Wedstrijd NK F5J 12 april 2014 Dalfsen

Discussie in 'F5J' gestart door PH_AJH, 7 mrt 2014.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De logger meet het hoogste punt tussen start van de motor en 10 seconden na het stoppen van de motor. Als je de motor uit zet en direct een bel indraait met netto 4m/s stijgen dan zou dat kunnen.

    Maar als je op de motor hard vooruitvliegt, hem uitzet en vervolgens je snelheid omzet in hoogte gebeurt dat ook. Dat is om te voorkomen dat men gaat "zoomen"; met 200 km/u rechtuit vliegen, motor uitzetten en up trekken. Dat soort starts levert dus helemaal geen winst op :)
     
  2. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Ik had dat zaterdag ook,op 200 mtr motor uit ,gelijk bel in en mijn starthoogte was 238 mtr. Helaas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Arjan, zou je mij die bestandjes nog even kunnen mailen. Heb problemen gehad met mijn mail programma. En niet opgeslagen helaas.

    Gr: A3
     
  4. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Xat,

    Vandaag even tijd om de logging ergens te plaatsen ;)
    Nu zag ik dus dat ik de laatste vlucht ook zo'n 20 a 30 extra kreeg door direct in de thermiek te starten. Met andere woorden tijdens wedstrijd, nooit nee nooit in de thermiek starten ... gaat tenkoste van je puntentotaal.

    De plaatjes van ronde 4 en ronde 6 gezoomd op start moment.[​IMG]

    [​IMG]

    Gezien deze plaatjes zit ik te denken om te gaan oefenen op starthoogtes van 170 meter als er veel thermiek in de buurt is en 190 meter voor "normaal".

    Veel oefenen dus ;)
     
  5. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Oh en om even de hele ronde 4 te laten zien dat ik haast had om naar beneden te komen...

    [​IMG]
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi,
    Je gaat in 10 seconden bijna 60 meter omhoog. Dat is voor thermiek wel héél erg (onwaarschijnlijk) veel. Ik denk eigenlijk eerder dat je op de motor heel veel voorwaartse snelheid hebt die je na het uitschakelen van de motor omzet in hoogte. Is ook te zien aan dat je op het moment dat je de motor uitschakelt in eerste instantie met dezelfde snelheid blijft klimmen, vooral in het eerste plaatje. Na 10 seconden vlakt dat af (snelheid is er uit) en dan begint even later het stijgen in de thermiek maar dat gaat veel minder hard dan net na motor-uit.

    Naast het laag uitschakelen van de motor moet je misschien ook even oefenen/kijken naar je starttechniek. Zorg dat je met weinig voorwaartse snelheid klimt en leg de kist zodra je de motor uit zet vlak.
     
  7. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Hoi Arjan,

    Tja dat is dat zoomen he ;) Ik weet dat ik voor de 4de ronde bewust ver vooruit gevlogen was omdat daar iedere keer de thermiek bel ontstond. Dat heb ik dus ook gedaan. Wellicht ben ik vlakker, meer snelheid, gevlogen om ver vooruit te komen om dan met de wind terug te draaien in de thermiek. Dus les "Snelheid == Hoogte == straf" :) Volgende keer ga ik er wel op letten. Maar ga zeker niet zo als een aantal andere vliegers kist aan de prop hangen om omhoog te komen. Volgens mij levert dat niet veel hoogte en verbruikt meer stroom. Misschien wel beter voor de klassering maar vind het er niet uitzien :)

    de laatste ronde had ik precies op 200 meter motor uit, maar daarna ook door in thermiek naar 226 meter. Dus in 10 seconden 26 meter => 2.6 m/s

    Over 6 m/s klimmen gesproken ik heb dat tijdens oefenvluchtjes al wel gehad. Binnen no time op 700 meter ... :) Dus heel onwaarschijnlijk niet maar is "zeldzaam"

    Groet

    Robert
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Is dit allemaal uit die altis af te lezen?
     
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ja, mooi he Justus. En dat voor zo'n prijs ;)
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zeker indrukwekkend! Ik ga er toch eens over na denken.
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarom staat er in het laatste plaatje 'Throttle Rearmed'?
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Dat staat standaard in de logjes, moet eerlijk zeggen dat ik ook niet precies weet wat het betekent. Als je tussen de regels doorleest.. nee, het is niet vals spelen. Op mijn Altis staat de F5J firmware en in de logs heb ik ook deze melding. Om zeker te weten wat het betekent heb ik een mail gezonden naar Aerobtec. De reactie zal ik hier delen.

    JB
     
  13. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Vlotte jongens daar bij Aerobtec, hier zijn de belangrijkste zinnen uit de mailwisseling:

    Vraag 1:
    I have a small question. In my logs I see a marker named 'Throttle Rearmed'. What does this mean?

    Antwoord 1:
    after the Altis v4 switch off motor and user left throttle stick or switch in ON position, Altis v4 doesn't allow to turn motor on again until user move throttle stick or switch to off position.
    The moment when Altis gives back throttle control to the user is called Throttle rearmed.


    Vraag 2:
    So, with the F5J competition firmware the Altis gives back throttle control but with this firmware you can not switch your motor back on. With the other 'practice-firmware' however you can switch on your engine after this marker, correct?


    Antwoord 2:
    yes you are correct.

    Lijkt me duidelijk nu. De Altis geeft bij deze marker de piloot de mogelijkheid om de motor weer te starten terug. Maar: met de F5J software is het vanuit de firmware niet mogelijk om dat te doen. Met de oefen-firmware is dat wel mogelijk door een paar vinkjes aan te zetten in het configuratie scherm.

    Dus: wil je heel precies en alle cheat-mogelijkheden uitschakelen dan zal voor de wedstrijd de firmware door de wedstrijdleider gecontroleerd moeten worden bij diegenen die een eigen Altis meenemen. Andere en praktischer optie lijkt het mij om tijdens de wedstrijd steekproeven te doen.

    JB
     
  14. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    En dat is weer heel simpel af te lezen op het schermpje.
    In dit geval is dat nu firmware versie 5.4
     
  15. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Ik hoop dat jullie me nu niet van cheaten gaan betichten :)

    Ik heb eerlijk die 8ste plek gehaald. Al zou ik iets beter hebben gescoord als we na de 5de ronde waren gestopt.

    Blacquièrdingetje
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Als je had gecheat hadden we dat in de log gezien, dan was er weer een motor on marker geweest. Dus bij deze vrijgesproken van alle niet geuite beschuldigingen!
     

Deel Deze Pagina