Weasel

Ja hoor, eindelijk dan mijn Weasel is klaar voor zijn eerste vluchten.
Op naar de bergen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Gert !
Mooi ding zo'n Weasel, al jaren in mijn achterhoofd om ook eens zo'n Weasel of Alula aan te schaffen maar heb helaas geen bergen in de achtertuin.
En bovendien is de kit niet bepaald goedkoop te noemen.

Hallo Danny,

Hij is inderdaad mooi geworden.
Je kan natuurlijk ook, op de duinen ermee vliegen.

Het is inderdaad een hoop geld voor zo´n kisje, maar is het zeker waard.

Ziet er goed uit Gert !
Mooi ding zo'n Weasel, al jaren in mijn achterhoofd om ook eens zo'n Weasel of Alula aan te schaffen maar heb helaas geen bergen in de achtertuin.
En bovendien is de kit niet bepaald goedkoop te noemen.

Toeval, na mijn Gerlitzen avontuur deze óók op het oog. Waarbij ik twijfel tussen 3 modellen. deze, de Alula en de MPX Xeno.

De Weasel en Alula zijn misschien niet echt goedkoop, maar leveren mij toch wel de meeste fun per buck van al mijn modellen.

Nu in Frankrijk de Alula boven op alle bagage vliegt altijd en overal.
Een week of vier geleden de Weasel op de Maasvlakte gevlogen ,met windkracht 5 of meer. Met 280 gram ballast, 60 gram in de vingerpocket en 220 gram ballast staaf van mijn F3F er onder geplakt.
Ook daarmee vliegt het echt fantastisch.....

Rick

Ik heb vandaag een tijdje met Gerts Weasel kunnen sturen, en het is echt een leuk kistje. Het snelheidsbereik is redelijk goed, kistje reageert prima op de roeren, inverted vliegen is bijna net zo makkelijk als rechtop. Gert, hier ga je nog veel plezier mee beleven!

full

full

Ik heb vandaag een tijdje met Gerts Weasel kunnen sturen, en het is echt een leuk kistje. Het snelheidsbereik is redelijk goed, kistje reageert prima op de roeren, inverted vliegen is bijna net zo makkelijk als rechtop. Gert, hier ga je nog veel plezier mee beleven!

full

full

Bekende plek, hoop er volgend jaar weer naartoe te kunnen gaan.

Ik vond de Weasel toch wel erg leuk vliegen, en heb er dus ook één gekocht en meteen in Oostenrijk laten afleveren. Eerst dacht ik hem thuis af te gaan bouwen, maar ik ga zo toch nog wat spullen bestellen, hopelijk kan hij dan vanaf dinsdag nog mee de berg op. Vanavond aan de bar wat zitten knutselen (roertjes folien e.d.), nu wachten op de elektronica.

full

En Gert was van mijn Xeno onder de indruk, die heeft hij besteld en is hem nu aan het monteren.

Ik heb de handleiding van de Raptor SAL even bekeken, en daar zit wel meer werk aan dan aan de Weasel. De Raptor bestaat uit wat gesneden EPP delen en 2 roeren, je moet het zelf nog mooi schuren, in elkaar plakken, uitsparingen voor alle componenten maken etc.

De Weasel is gegoten en bestaat uit Elapor-achtig materiaal. Alle uitsparingen voor apparatuur zijn aanwezig, de aanbevolen HS-82's passen strak, net als een 4-cellen AAA pakketje. Het kielvlak is steviger dan een depron staartje. Er hoeft nergens geschuurd of gesneden te worden om de uiteindelijke vorm te krijgen. 2 Kleine deukjes in het schuim geven aan waar het zwaartepunt moet komen, en dat is zowaar eens een prima zwaartepunt (niet te voorlijk zoals gebruikelijk).

De Weasel is een stuk duurder dan de Raptor SAL, maar daarvoor krijg je wel een kwalitatief erg goed model waar weinig werk in zit (alleen het bespannen van de roeren is een aardig klusje). De vleugel kan naar keuze worden vastgelijmd of deelbaar worden gehouden. Ik heb gekozen het model deelbaar te houden om hem eventueel op vakantie in een koffer mee te kunnen nemen tussen de kleding.
De Raptor is meer een kitje voor de knutselaar. Prima te bouwen denk ik, maar meer werk. Het is maar net wat je wil. Beide keuzes zijn prima te motiveren.

Wat betreft vliegen kan ik geen vergelijking geven. Ik heb alleen de Weasel gevlogen.
En die vliegt leuk! Uitslagen op hoog-laag hoeven niet groot te zijn, op rol kan je wel flinke uitslagen geven en dan rolt het model ook als een dolle. Dit is zo'n model dat tegelijk stabiel en wendbaar aanvoelt, dat vind ik een knappe prestatie. Het bruikbare windbereik moet ik nog uitvinden, maar ik schat dat de Weasel aan het strand tussen 3 en 5 te vliegen is. Misschien met 2 ook al wel, gaan we proberen. Thermiek pakt hij goed op, je kunt langzaam en krap draaien, kistje gaat prima omhoog in een bel.

Voor de volledigheid post ik hier nogmaals het filmpje van Gert, vanaf 2'25 is het 'Weasel time'.

Wat betreft vliegen kan ik geen vergelijking geven. Ik heb alleen de Weasel gevlogen.

Ik kan binnenkort melden hoe de Raptor SAL vliegt... (een kleinigheidje van Maarten...) De kleuren worden anders, maar de tekening blijft...

full

En er is een Weasel onderweg naar Fryslân!

Gaat volgende week meer naar Zwitserland en Frankrijk, Jawohl! :D

Groet,

Jacob Bos

Mijn Weaseltje is gespoten. Ik heb het kleurenschema eenvoudig gehouden.
full

full

Het spuitwerk is voor het eerst gedaan met Elapor Color Spray van Multiplex. Niet het goedkoopste spul, maar ik moet zeggen dat het wel erg goede verf is. Het dekt in 1x en de houdkracht op EPO lijkt beter te zijn dan alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb.

Back