Weatheren en panellines

Discussie in 'Tutorials' gestart door Ton van Munsteren, 7 mrt 2008.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.148
    Locatie:
    Dordrecht
    Weatheren is denk ik wel een van de meest fascinerende bezigheden om, van een schaalmodel een realitisch schaalmodel te maken.

    Ga hier een poging doen uitleg te geven van het weatheren zoals ik dat doe met een afgeknipte kwast en wat verf.

    [​IMG]
    Humbrol, Histor of welke verf dan ook het werkt met vele verschillende soorten verf als het maar op Terpentine basis is. Blad 80gr papier om de panellines langs te kunnen tekenen en later te gebruiken met de kwast de weathering met verf, te kunnen zetten langs de panellines. Sateprikker om met Alu verf de beschadigde lak te kunnen simuleren.

    [​IMG]
    Zacht potlood 2B werkt prima.

    [​IMG]
    Kwast goed uitvegen, mag nagenoeg niets achterblijven, versterken van de weathering is beter dan telkens met Wasbenzine wegvegen omdat het te veel is.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Scherm op formaat model zetten en meten maar, zo kun je de panelen overzetten op het model.

    [​IMG]
    Met 3View tekening werkt dat nog beter omdat de lijnen beter zichtbaar zijn.
    Hierbij is een print maken en uitvergroten naar het formaat van het model nog gemakkelijker om te kunnen aftekenen.

    [​IMG]
    De Hawk75 een kitje van RBCKITS Spanw 1m volledig balsa en met Humbrol in de kleuren gezet en dat alles met de kwast.

    [​IMG]
    Lijkt misschien nu voor sommige wat te veel geweathered maar stap je naar buiten dan wordt het al minder zichtbaar en het is maar net wat jij mooi vind.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    Een klepje of luikje is ook zo gemaakt, een verhoging zou nog mooier zijn maar dit tekend ook al leuk.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Grappig toch en met een avondje stoeien met een paar druppels verf en een kwast een heel andere look.

    [​IMG]
    Een Tempest van spanw 1,5m ook met Humbrol gekwast, niet super strak in de verf maar met wat weatheren toch een veel leuker ogend schaalmodel.

    [​IMG]
    Is ook minder heftig gedaan maar zeker aardig gelukt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    Bij de randen van de panels niet te veel doen, waarbij eerst met papier en de kwast een basis zetten, papier weghalen en over de panellijn gaan om aan weerszijde de weathering op te brengen. Daarmee verzacht je de lijn en het geheel gaat minder hard worden waardoor alles meer in elkaar overvloeit.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    De stabilo neuslijst met wat Alu verf accentueren geeft ook een leuk effect.

    [​IMG]
    Op de prop geeft dat ook een leuk effect.

    [​IMG]
    De onderzijde is veelal wat heftiger te doen omdat men daar zeker niet zal poetsen en dat lekker smerig zal blijven.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zet je op of aanmerkingen erbij als het niet duidelijk is, maar beter nog plaats een foto als je ook met de zelfde techniek bent bezig geweest.

    Succes met zelf proberen.

    Ton
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2008
  2. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi.
    Heel mooi...

    b
     
  3. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.211
    Locatie:
    Eck en Wiel
    oohhh ...

    Ton,

    mooi topic (net als je andere trouwens ... :))

    Dit is nu net wat een mooi model van een adembenemend schaalmodel onderscheid ! Zo'n model loop je niet voorbij zonder even stil te staan bij de details, een oohhh is daarbij bijna niet te onderdrukken.

    Artikeltje van backyardflyer vond ik ook wel leuk en jij ?

    Grtz,
    Menno
     
  4. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    449
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    Hoi Ton

    mooie uitleg , heb deze werkwijze ook zo gedaan bij Tom zijn spitfire's.
    die zij mooie gedaan .

    Ton wordt er geen vernis over gespoten ?

    grt johnnyb
     
  5. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Hi Ton,

    Super bedankt om hier een tutorial over te maken!!

    Groeten,
    Bart
     
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.879
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooie tutorial Ton!

    De dry-brush techniek zoals Ton heeft beschreven kun je ook gebruiken om bv opliggende klinknagels, scharnieren, panellines enz. te benadrukken. Hiervoor neem je de basiskleur en meng daar veel wit doorheen. Met een zo goed als droge, stugge kwast strijk je dan in één richting over deze onderdelen.


    Voor het wheateren van de Sparrowhawk heb ik een iets andere methode gebruikt die meer geschikt is om bestaande aanwezige (verdiepte) panellines en andere niveauverschillen te accentueren. Achter randjes, in hoekjes en gaatjes blijft natuurlijk als eerste viezigheid achter.


    De fris gepoten staart (oratex).

    [​IMG]


    Met een dun penseeltje zeer sterk verdunde 'wash' van zwartbruine verf aanbrengen.

    [​IMG]


    En vervolgens met een doek daar weer 80% vanaf wrijven.

    [​IMG]


    En zo ziet de staart er nu uit.

    [​IMG]

    Zoals Ton ook al opmerkte ziet het er misschien iets te heftig uit, maar dat ligt aan de foto.
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.148
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren,

    Dank je.

    Hoop dat het hiermee voor andere ook een stimulans is om ook te proberen.


    Johny,

    Nee het weatheren op de Spitire's is als basis op een andere wijze gedaan, met de aanvulling van de kwast op bepaalde lokaties als de uitlaat strepen, enkele kleine stukjes op de vleugel en onderzijde vleugel/romp.
    Voordeel van de Spitjes was dat die al voorzien waren van hele fraaie panels en nagels, moest dus in zijn geheel wat doffer.

    Niet schrikken als ik zeg dat ik met een doek flinke klodders zwarte verf op panels smeerde en dit met een doekje met wasbenzine weer verdeelde over de oppervlakken. Dan wel rekening houdend met de vliegrichting en proberen verschillen te brengen in de weathering over het gehele oppervlak.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Na goed verdelen het resultaat.
    [​IMG]


    Voorbeeldje van de uitlaat weathering op de Spitfire met kwast gedaan.
    Je kunt het laten lopen zal als jij dat wilt of net zo heftig maken als je wil of zoals dat op de echte te zien is.
    Je kunt daarbij ook nog werken met verschillende kleuren.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Een laagje vernis of wel blanke lak is noodzakelijk bij de lijnen van potloot maar werk je alleen met verf dan is dat niet nodig mits de verf brandstof bestendig is.

    Bij electro modellen is blanke lak niet noodzakelijk het mag natuurlijk wel.

    Ton
     
  8. Turbi

    Turbi Guest

    Hoi Ton,

    Alle lof voor de vakkundige afwerking van deze mooie kist.
    Dit toestel is dit jaar te bewonderen tijdens de schaalwedstrijden?

    Groet Evert.
     
  9. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hey wow wauw...wat zie ik nu...dit draadje heb ik blijkbaar gemist...er zijn dus nog foto's van de Spitfires...prachtig, mooi...geweldig..

    Knap gedaan van je Ton...

    Tom
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.148
    Locatie:
    Dordrecht
    Evert,

    Welkom op het forum en leuk je hier tegen te komen.

    Dank je, maar ondanks dat ik alle drie de modellen Hawk75, Tempest en Spitfire hebt geweathered,
    moet ik helaas melden dat de Spit niet door mij gevlogen zal worden op de wedstrijden.

    De Spitfire is van Tom (en ja Tom had er nog een paar plaatjes) en hij heeft mij verzekerd dat
    de Spit ook ooit op de wedstrijden te zien zal zijn.
    Maar zeker ook op de meeting te Oss.

    Dus Evert als je zin en tijd hebt natuurlijk ook naar de meeting te Oss komen.

    Ton
     
  11. Turbi

    Turbi Guest

    Hoi Ton,

    Heb ik op het forum zien staan.:yes:
    En aangezien Delta Oss bijna in mijn achtertuin ligt kom ik zeker langs.

    Groet Evert.
     
  12. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu kom ik zeker... Kwijl, kwijl...

    b
     
  13. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    981
    Locatie:
    Boskoop
    Dit is en mooi ( en enige) draadje over weatheren.
    Ik wil mijn in aanbouw zijde Pup ook gaan Weatheren, om hem in mijn ogen zo realistisch mogelijk te doen lijken.
    Vandaar dat ik op zoek ben naar links
    Wie ??
     
  14. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.783
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  15. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    981
    Locatie:
    Boskoop
    @Jan
    Grapjas ;-)
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.783
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt: 21 nov 2008
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.466
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina