wederom een nieuwe

Hoi Allemaal,

Zoals het topic al zegt ben ik nieuw op dit forum, ik zal me dan ook even kort voorstellen:

Mijn naam is Guus Derckx en woon sinds kort in Nijmegen, in mijn tienerjaren heb ik veel aan modelracen gedaan en ben daarmee dan ook tweede geworden bij het NK 4wd offroad electro schaal 1/10 met een Team losi xx4.
Deze hobby is destijds verwaarloosd door andere interesses maar een korte tijd geleden heb ik hetgeen opgepakt wat me toen ook al zo mooi leek.
Samen met een collega heb ik plotsklaps besloten een Belt CP V2 aan te schaffen waarvan we dachten er zo wel even mee te kunnen vliegen..:confused:

Na veel crashes, bestellingen bij V-nix en oefenen later heb ik op een gegeven moment toch maar besloten om een training gear te maken en rustiger aan te gaan oefenen.

Doordat de onderdelen via Honkong dusdanig goedkoop zijn heb ik inmiddels ook een full metal head en tail upgrade besteld en gemonteerd zodat de heli ook erg strak reageerd.

De heli is volledig, en naar mijn idee erg recht afgesteld maar toch trekt deze nog erg naar links bij het opstijgen, kan iemand mij wellicht hiermee helpen? of weet iemand waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt allemaal

controleer bij het pitch geven of de tuimelschijf recht omhoog blijft bewegen en niet tegelijk ook schuin naar links beweegt

bas

Dat is het grondeffect, als je ongeveer een meter boven de grond bent is dat weg. Gewoon naar rechts sturen als hij naar links gaat

Dat is het grondeffect, als je ongeveer een meter boven de grond bent is dat weg. Gewoon naar rechts sturen als hij naar links gaat

Hoi Mixit,

dat is juist het probleem, ik heb te horen gekregen dat ik bij het oefenen met hooveren max 30cm boven de grond moet komen maar dan blijf je dus aan het corrigeren...??

Allereerst van harte welkom en veel plezier toegewenst op het forum :-)
om even hierboven op het topic in te pikken, gewoon gas geven, ga tussen de 30 cm en 50 cm en voel zelf hoe het gaat, als je nog niet zeker bent is het beter om kleine bunnyhops te maken, dit wil zeggen loskomen van de grond hem proberen in een hover te laten, lukt niet niet hem zachtjes weer op de grond landen, blijven oefenen tot je voldoende de heli kan laten stilhangen.
De meesten slagen in hoveren na enkele uurtjes oefenen, veel succes en mocht je eens te hard neerkomen en crashen, dit hoort erbij, net zoals een kind leert vallen en opstaan ;-)

Uiteindelijk blijf je altijd aan het corrigeren want een CP blijft sowieso niet stabiel als je de sticks loslaat. Ik zeg dat je beter op 1 meter kunt hoveren want uiteindelijk crash je sneller in het grondeffect ;)

Als je je heli op 30 cm hoogte niet onder controle hebt,dan heb je dat op een meter hoogte ook niet.:cool:
Hij zal toch ook met het grond effect moeten leren omgaan.Dit meestal
2 maal per vlucht.Gewoon training gear eronder en proberen ook in het grondeffect de heli boven een tegel of iets dergelijks te laten hoveren.

bedankt voor de leuke reacties allemaal, ik ga weer aan de slag met oefenen en zal het dan idd. iets hoger proberen....

Een heli blijft niet vanzelf hangen. Als hij goed is afgesteld kan je soms op een beetje hoogte de sticks wel loslaten maar niet te lang ;)

Een heli blijf je corrigeren, hoe groter hoe makkelijker het is. Met een kleine Trex250 is het echt lastig, die kleine donders willen het liefst zsm de grond in :mrgreen:

Flink oefenen en je zal zien dat je een klein stukje van de grond de heli iets makkelijker onder controle hebt. Rustig sturen en anticiperen wat de heli gaat doen.

Enne,

een heli die de staartrotor niet op de zelfde hoogte heeft zitten als de hoofdrotor hangt altijd scheef in de lucht. Vrijwel alle modelhelies hebben dit dus.
Gewoonn scheef laten hangen dus.

Succes!

steven.

advise 4 free

Hoi Xplore,

Ben zelf ook net besmet met het heli-fever.
Nog geen cm gevlogen, de heli inmiddels wel.

Wat ik geleerd heb:
1) Na het (zorgvuldig) bouwen, laat hem nazien door een expert piloot. Je zult versteld staan hoeveel er te halen valt door een nóg betere afstelling.
2) voor no.1 ga je naar een club. Als je in Nijmegen woont ga naar Jupiter in Venlo.
3) Veel simmen, vooral niet met FMS. Intussen al 1278 en 2 kleine crashes gehad. ;)
4) Na inlezen op i-net (algemeen) was mijn conclusie: hoe groter de heli, hoe stabieler, des te makkelijker/ vergefelijker. Daarom is mijn keus uiteindelijk een 500 size geworden.
5) Bij een club vliegen is niet alleen leerzaam, maar ook gezellig!

Gr. Luc

Ha Explorer,

Ik ben zelf ook net begonnen met de cp v2 van v-nix. Ik heb een training gear gemaakt van oude breipennen en 4 pingpong balletjes (gat in gesmolten en verlijmd op de breipennen). De eerste paar dagen was inderdaad wel even wennen! Echt niet makkelijk, maar kleine sprongetjes maken (zodat ik bij verlies aan controle snel weer op de grond stond) heeft me uiteindelijk na een week leren hoveren.

Het naar links trekken lijkt te horen bij de helicopter, dat heb ik ook. Omdat de hoofdrotor rechtsom draait (van boven af gezien) zal de reactiekracht de helicopter linksom willen laten draaien. Om dat te voorkomen moet de staartrotor naar rechts blazen. Daardoor zal de hele helicopter echter een kracht naar links ondervinden, die je moet compenseren door een beetje naar rechts te hangen met je cyclic. Ik lees op internet dat echte helicopters dit ook hebben, een permanente afwijking naar links (bij rechtsdraaiende hoofdrotor).

Ik reageerde in het begin te traag waardoor de helicopter flink wat ruimte nodig had om te hoveren (en die is er niet in mijn tuin, dus ik moest veel geforceerde landingen maken). Nu begin ik het in de vingers te krijgen: Zodra de helicopter neigt te verplaatsen meteen een hele kleine correctie.... en eigenlijk al weer terug naar de middenstand nog voordat de correctie lijkt te werken.

Hoveren op lage hoogte , dus in het grondeffect, maakt het inderdaad wat lastiger om de helicopter stil te houden. Het grote voordeel is natuurlijk dat je juist door die lage vlucht snel een "nood"landing kunt maken. Ik heb ervoor gekozen eerst te leren hoveren in het grondeffect (en daardoor kon ik snel landen als het mis ging). Toen dat een beetje ging ben ik op een meter hoogte gaan zitten, en daar is het inderdaad makkelijker, dus op die hoogte oefen ik nu verder.

Zorg er ook voor dat de batterij zo ver mogelijk naar voren zit (ik laat hem behoorlijk uitsteken) om de COG goed te krijgen. Als je de batterij er helemaal induwd ligt het gewicht te ver naar achteren, dat maakt het vliegen niet makkelijker.

Je kunt ook spelen met het pitch/rotor snelheid knop links boven op je transmitter. Naar rechts draaien geeft een hogere pitch bij hetzelfde toerental. Dit zorgt ervoor dat de helicopter al met een lagere rotorsnelheid gaat vliegen. Let op: dit is niet de efficientste stand maar zorgt er wel voor dat je stuurcorrecties minder "fel" zijn. De uitslag van je cyclic correcties blijft immers hetzelfde maar bij een lagere rotor snellheid, dus minder effect. Dat leert wat makkelijker.

Op dit moment heb ik hem juist iets naar links staan (hogere rotorsnelheid geeft meer stabiliteit door het gyroscoop effect) maar dat kan alleen als je de kleine correcties om te blijven hoveren een beetje beheerst. Bovendien betekent dat bij een gas volledig uit een licht negatieve pitch... dus pas op bij landen: niet tegen de grond vliegen!

Ik hoop dat je er iets aan hebt.... en ik ben zelf ook nog echt een beginner en lerende....!

Groet!

Laatst bewerkt:
Leuke reacties allemaal,

Inmiddels ben ik alweer een stukje verder, ik moet zeggen dat erg tevreden ben over het hoveren gisteren, wel blijft de heli telkens naarlinks trekken maar dat zal, als ik de reacties lees, wel komen doordat ik de flybar volledig neutraal af heb gesteld welke ik dus iets trim naar recht zal moet geven...

@Skywalker, mijn ouders wonen in Venlo en dus ben ik ook wel bekend met Jupiter, hier ben ik vaker wezen kijken maar vind ik voor nu nog een beetje ver weg...voor de toekomst is dit wel leuk...

@Piloot, erg leuk om te lezen dat ik niet de enige ben wie het lastig heeft met het besturen van de Belt, ik oefen veel op een veld bij me in de buurt en heb ook zelf ene training gear gemaakt enkel dan van draadeindes met kleine deurstoppertjes erop ;).....
De tip van de batterij is een goede, deze zal ik zeker proberen...

Ik heb enkel een vraag/probleem.... af en toe lijkt het alsof de motor erg traag reageerd op mijn gas geven, dit merk ik dan al direct op de grond... als ik hem dan even stil zet op de grond doet hij het direct erna alweer gewoon, iemand enig idee waar dit van komt? het lijkt alsof de lipo dan weinig output geeft maar enkele secondes later doet hij het weer gewoon??:confused:

Groet Guus

Dat heeft te maken met de aansturing van de motor, je hebt een borstelloze motor dus werken de regelaar en motor nauw samen, soms gaat dat mis, maar kan verder geen kwaad, het zal nooit tijdens vlucht gebeuren. Ik had dit ook regelmatig met mijn King2.

Back