Weatheren van een MG.34

Droopy'ke

verslagschrijvers
Hoi,

Jullie hebben al gemerkt dat sommigen hier onder ons echt gebeten zijn van het 1/6 virus. Waaronder ondergetekende. :)

De grootte van de modellen en props leent er zich uitstekend toe om allerlei weatheringstechnieken uit te proberen.
Met name op de 1/6 wapens kan men zich goed uitleven.

Voor hen die er echt interesse in hebben zal ik hier eventjes laten zien hoe men zo'n wapen kan verouderen en 'echter' maken.
Als voorbeeld neem ik het Duitse MG34 machinegeweer maar uiteraard kan men de technieken op eender welk schaalmodel toepassen.

Veel kijkplezier:

full

Dit is dan het wapen dat ik ga veranderen.
Hier is nog niets aan gedaan, it comes straight out of the box. ;)

full

Het eerste wat ik doe is de kolf volledig met ruw(!) schuurpapier bewerken.
Uiteraard mag men hier niet in overdrijven.

full

Eens dit achter de rug is, dan brengen we een laag donkerbruine acrylverf aan.

full

Om de kolf een oude en gebruikte look te geven breng ik nu met een scherp mes enkele kerven aan.

full

De volgende stap is het aanbrengen van een houtkleurtje.
Het overtollige van de verf verwijder ik dan met een doekje.

full

Met een ijzerkleurtje word dan op de metalen delen van ons wapen de drybrush toegepast.

full

Terug wordt met een doekje de verf lichtjes opgewreven.
Men zal zien dat tijdens dit proces de verf zich mooi met de ondergrond laat blenden.

full

Vergeet ook niet de munitiebehuizing dezelfde behandeling te geven. ;)
Ondertussen is de bruine houtskleur van de kolf handdroog en opnieuw brengen we een dunne laag bruine acrylverf aan. Deze gaan we dan onmidddelijk ook weer met ons doekje gaan opwrijven.

En dit is dan het resultaat van ons werk:

full

full

full

Als we nu de laatste foto eens vergelijken met de eerste dan zien we dat door deze kleine ingrepen het wapen een héél andere look heeft gekregen, niet?

Ziezo, ik hoop dat jullie het leuk én vooral zeer interessant vonden. ;)

Droop

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Droop,

Was het niet makkelijker geweest om de plastic kolf eraf te halen en van hout een echte te snijden. Dan ben je meteen van het nerfgebeuren af....;) En, dat snijden lukt jouw wel.

groeten Paul

Is dit een compleet plastic model?
Heb zelf ook zo één, dit is natuurlijk een leuke manier er iets "echts" van te maken.

Te oordelen naar de onderstaande foto dan denk ik dat het met de 'overall look ' nog redelijk meevalt hoor:

full

Deze glimt evenveel als mijn exemplaartje. ;)

Droop

Laatst bewerkt door een moderator:
ROTFLMAO !!

En dan zeggen ze in NL dat Belgen geen humor hebben... Als fan van In de Gloria weet ik dat dat anders ligt... :P

Ash

@ Dikke hond: als je de bovenste helft van de trekker gebruikte (E) dan vuurde je semi automatisch.
De onderste helft (D) stond dan weer voor volledig automatisch gebruik van het wapen.

Bij de MG42 (opvolger van de MG34) werd dit niet meer toegepast.

Droop

Ligt er aan wat zij toen verstonden onder semi automatisch.
Het kan een soort fire burst zijn geweest.
Dit houd in een x aantal schoten en dan moet je de trekker weer indrukken.
Deze optie heb je met een aantal hedendaagse wapens ook.

mvg Roy

Aaah roger! Hmm, semi-auto bij dit type wapens lijkt me ook niet echt praktisch...

...en toch is het waar....
A unique feature of the MG 34 was its double-crescent trigger, which provided select fire capability without the need for a fire mode selector switch. Pressing the upper segment of the trigger produced semi-automatic fire, while holding the lower segment of the trigger produced fully-automatic fire.[2] Though considered innovative at the time, the feature was eliminated due to its complexity on the MG 34's successor, the MG42.

Bron: MG 34 - Wikipedia, the free encyclopedia

En als "redelijk ervaren" mitrailleurschutter moet ik zeggen dat het af en toe best eens makkelijk is met een mitrailleur één enkel schot af te geven.

Ten eerste is er zoiets als "misleiding": je wilt op redelijk verre afstand (zeg 600 meter) een doel raken en je hebt behalve je mitrailleur alleen maar geweren in je groep. Dan is een enkel schot met de mitrailleur (die op die afstand veel meer trefkans heeft dan een geweer) hoogst effectief. Waar het schot vandaan komt is op zo'n afstand ook veel moeilijker in te schatten. Bovendien verraad je dan niet dat je een snelvuurwapen in je groep hebt.

Ten tweede kan je met een mitrailleur (die lichtspoormunitie kan verschieten) makkelijk een "richtingsschot" afvuren om aan te geven waar "iets" zit.
In de jaren '60 tot '80 hadden we bij de KL het geweer 7,62mm FAL en de mitrailleur 7,62mm MAG. Zelfde kaliber, zelfde munitie. Dan kon je vrij makkelijk een lichtspoorpatroon uit een mitrailleurband halen, in je FAL stoppen en vuren. In '40/45 was dit voor de Duitsers geen optie.

Overigens is het bij de MAG ook mogelijk om één schot af te geven terwijl er een patroonband in het wapen zit, maar dan moet je wel héél goed weten waar het drukpunt van je trekker zit. Anders gaat er alsnog een "riedel" patronen uit...

Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk met het antwoord Roel, maar ik denk dat het idee behoorlijk verouderd is.

Als je kijkt wat een "simpele" painf groep tegenwoordig heeft aan wapen/waarnemingsystemen op de man en wat er allemaal voor gekkigheid meegaat. Laat staan wat onze jongens van het KCT gebruiken.

Maar daarintegen is het wapen waar het over gaat ontworpen en gebruikt tijdens WO2 en niet bedoeld voor Afghanistan... ;)

Laatst bewerkt:
Hey Roel i know what you kletst:cool:
Heb het zelfde ook in de handen gehad en gebruikt.
Kleine greep uit de wapens.
Mag,Fal,Uzi,VN Browning,Garand,M1 karabijn,Diamaco,Glock,.50cal,Lee Enfield,Baretta.50 cal sniper rifle,M16 en last but not least a Colt45 peacemaker.

mvg Roy

Mg 34 is niet tijdens WO2 ontworpen .
Maar in 1934 als bruikbaar wapen bij de Duitse Wehrmacht ingevoerd
Mg 42 is tijdens WO2 ontworpen en in 1942 bij de Duitse Wehrmacht als bruikbaar wapen ingevoerd

mvg Motormuis

Back