Webra 80

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door robwillik, 30 mrt 2015.

  1. robwillik

    robwillik

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Omgeving Leiden
    Enige tijd geleden heb ik een BO 105 overgenomen.
    Na de heli nagezien te hebben , de rotorbladen verwijdert te hebben,
    Heb ik mijn eerste poging gedaan de heli te starten.
    Nou die mislukte dus.
    De Webra 80 heeft zo onwijs veel compressie dat mijn 12v starter hem niet door de compressie kreeg.
    Een tweede poging met een 22,2v Lipo en , jawel , de zelfde startmotor liet de motor tot leven komen.

    [​IMG]

    Nu loopt ie wel maar erg onrustig .
    Haal je de gloeiplug van spanning en geef je een beetje gas valt hij uit.
    Met de gloeipug op spanning blijft hij lopen maar gaat er bij iets meer gas vandoor in zijn toerental. kortom Hij loopt niet lekker en durf er op deze manier ook niet mee te vliegen.
    Ik gebruik Rapicon 15% met 22% olie. en volgens mij een os8 gloeiplug.
    Heeft iemand enig idee hoe ik dit oudje weer kan laten schitteren ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ga eerst maar eens wat minder Nitro stoken, Webra's zijn over het algemeen ontworpen voor 0-5% Nitro.

    En vermoedelijk is de carburateur ook aan een schoonmaakbeurtje toe.

    Kijk goed of je sporen van wonderolie ziet, want zo ja, dan moet je oppassen met synthetische olie.

    Het kan wel, maar je moet als het ware je motor opnieuw in laten lopen (minstens een tank of 5 a 10 vetter afstellen om de wonderolie restanten uit de motor te spoelen en het metaal "te laten wennen" aan dat dat beschermende laagje olie-afzetting er niet meer op zit...

    EDIT: de meeste gewone starters krijgen zulke beulen wel aan de praat, met een paar truukjes:

    Ten eerste moet je zorgen dat de motor "nat" is. Dus plug er uit, vol gas, en starten tot er brandstof in de motor is.

    Dan de motor tegen de draairichting in tegen de compressie zetten, de starter activeren vóór je hem op de motor zet, en dan met een vlotte "klap" de starterdop tegen de konus aan zetten. Maar dat vergt wel enige oefening.

    Alternatief, de Align starter in combinatie met start-adapter 67/13.
    Die Align starter krijgt vrijwel ALLES door de compressie heen. Sinds kort gebruik ik die, want de Rossi's hebben het zelfde compressie-probleem....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2015
  3. robwillik

    robwillik

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Omgeving Leiden
    dank voor je reactie.
    Zal dit eerst eens even proberen.
     

Deel Deze Pagina