waterval pomp

Hallo allemaal,

Ik ga een waterval maken van ongeveer 25 cm hoog. (kan ook kleiner, hangt van het pompje af)
Hebben jullie enig idee waar ik een water pompje vandaan kan halen? Het zou perfect zijn als dit pompje op batterijen kan draaien.

alvast bedankt!

Aquarium benodigdheden?

Autosloperij, pompje van ruitenwisser sproeier. Maximaal 12volt. Experimenteren met aantal batterijen 1,2, ...8 (x 1,5volt) voor debiet. Hoe lang moet het pompje lopen. Voeden uit batterijen, niet oplaadbaar, is duur. Of bedoelde je accu's, wel oplaadbaar.

Forumtipjes:
Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Aquarium benodigdheden?

Forumtipjes:
Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Ik heb het aangepast. Ik heb zwemles gehad dus met dat pompje komt het wel goed.

... GEEN ruitenwisser pompje die kunnen niet continu draaien. ...
Daar heb ik niet bij stil gestaan Hans: ruitenwisserpompjes kunnen niet continu draaien omdat het motortje op 12volt eigenlijk overbelast worden? Of omdat het pompmechaniek niet genoeg uren kan maken?

Ik heb ondertussen verder gezocht bij aquarium benodigd heden. Daarna kwam ik uit bij terrarium accessoires en daar heb ik wel een goede optie gevonden. Maar ik zoek nog even verder.
Het hoeft inderdaad niet erg sterk te zijn. Een kabbelende waterval is prima.

Ik heb ondertussen verder gezocht bij aquarium benodigd heden. Daarna kwam ik uit bij terrarium accessoires en daar heb ik wel een goede optie gevonden. Maar ik zoek nog even verder.
Het hoeft inderdaad niet erg sterk te zijn. Een kabbelende waterval is prima.

Ik heb zelf in mijn terrarium voor kikkers een waterval gemaakt met een table top fontein pompje.
Magnetic Drive Table-top Fountain Pump for Small Water Features | eBay

je kan ze nog goedkoper vinden heb er zelf een van 5 dollar in zitten.

je kan ook gewoon aquarium pompje gebruiken,
enige is wel dat je een soort bakje maakt waar die het water uit kan halen ik heb deze Manal gebruikt.
How to make a terrarium waterfall

Gr.Jasper

Of bij tuincentra op de vis afdeling.
Klein aquarium pompje.
Controlleer dan wel waar de pomp moet staan. Meestal staat de pomp op de grond en het aquarium erboven.

Puur uit nieuwsgierigheid...je bent met een vijver en een waterval bezig, daar zijn volgens mij hele mooie websites, forums en winkels voor.
Hoe kom je er dan op om je vraag uitgerekend op een modelbouwforum te stellen?
Zoals je ziet wordt er best gereageerd maar ik denk dat je bij de echte vijverliefhebbers meer kans hebt.

bedankt voor alle reacties. Ik kom hier op omdat ik op de meeste sites over vijvers etc vaak al veels te groot gedacht word en dat moet ik allemaal niet hebben.

:teacher:In mijn Duitse brandweerboot (Dusseldorf) zitten 3 pompjes voor de bluskanonnen. Ook is het zo dat veel motoren en regelaars in boten watergekoeld worden. Dus beweren dat pompen niet zozeer met modelbouw te maken kebben is wel een verkeerd idee.
Hou rekening dat de pomp moet zelfaanzuigend zijn, ondergedompeld enz..
De grote C heeft onder andere ook pompjes liggen(ik dacht Robbe). De vorige voorstellen zullen volgens mij wel goedkoper zijn.
Bob.

Back