IIk lees regelmatig (o.a.
hier) dat 200 Watt per kilogram goed is voor 3D.
Hanger-9 zei:
• 150–200+ watts per pound: Unlimited performance aerobatic and 3D models
Pound is niet kg hé...
vlieggewichten rond de 3 kg. PARDON? Kijk, extra vermogen is leuk, maar het neemt ook extra gewicht in de kist.
Amerikanen zijn idioten... Altijd veel te grote accu's en motoren. Het lijkt wel alsof die gasten nog nooit met een licht toestel hebben gevlogen, het is echt de moeite waard.
Ik heb voor een funtana 90s een electro setup uitgezocht, 400g motor, 8s4100, die amerikanen douwen er 10s5000 en een 550g motor in.(meerdere keren gezien) 5kg blijven ze dan nog net binnen...
Kist is nu een paar honderd gram lichterdan met de saito 150 die erop zat en klimt sneller uit de hoover. lager gewicht en meer power

Hij zit nu rond de 4kg, natuurlijk overal op het gewicht gelet, niet alleen motor-accu.
Het zelfde verhaal met mijn funtana 40, minder gewicht dan met een saito 82 en meer power.
Dat 1/10 van het vlieggewicht is je motor verhaal heb ik nooit naar gekeken

maar als je 400W/kg en en 4W/g neemt kom je daar idd op.
Ik begin met het opgegeven gewicht en bekijk hoeveel watt/gram ik wil, 3d 350-400W/gram, een motor bekijk ik door het vermogen /4,5=gewicht motor (4,5W/gram dus, ja dat is meer dan de meeste mensen doen maar met een beetje koeling gaat het prima, maar alleen met korte pieken, op een trainer oid eerder 3W/kg)
bv, 7,5kg 3d kist, 400Wx7,5kg=3000W 3000/4,5=667g
Daarna kijk ik welke motoren er verkrijgbaar zijn, en het kv daarvan, dan bepaal ik het aantal cellen, dan weet ik de spanning en stroom dus kan ik zien welke accu net aan kan,
uiteindelijk neem ik zo min mogelijk cellen met een zo laag mogelijke capaciteit, vliegtijd geef ik niet om.
Ik het geval van die 7,5kg kist kwam ik op 10cellen 4000 uit. normaal doen die amerikanen er 12s 5 of 6000 in. met een motor van 800g. (zelfde kist word eerder 8+kg en 3500W)
350W/kg is meer dan genoeg, maar je moet er wel rekening mee houden dat dat uitgangsvermogen is (aan de prop) het ingaande vermogen zal dan wel een stukje hoger liggen.. .
Nee hoor, dat is ingaand vermogen. iig wel bij mijn berekeningen.
Fabrikanten geven altijd het ingangsvermogen op..
Hoe moeten ze dat doen??? ze kunnen en maximum opgeven (die er meestal dik naast zit) ze kunnen hun meet resultaten geven, maar no way dat ze mijn ingaand vermogen kunnen opgeven voor hun motor...