Webra 1.5 cc

Hallo,

Ik heb van een kennis een 1.5 cc Webra (diesel) gekregen. Alles zit muurvast en de vraag is, hoe krijg ik hem in beweging?
Om deze vraag op dit forum te zetten, heb ik van iemand gekregen, toen ik dezelfde vraag op het forum motorvliegen had geplaatst.

Groet PHTB
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon lekker warm blazen met een verfstripper (elektrische). Dan komt die verharste ricinusolie terug soepel. Motor goed verzuipen met WD40 of een andere goede oplossende kruipolie. En maar draaien met die krukas.
Daarna starten en rijk laten draaien!! Zo lost de inwendige troep op en spoelt het naar buiten. En na enkele tankjes stilaan naar ze'n top toerental toe.
Hoe uitwendig volledig terug nieuw te krijgen ben ik zelf naar op zoek.
Succes ermee en als iemand anders nog suggesties heeft lees ik het graag.
In diesel of benzine laten weken heb ik nog geen goede ervaringen mee behaald tussen haakjes gezegd.

Barry

Ik maak de motoren schoon door ze enkele uren in pure antivries op te warmen.
Alle wonderolie gaat er vanzelf af of laat zich met een kwastje verwijderen.
De motor ziet er weer uit als nieuw.

Let op voor de dampen. (ik doe het hierom buiten)
Let op met plastic dit wordt aangetast. Ook geanodiseerd aluminium kan verkleuren.

Ik zou de cilinder en de zuiger niet reinigen. Meestal zorgt de wonderolie hier voor een betere afdichting.

Gebruik geen ovenreiniger o.i.d. dit tast het aluminium aan.
Een ultrasoon reiniger werkt niet. Het maakt de boel erger bij een motor met kogellagers doordat hier het vuil gaat verzamelen.

Groet Robert-Jan

Hoi Robert-Jan,

Ik heb het geprobeerd met kant en klaar antivries voor de auto,maar geen succes ermee. Of is dit aangelengd product niet sterk genoeg.
Ik gebruik wel zo'n ultrasoonreiniger. Ik demonteer de motoren , of als deze echt te vast zit gaat deze er zo in. Lagers vervang ik ALTIJD. Kosten amper wat eh.
Verkleuring krijg je als het water of wat dan ook warmer word dan 60°C.

Nu ga ik het eens proberen met zo'n tablet van de vaatwasmachine.
En ik moet zeker voorzichtig zijn , daar het echte verzamelmotoren zijn.

Hoi Barry,

De antivries die ik gebruik is de pure.
Ik heel wat gelezen en geprobeerd dit is het enige wat goed werkt.

Groet Robert-Jan

Ja, ik ben hier weer met mijn gezever.

Gewoon een was product toevoegen aan je kookwater, een kwartiertje aan de kook houden, met een stijf penseeltje borstelen en terug monteren.
Al die liflafjes met dit en dat is helemaal niet nodig.
Na dit wel behandelen met olie om roest te weren, mag zelfs motorolie zijn.
Oke,oke, die oude recepten zijn niet meer van de tijd, doe het dan gewoon op jullie manier.

Johan.

Van het koken in antivries (het spul dat je om in de radiator van je auto te gooien eerst met water aan moet mengen) werkt in ieder geval prima, dat heb ik vaak gedaan. Het idee er achter is dat het geschikt is voor motoren met staal én aluminium. Het tast dat niet aan, en de motor wordt er mooi schoon van. Zorg wel dat de motor helemaal onder de koelvloeistof zit, anders verkleurt het deel dat er bovenuit steekt. Ik breng het in de schuur op een campingbrandertje aan de kook en laat het dan 2-3 uur zachtjes borrelen.

Het schijnt ook met hydrauliekvloeistof te willen en met biotex en andere biologische wasmiddelen die enzymen bevatten (die zouden de opgedroogde wonderolie kunnen afbreken). Nu hoor ik dat het ook met gewoon wasmiddel zou kunnen. De koelvloeistof staat bij mij echter klaar en ik weet dat dat veilig voor de motor is.

Het enkel losmaken kan met de verfstripper, maar ook door eenhalf uur warm te laten worden in een (electrisch) oventje. De vrouw des huizes zal het vawege de stank niet willen dat je de gewone over gebruikt. Zelf heb ik een staande schemerlamp met een ouderwetse gloeilamp die omhoog wijst. Daar balanceer ik de motor op met een prop erop. Ik laat de motor 2-3 uur warm worden op de brandende lamp, pak dan de motor met ovenwanten vast en draai de prop langzaam rond tot hij los is.

De Webra 1,5 is een perfect motortje. Wij hebben er een leuke lijnbesturingscompetitie mee twee keer per jaar in het noorden van Nederland. Je mag daarbij alleen een Webra 1,5 (Record) gebruiken, zodat iedereen gelijk goedkoop bruikbaar materiaal heeft.

Stukje van de vaatwastablet geruikt , prachtig schoon , maar wel doffer en donkerder geworden. Maar werkt perfect. Maar niet goed voor de collectie.
Nu eens testen met die pure antivries. Want de motoren moeten terug zo worden zoals ze nieuw uit de doos komen.:banana:

Nieuw uit de doos?

Krijg je nooit voor elkaar met om het even welk middel, ze hebben gedraaid en de warmte heeft het uitzicht bepaald door inwerking van de brandstof, jammer natuurlijk als je verzamelaar bent.
Enkel met een spuitbus chroom of zilver kan je ze nog een mooi uiterlijk bezorgen.

Johan.

Om de motor warm te stoken gebruik ik net als barry een electrische verf stripper.
Gebruik geen brander of gas vlam. Hiermee is het mogelijk dat je de motor krom trekt.
En gebruik handschoenen. Maar dat leer je snel genoeg ;)

Groet Robert-Jan

Je moet de ethyleen glycol gebruiken.
Als je meer wilt weten zoek dan op het stuka forum naar "crock pot"
Link naar dit forum kan je vinden onder de link sectie op lijnbesturing.nl

Groet Robert-Jan

Merci Robert Jan. Het is besteld in de zuivere vorm. Crockpot heb ik niet nodig , daar de hoogfrequentbak een verwarmingselement heeft. Dus kan ik verwarmen zonder de trillingen.
Ik houd jullie op de hoogte.

In afwachting van mijn bestelling bij Alberto Parra wil ik graag mijn dieseltjes terug laten lopen. Nu heb ik bijna alles in huis behalve dieselbestendige brandstofslang. Kan er mij iemand uit de nood helpen en een half metertje missen? Zodra mijn bestelling binnen is krijg je nieuwe in de plaats ofwel, indien je dat wenst, betaal ik er voor.

In afwachting van mijn bestelling bij Alberto Parra wil ik graag mijn dieseltjes terug laten lopen. Nu heb ik bijna alles in huis behalve dieselbestendige brandstofslang. Kan er mij iemand uit de nood helpen en een half metertje missen? Zodra mijn bestelling binnen is krijg je nieuwe in de plaats ofwel, indien je dat wenst, betaal ik er voor.

Ik gebruik slang voor benzine motoren (zie foto) en daar heb ik nog 30 cm van liggen die je mag hebben
full

Groeten Jef

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zijn de beste opsties voor dieselbestendig slang? Ik zet wat ik weet op een rijtje op volgorde van bruikbaarheid:
1. De meeste leveranciers van dieselmotoren leveren ook wel dieselbestendig slang. Meestal is dat geel doorzichtig. Het beste is ook erg soepel. Ik vind het slang dat PAW verkoopt het prettigst. Het is in twee dikten verkrijgbaar, de dunste voor de kleinste motoren (t/m 1cc zou ik zeggen) en de dikkere voor grotere motoren (t/m 3,5cc).
2. slang dat benzine bestendig is, is als het goed is ook bestand tegen modeldieselbrandstof. Vaak is het echter te groot van diamater voor de kleinste motoren. Voor 2,5-3,5cc is het mogelijk wel klein genoeg. Voor echt grote diesels (groter dan 3,5cc) is het zelfs vaak het beste omdat het klassieke slang daar niet groot genoeg voor is.
3. Willi Schmitz uit Duitsland had vorig jaar roodkleurige holle o-ringen die hij ergens kon krijgen. Als je de rind doorknipte had je iets van 20-25 cm geweldig slang. Ik zou alleen niet weten waar je het kunt krijgen. Als Willi dit leest (ja, hij leest Nederlands zonder veel problemen en bezoekt dit forum geregeld), wil hij dat misschien wel bekend maken.
3. zwart ondoorzichtig neopreen slang is dieselbestendig, maar wordt in de loop van de tijd wel hard en gaat uiteindelijk scheuren. Langer dan een jaar is het meestal niet bruikbaar. Het veroudert sneller onder invloed van brandstof, maar ook in de verpakking gaat het niet meer dan een aantal jaren mee. Koel en donker bewaren zal de houdbaarheid verbeteren. Dat het ondoorzichtig is vind ik blijkbaar een groter nadeel dan veel andere trouwe gebruikers. Het is (was) in verschillende dikten leverbaar, maar ik kom het steeds minder tegen, en heb van mensen gehoord dat het niet meer geproduceerd zou worden.
4. gewoon plastic slang, zoals bijvoorbeeld voor aquaria en in ziekenhuizen wordt gebruikt, is ook dieselbestendig, maar wordt onder invloed daarvan wel snel hard en uiteindelijk bros waardoor het uiteindelijk breekt. Zolang je het niet los hoeft te nemen kan het echter jaren meegaan. Het is zeker de goedkoopste optie. het kan lastig zijn om het over nippels etc. te duwen. Oplossing is het te verarmen tot het iets elastischer wordt en het er dan snel op te drukken.
5. Siliconenslang, zoals voor glowmotoren wordt gebruikt, zwelt vaak op onder invloed van diesel. Het wordt dan glibberig en/of het zet uit, met als gevolg dat het steeds losschiet. Toch heeft de ene soort hier minder last van dan de andere, dus het heeft wel zin het gewoon eens te proberen. Soms kun je voorkomen dat het van een nippel of een pijpje losschiet door over de aansluiting op het pijpje nog een stukje van 2 of 3 mm slang heen te schuiven. Dat kan wel een behoorlijk gepiel zijn.
6. fietsventielslang kan uiteindelijk niet goed tegen dieselbrandstof en valt uit elkaar, maar een tijdje kan het er wel tegen. Waarschijnlijk wel een hele dag, maar minimaal een aantal vluchten. Als je het vaak genoeg vervangt kun je dit dus in geval van nood ook wel gebruiken. Het wordt zelfs veel gebruikt bij mini-teamracertjes omdat het erg soepel is, en dus goed werkt met afslagen van het muizenvaltype, die werken door de slang af te knijpen. Dat gaat met andere slang niet altijd goed.

Back