Weasel

Ik verbaas mij nog steeds hoeveel fun je kan hebben met deze kleine dingetjes. Overal inzetbaar, veelzijdig, zowat the ''best bang for the buck''...

Hoi Raymond,

Hij is mooi geworden, en al gevlogen aan de kust?

Was je ontvanger kapot van je snelle helling kist?

Ik had ook pech, mijn 2,4 modul van de zender is kapot.
Nu zijn mijn vlieg maten hier, en ik kan niet vliegen.

Maandag een nieuwe van Lindinger.

Gr,
Gert

De Weasel heeft hier nog niet gevlogen. Ik wilde woensdagavond even gaan, maar de voorspelde (magere) wind was er helemaal niet.

Ik heb nog niet naar de ontvanger van de Typhoon gekeken, en ook de Fantasy is nog niet aangeraakt. Eerst verder met de Ka-7.

Mijn Weasel heeft wel gevlogen... Een paar handstarts, dat was het. Vloog mooi rechtdoor, nog niks hoeven trimmen, maar ja, wel in het Friese vlakke land...

Volgende week kijken we of er wat heuvels in de buurt van de camping te vinden zijn die bruikbaar zijn.

Van de week nog een paar kleurtjes aanbrengen, wordt iets Fries...Begin is er al op de staart.

Weasel

Groet,

Jacob Bos

De Depart heeft een "plat" profiel, de Weasel een S-slag profiel.
De lol van de Weasel is juist dat je 'm met heel weinig wind al kunt vliegen, in het verleden vloog ik 'm gewoon aan een rustig stukje van de boulevard in Zandvoort boven de strandpaviljoens.

De Weasel in originele EPP-versie is er al een tijdje.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/1443-helling-zweven-zandvoort.html
Helaas werken de foto-links niet meer.

De lol is juist lekker vliegen aan een (kleine) helling, en dan acro-stunten :-)
Niet gaan motoriseren !

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, Weasel aan de onderzijde voorzien van paar baantjes Oracover wat ik nog had. Daarna ff naar de lokale Tourist Office voor de rest ;)

IMAG0702.jpg

Hij is er klaar voor, is inmiddels weer uit elkaar en mag richting koffer.

Groet,

Jacob Bos

Gisteren heeft mijn Weasel voor het eerst op mijn thuishelling gevlogen. De wind stond helaas nogal dwars, wat het vliegen aanmerkelijk minder leuk maakt. Maar de Weasel is nu wel LVS-certified! Na het vliegen heb ik nog even heerlijk op het strand staan spelen met mijn stuntkite, is ook leuk.

Vandaag kwam ik op RCGroups het volgende filmpje tegen. Ik vind deze vliegstijl wel mooi, lijkt me ook erg geschikt voor op Langevelderslag. Hier gaan we eens op oefenen. Ik vrees dat het minder makkelijk is om het zo smooth te doen dan het eruit ziet.

Hmm, je maakt me ongedurig. mijn Weasel heeft zijn hellingmiaden hier op vakantie in Frankrijk nog niet gehad.. Het is hier fantastisch, alles is er in overvloed, behalve 1 essentieel onderdeel: wind. Is nul komma nada niks.

Het weekend schijnt frisser te worden met af en toe wat regen, moet gepaard gaan met wind, ik wacht rustig af..

Groet,

Jacob Bos

Vandaag kwam ik op RCGroups het volgende filmpje tegen. Ik vind deze vliegstijl wel mooi, lijkt me ook erg geschikt voor op Langevelderslag. Hier gaan we eens op oefenen. Ik vrees dat het minder makkelijk is om het zo smooth te doen dan het eruit ziet.

Aan de LVS en de Weasel zal het niet liggen.
Ik zou ook wel de aanleg en ervaring van deze vlieger willen hebben.
Moooi.

Rick

Kan iemand vertellen wat het verschil is tussen de Weasel en de Alula? Ik vind de ruimte voor een HS82MG wel mooi, blijft deze tenminste heel. Heb tijdens mijn vakantie 2 servos gestript van de Raptor, en dan ben je klaar met vliegen. (Met vervoer gebeurd overigens)

Ik heb het idee dat de Weasel net wat sneller is, met en wat groter snelheidsbereik, en dat de Alula wat 'wiebeliger' is. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de Alula misschien 2 minuten gevlogen heb, en dat is alweer even geleden.

Kan iemand vertellen wat het verschil is tussen de Weasel en de Alula? Ik vind de ruimte voor een HS82MG wel mooi, blijft deze tenminste heel. Heb tijdens mijn vakantie 2 servos gestript van de Raptor, en dan ben je klaar met vliegen. (Met vervoer gebeurd overigens)

Ik heb ze allebei. De spanwijdte is gelijk.
De Weasel is zwaarder, heeft meer koorde en een vrijwel symmetrisch profiel.
Volgens Dreamflight voor 2-4 Bft, maar ik vlieg er bija ltijd met 50 gr ballast mee en dan tot 5 Bft. Heb er met 280 gr ballast met 6 Bft mee gevlogen.
De Weasel start je 'normaal' vooruit.

De Alula heeft een wat meer dragend (reflex) profiel en een groter kielvlak, je start hem als een DLG.
Deze kan (en moet) met minder wind vliegen, van 0 tot 2 à 3 Bft.
De Alula moet je vliegen met een achterlijk achterlijk (als je begrijpt wat ik bedoel) zwaartepunt. Dan is hij heel gevoelig op het hoogteroer en je uitslagen moeten minimaal zijn. Dan vliegt hij uitstekend.

Van beide heb ik veel plezier, als ik er echt maar één mocht hebben werd het toch de Weasel, die vliegt beter in de condities die ik leuk vind.

Rick

Vandaag heeft iemand van de vliegclub op de Maasvlakte zijn maiden gehad met de Weasel. 6bft met een verenstalen pen in de holle carbon vleugelbuis als extra ballast. Ging prima!

Vandaag heeft iemand van de vliegclub op de Maasvlakte zijn maiden gehad met de Weasel. 6bft met een verenstalen pen in de holle carbon vleugelbuis als extra ballast. Ging prima!

Voor mij een reden om een Weasel aan te schaffen... Ik heb de Weasel meerdere malen mogen zien vliegen, en met de onderbouwing van Rick ben ook ik om...

Welkom in Weaselland Douglas... Hier in Frankrijk waaide het eindelijke een 2 tot 3 Bft, heb de op internet gevonden heuvels gevonden. Maar wind kwam uit de verkeerde richting. Balen. Na 150 km maar weer naar de camping en daar in het weiland maar wat gaan gooien uit pure frustratie. En daar kwam ik toch ook wel een beetje mee omhoog. Zelfs een paar rollen en rugvluchten kunnen maken, en een lamme arm er aan overgehouden.

Nu op naar echte wind en goede hellingen om eens echt met dat ding te kunnen lachen.

Groet,

Jacob Bos

Bungee?
Ik weet niet hoe de Weasel Pro dit verdraagt, maar de oude EPP-Weasel kon je met een lichte bungee zo'n 30 meter hoog krijgen.
De Pro is van een ander materiaal gemaakt dus ik kan geen garantie geven.

Hans, de nieuwe Weasel heeft een lange plastic afdekking aan de onderzijde waar de componenten onder zitten. Daarbij is er niet veel vlees door de holtes voor accu en ontvanger. Ik zou niet weten waar je een bungee haak moet zetten.

Normaal gezien 15° voor het zwaartepunt

HPIM4392.JPG
NEEE!! Dit is de positie en de vorm van/voor een hoogtestarthaak. Een normale mooie rustige boogstart dus met hoogtestartlijn/-elastiek/-parachute.

Een bungeestart is min of meer horizontaal versnellen (tot aanzienlijk hogere snelheden als bij een gewone hoogtestart, >100 km/u is heel normaal). Nadat de kist van de lijn loskomt schiet hij door die snelheid omhoog ...

Een bungeestart gebeurt met een relatief kort elastiek (de helft van een hoogtestertelastiek) en een korte lijn (zelfde lengte als eelastiek tot minder dan 1 meter), en aan het eind één stalen ring (schakel van een [gerlaste] ketting).

De starthaak zit VEEL verder naar voren, tot wel 1-2 cm achter de wortelneus. Hoe verder de haak naar achteren wordt geplaatst, hoe rustiger de start. Halverwege de wortelneus en de positie voor een normale hoogtestart levert een stijghoek van pakweg 30 gr bij ±2-3 maal de gewone snelheid. De haak nagenoeg aan de neus levert een spectaculaire start op, waarbij de kist horizontaal wegschiet, zeer hoge snelheid bereikt, en na loskomen van de lijn (onder flink drukken) tot wel 100m hoog wegschiet.

De haak voor een bungee start heeft geen knik, maar staat ±30 gr naar achteren gericht, en is 5 tot 10 mm lang.
Je kunt een bungee haak voor een Weasel/Aulula achtige kist maken uit een plaat RVS die je met dubbelzijdige tape onder de vleugel plakt en daarna nog eens met glasvezeltape beplakt (of epoxy en glasdoek). Wel over een flink oppervlak verlijmen. Minstens 10x10cm! Het RVS plaatje heeft een steeds smaller wordende uitloper naar voren waar je een haakje aan buigt, zodat die ring er goed in past (nooit klemkan komen te zitten!).

Dirk

Back