Wat zijn de beste opsties voor dieselbestendig slang? Ik zet wat ik weet op een rijtje op volgorde van bruikbaarheid:
1. De meeste leveranciers van dieselmotoren leveren ook wel dieselbestendig slang. Meestal is dat geel doorzichtig. Het beste is ook erg soepel. Ik vind het slang dat PAW verkoopt het prettigst. Het is in twee dikten verkrijgbaar, de dunste voor de kleinste motoren (t/m 1cc zou ik zeggen) en de dikkere voor grotere motoren (t/m 3,5cc).
2. slang dat benzine bestendig is, is als het goed is ook bestand tegen modeldieselbrandstof. Vaak is het echter te groot van diamater voor de kleinste motoren. Voor 2,5-3,5cc is het mogelijk wel klein genoeg. Voor echt grote diesels (groter dan 3,5cc) is het zelfs vaak het beste omdat het klassieke slang daar niet groot genoeg voor is.
3. Willi Schmitz uit Duitsland had vorig jaar roodkleurige holle o-ringen die hij ergens kon krijgen. Als je de rind doorknipte had je iets van 20-25 cm geweldig slang. Ik zou alleen niet weten waar je het kunt krijgen. Als Willi dit leest (ja, hij leest Nederlands zonder veel problemen en bezoekt dit forum geregeld), wil hij dat misschien wel bekend maken.
3. zwart ondoorzichtig neopreen slang is dieselbestendig, maar wordt in de loop van de tijd wel hard en gaat uiteindelijk scheuren. Langer dan een jaar is het meestal niet bruikbaar. Het veroudert sneller onder invloed van brandstof, maar ook in de verpakking gaat het niet meer dan een aantal jaren mee. Koel en donker bewaren zal de houdbaarheid verbeteren. Dat het ondoorzichtig is vind ik blijkbaar een groter nadeel dan veel andere trouwe gebruikers. Het is (was) in verschillende dikten leverbaar, maar ik kom het steeds minder tegen, en heb van mensen gehoord dat het niet meer geproduceerd zou worden.
4. gewoon plastic slang, zoals bijvoorbeeld voor aquaria en in ziekenhuizen wordt gebruikt, is ook dieselbestendig, maar wordt onder invloed daarvan wel snel hard en uiteindelijk bros waardoor het uiteindelijk breekt. Zolang je het niet los hoeft te nemen kan het echter jaren meegaan. Het is zeker de goedkoopste optie. het kan lastig zijn om het over nippels etc. te duwen. Oplossing is het te verarmen tot het iets elastischer wordt en het er dan snel op te drukken.
5. Siliconenslang, zoals voor glowmotoren wordt gebruikt, zwelt vaak op onder invloed van diesel. Het wordt dan glibberig en/of het zet uit, met als gevolg dat het steeds losschiet. Toch heeft de ene soort hier minder last van dan de andere, dus het heeft wel zin het gewoon eens te proberen. Soms kun je voorkomen dat het van een nippel of een pijpje losschiet door over de aansluiting op het pijpje nog een stukje van 2 of 3 mm slang heen te schuiven. Dat kan wel een behoorlijk gepiel zijn.
6. fietsventielslang kan uiteindelijk niet goed tegen dieselbrandstof en valt uit elkaar, maar een tijdje kan het er wel tegen. Waarschijnlijk wel een hele dag, maar minimaal een aantal vluchten. Als je het vaak genoeg vervangt kun je dit dus in geval van nood ook wel gebruiken. Het wordt zelfs veel gebruikt bij mini-teamracertjes omdat het erg soepel is, en dus goed werkt met afslagen van het muizenvaltype, die werken door de slang af te knijpen. Dat gaat met andere slang niet altijd goed.