Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.157
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]

    Op zaterdag 30 mei 2020 ben ik mijn JS1 kwijt geraakt. Tijdens een duikvlucht in (zeer) turbulente omstandigheden begaf de vleugel het. De JS1 draaide op zijn kant en kwam met de rechtervleugel neerwaarts gericht naar beneden. De puinhoop die we op de grond aantroffen laat zich raden.

    De nacht van zaterdag op zondag heb ik nauwelijks geslapen. De JS1 vloog ik het liefst van al mijn vliegtuigen en dit verlies was dan ook erg zuur. Maar je weet als modelvlieger dat je altijd een kist kwijt kunt raken. Dus je moet verder.

    Het was mij al snel duidelijk dat ik weer een 1:3 JS1 terug wilde. Ik heb namelijk fantastische dingen beleeft met deze zwever.

    Een hoogtepunt beleefde ik in Zwitserland, al liep de landing wat minder goed af:



    Vorig jaar vloog ik nog een persoonlijk duurrecord van 2 uur en 36 minuten. Niet dat ik daar naar op zoek ben, maar het kwam zo uit...

    Ook heb ik de JS1 diverse keren met de caravan mee genomen en leuk gast gevlogen op een Duitse club.

    De reden zit ook een beetje verborgen in de naam: JS1 Revelation. Nou, een openbaring was de JS1 1:3 voor mij! De stap van een 3mtr Grunau Baby naar de JS1 kon nauwelijks groter. Ik hield van het vliegbeeld, van de thermiek eigenschappen en hoe de kist kon steken. Het paste mij perfect. Natuurlijk, een beetje spanning gaf het vliegen mij wel met deze kist. Al was dat in het 3e seizoen al véél minder dan in het eerste seizoen. Er viel veel te leren. Als eerste bleek het voor mij beter te werken de flaps en de spoilers tijdens het landen apart te kunnen bedienen. Toen daar vervolgens het correcte percentage op hoogteroer (voor spoiler en voor flaps) was bijgemixed werd landen veel constanter. Toen dat eenmaal onder de knie was ben ik met het zwaartepunt en instelhoek verschil aan de slag gegaan. Uiteindelijk vloog ik hem met het zwaartepunt op 125mm ipv de aangegeven 100-110mm.... Het instelhoekverschil was terug gebracht naar 1.7°. De uitslagen op hoogteroer uiteraard navenant passend verminderd. In de thermiekstand kon ik 'm cirkelen met de knuppels in de hoeken.

    Maar hoe wil ik de JS1 terug? Paritech levert hem, LET models ook. Twee zaken bevielen met niet aan het uitgeven van €3500-4000 aan één kaal vliegtuig. 1) van dit bedrag kan onze dochter zowat 2 jaar studeren. 2) zelfbouw past mij veel meer. Daarbij hecht ik meer waarde aan een practische VLIEGkist dan aan schaalbouw met 'Bentley' niveau afwerking. Dat geeft wat ontspanning in de uitvoering.

    Dus: zelf (weder)opbouw. Met als vervelende consequentie dat het wel weer 'even' zal duren voordat ik weer een sleepzwever heb.

    Het doel is de JS1 Revelation terug te laten komen als; JS1 The Force Awakens.

    De komende tijd zal ik eens wat gedachten delen voordat de (her)bouw en restauratie echt begint.
    O.a. omstandigheden gedurende het falen in de lucht, constructie: gefaalde en nieuwe, verbeteringen in het vliegen. Profiel, kleur etc, wat beviel en neem ik over van de oude, locatie vleugeldeling, toepassing van voor mij nieuwe materialen, lak soorten en technieken.
     
    Arnold 85, lecraM, serge pot en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.114
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Succes Berrie!! Jij kan dit als geen ander.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.736
    Locatie:
    IJsselstein
    Veel succes met de "weder" opbouw, volg dit graag.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.796
    Locatie:
    Den Haag
    "Het doel is de JS1 Revelation terug te laten komen als; JS1 The Force Awakens"

    Yesssssss. JS1 2.0
     
    Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  5. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.506
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Berrie, wat ongelofelijk jammer zo'n mooie kist te moeten verliezen.
    Kan je achterhalen wat er fout ging met de vleugel?
    Ook ben ik benieuwd naar de veranderingen die je in je hoofd hebt om hem opnieuw te maken.
    We kunnen er allemaal van leren (zoals we eerder gemerkt hebben).
     
    Berrie vindt dit leuk.
  6. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.157
    Locatie:
    Schoonhoven
    ha Rick! Ik ga proberen om daarover iets te achterhalen zodat een zo goed mogelijk uitgangspunt ontstaat voor het ontwerp van de nieuwe vleugel.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  7. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Gouda
    Die bewuste zaterdag zal ik niet snel vergeten.
    Wel ben ik er zeker dat de nieuwe JS-1 (TFA) de originele versie gaat overstijgen.
    Heel veel succes met deze flinke klus.
     
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.025
    Locatie:
    Ver weg van de EU
    Ik kan het mij heel goed voorstellen dat je een tijdje van de kaart bent geweest na die crash en goed om te lezen dat jij je ook weer herpakt hebt. Toch even mijn gedachte over misschien een mogelijke oorzaak. Kan het zijn dat er in de vleugel al niet iets beschadigd was na bijvoorbeeld een harde landing waardoor uiteindelijk de turbulentie de reden was van het breken van de vleugel(bevestiging)?

    Die beelden zijn gewoon prachtig om te zien mede omdat je daar als een nietige modelpiloot in een prachtige omgeving staat te vliegen waar een orchidee zoals de JS1 volkomen tot zijn recht komt. Alleen dit, doe dit s.v.p. nooit meer zoals jullie daar de JS1 de afgrond in lieten storten, zo eng om te zien hoe dicht de helper bij de rand staat. :)

    Ook al is het een realistische prijs voor dit model ik ben het helemaal met je eens dat het veel geld is. Voor minder geld en door het bouwen/herstellen te verspreiden over 12, 18 maanden of langer is het veel beheersbaarder en het is nog eens een mooie uitdaging.

    Veel succes met de JS1 The Force Awakens.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2020
    Berrie vindt dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.019
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Naar wat ik gehoord heb was het een duik van 500meter naar 200 Meyer waarop iets te fanatiek hoogte werd getrokken. Hierop begaf de vleugel het. Nou kun je de js1 totaal niet vergelijken met de adamas die 11g trekt als of je een kauwgommetje kauwt.
    Veranderd niks dat het ronduit kut is. De js1 was een schaal zwever. Hoogte afbouwen met dynamische figuren werkt niet echt. Beter is om je spoilers uit te zetten en te luisteren naar je vario. Zakt het niet hard genoeg dan vol rudder en tegen gesteld rol vliegen er bij eventueel met wat down erbij en luister naar je vario voor je sinkrate.
    Allemaal wat lastig is er nog de ouderwetse vrille. Langzaam aan hooft trekken tot hij weg rolt en hoogte vasthouden en vol rudder mee sturen. Dit geeft een vleugelstressvrije afdaling.
    Ik zie zoveel zwefvliegers dezelfde fout maken om hoogte te verliezen door down te drukken. Wat over het algemeen resulteert in snippers en dat ze de thermiek of de constructie van het toestel de schuld geven.
    Nogmaals het blijft kut. Ik beschouw bij mij zelf elke crash als een leermoment met bittere smaak, ik heb iets gedaan waardoor hij crasht. En ik ben techneut dus altijd de vraag waarom. Heeft mij een hoop gebracht.
     
  10. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Gouda
    Serge,
    De snelheid was niet het probleem
    en ook werd er niet vol aan het hhogteroer getrokken, gemeten snelheid op het moment van flutter was 200kmh, een vollglas kist mag bij deze snelheden gewoonweg niet flutteren.
    De omstandigheden waren wel discutabel, sterke agressieve thermiek die waarschijnlijk in deze duik gepasseerd werden.

    achteraf blijft het gissen, maar volgens mijn was er ook qua constructie iets niet helemaal in orde. Hier zal Berrie wel op terug komen.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.019
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Dan nog bij flutter. Diverse oorzaken. Enkele stuurhevel met ballink levert al torsie op de hevel en flutter. De kunstof servo armen idem dito. Deze vervangen voor alu hevels met of een vork of een dikke body.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.019
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    En korte aanstuurarmen op een roer is altijd een nogo bij mij. Liever een hevel aan het roer wat je krachtmomenten versterkt.
     
    Terence vindt dit leuk.
  13. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.844
    Locatie:
    Moordrecht
    Het beste is niet vliegen. Alles veilig opbergen, af en toe de accu's opladen, maar verder niet aanzitten. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat het dan heel lang meegaat.

    Misschien moet jij dat ook eens proberen, Serge.
     
    e.rukkers, Joqiz, Wubbe en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.423
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bale Berrie.
    Hij was zo mooi.
    Maar een nieuwe bak maken gaat je zeker lukken.
    Al blijft het vervelend om langere tijd geen sleepzwever te hebben.
    Ik vond hem heerlijk slepen.
    Misschien een idee om voor tijdelijk een goedkope sleepzwever te kopen?
    Nee dan zijn de prestaties van de js1 er niet maar wel de fun.
    En dan kan je op je gemak met de js1 aan de slag.
    Is van het wrak niets meer te maken?
    Wil je wat foto's met ons delen.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.019
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Proper ik bedoelde het totaal niet als negatief. Mocht het wel zo overkomen, sorry.
    Maar ik heb er meer met flutter gezien door helaas foute aansturing wat prima werkt op niet echt prestatie zwevers. En natuurlijk bij mij zelf.
    Ik bedoelde het puur opbouwend. Niks ten nadele van berrie of wie dan ook.
     
    e.rukkers en Berrie vinden dit leuk.
  16. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.506
    Locatie:
    Gouda
    Torsiestijfheid is de essentiële factor tav flutter.
    Het beste tegen flutter is een hoge torsiestijfheid en een zo laag mogelijke buigstijfheid. (zie bv de B-52 of JS1)

    Voor de roeren zoals al aangehaald een heel stijve aansturing en als het kan massabalancering, of op zijn minst de roeren zo licht als maar enigszins mogelijk is houden.
     
    e.rukkers vindt dit leuk.
  17. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.844
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik snap het nu Serge, bedankt voor de toelichting!

    Berrie kan/zal misschien nog wel toelichten hoe de JS1 in het verleden (veel!) hogere snelheden heeft bereikt dan nu het geval was. Berrie weet hoe hij de kist moet vliegen, en die trekt echt niet zomaar ineens vol up in een duikvlucht. Ik ben ook heel benieuwd naar zijn bevindingen. (Berrie's Air Crash Investigation).

    Ergens is dat aanduiken natuurlijk een deel van lol, en een beloning van het thermieken. Tot een bepaalde grens moet een kist dat prima aankunnen. De vraag is waarom die grens ineens bereikt is, zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor was.
     
    jve, serge pot en Lyckele vinden dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.019
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Duidelijk proper :)
     
  19. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.157
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik kom er op terug, uiteraard. En ook stukken van de zwever komen in beeld, inclusief vastzittende heideplanten..:D Anders was ik dit draadje niet gestart. Maar sneller dan de bewuste zaterdag heb ik niet gevlogen. Wel heb ik vaak op vrijwel dezelfde snelheid gezeten. Ca: 220kmh vanuit een duikvlucht waarbij 200-250mtr. potentiele energie is omgezet in kinetische energie. Serge heeft zeker een punt als hij aandraagt wat nu wel of niet betamelijk is te doen met een bepaalde zwever. Ik deel die zienswijze. In dit geval werd mij door de leverancier verteld dat de JS1 wel wat kon hebben. En aangezien ik nooit stortvluchten van 500-600mtr gevolgd door vierkantsloopings heb uitgevoerd voel ik mij niet echt schuldig over een beetje duikvlucht. Héél typerend is dat ik, stom toevallig, iemand uit België sprak (via de mail) die met zijn JS1 exact hetzelfde heeft meegemaakt, alleen dan bij 165kmh.
     
    Terence, jve en serge pot vinden dit leuk.
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.019
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Oké, 1x is toeval maar 2x is dubieus. Mijn vader heeft ook zo een geval gehad met zijn zwever. Flutter op rolroer wat hem de aansturing koste over 2 remkleppen en 1 rol. Wel heel aan de grond gekregen. Hierbij was de aansturing met een ballink over 1 roer hevel. Heb hem ook verteld dat met twee hevels te doen en daartussen de ballink. Na wat tests op de werkbank zag je inderdaad een enkele hevel torderen (bij 200kmh zijn de krachten extreem) en het glasvezel van het gfk verkleuren.
    Dit heeft na een zoveelste duik dus tot breuk geleid. Nu met dubbele hevel en alu arm geen torsie meer.
    Nou weet ik niet hoe het bij jou zat, nooit op gelet namelijk.
     

Deel Deze Pagina