal zijn.
Meer dan 8% dikte aan de wortel en 6% aan de tip zou ik niet doen.
 
Ik verwacht dat zo een dik profiel bij zulke lage Reynoldsgetallen (klein en langzaam toestel) niet erg goed zal zijn.
Meer dan 8% dikte aan de wortel en 6% aan de tip zou ik niet doen.
Vleugelprofielen is niet mijn ding, maar ik wil het wel graag leren begrijpen.
Het linker profiel, op de foto, is qua dikte gelijk aan het originele profiel alleen beduidend later ontworpen.
Om te voorkomen dat ik wederom een foutieve beslissing neem een vraag of jij mij daarbij zou kunnen en willen helpen?
De rip heeft een lengte van 14cm en is over de gehele vleugel gelijk.
Overigens zijn beide profielen gebaseerd op 16%.
De tip rib is de enige rip die afwijkt.
 
Laatst bewerkt:
Bij het jureren van de schaalmodellen tijdens de afgelopen IIFI viel het op dat de modellen die hoog scoorden bij het vliegen erg dunne vleugels hadden.
A. Alfery gaf ook tips hoe hij dit benaderde en voor elkaar kreeg.
Dun half rond profiel aan de voorlijst en dunne rechthoekige strip als achterlijst.
Dit doet hij zowel bij balsa als schuim (erg fragiel) vleugels.

Het resulterende profiel is lijkt het meest op een gebogen plaat.
 
viel het op dat de modellen die hoog scoorden bij het vliegen erg dunne vleugels hadden.

Dat viel mij ook op, vandaar mijn 'like' op @Rick NL zijn bericht daarover hierboven.
Opvallend dunne en meestal licht undercamber vleugels.

Iets waar met open schaal, peanut & pistachio rekening mee te houden is.
Maar bij kit schaal zit je helaas wel vast aan het kit vleugelprofiel toch?

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Goeie,
Ik weet eigenlijk niet hoeveel je aan mag passen bij Kit scale. Volgens mij alleen ander hout kiezen.
Kit bouwer vragen dunnere vleugels te tekenen?
 
Carina, dat viel mij ook op, alleen gaat dit ook op voor vliegende vleugels.
Een aardig persoon rade mij het geheel onderstaand profiel,van de foto, aan.
Zoals al eerder geschreven is dit een voor mij een onbekend terrein, maar ga mij er tzt.wel in verdiepen.
Foto laat zien:
• profiel van de tekening.
• profiel van een vrije vlucht vliegende vleugel.
• advies profiel met een dikte van 10%.
IMG_20241120_173607.jpg
 
Kijk een naar de tekening van Richard Crossley zijn Lockheed Vega. Super dik profiel in t midden en vliegt fantastisch.
 
Kijk een naar de tekening van Richard Crossley zijn Lockheed Vega. Super dik profiel in t midden en vliegt fantastisch.
Gevonden en de video gelijk bekeken.
Vliegt echt fantastisch.
Hij vertelde precies hetzelfde als jij.
Licht bouwen is de sleutel tot succes
 
Vandaag een toevoeging aan mijn overige voorraad van CO2 motortjes ontvangen.
Een orginele Gasparin G63.
Loopt onverstelbaar mooi.
Deze is als vervanging voor de GM-120.
IMG_20241121_153603.jpg
IMG_20241121_153611.jpg


 
Mijn lichtste model ooit.
Vleugelbelasting ligt nu op 6,93.
Voor een correct zwaartepunt 3,2 gram lood toegevoegd.
Alleen nog tissue op het rompje en wat verf op het gehele model.
IMG_20241122_145957.jpg
IMG_20241122_150006.jpg
 
Back
Top