Wedstrijd vliegen

Ik heb een interessant probleem. Ofja, eerder een luxe probleem. :p
Deze zomer wil ik beginnen met f3b vliegen. Nu is dit niet de goedkoopste tak van modelzweefvliegen. Met dit in mijn achterhoofd ben ik op zoek gegaan naar een geschikt model.

Een helemaal up to date competatief model is geen optie daar deze niet in mijn budget past. Daarbij denk ik dat je om te beginnen niet het allerbeste hoeft te hebben. (Je wilt wel graag rijden in een ferarri, maar een dikke BMW is voorlopig ook wel goed ;) )

Dus blijven er nog maar 2 opties over.
Een tweedehands model of een ouder model nieuw kopen. Tweedehands is ook niet mijn favoriete optie daar de prijzen hiervan naar mijn mening vaak niet in verhouding staan tot het aanbod. Daarbij is de beschikbaarheid van reserve onderdelen ook een hekel punt.

De laatste en tevens mijn favoriete optie is dus een "ouder" nieuw model.
Dan kom je al snel uit bij deze modellen:
- dragon
- dogan
( http://www.valentamodel.cz/index-nj.htm rond de 400€ te verkrijgen )

Een heel verhaal, waarover ik graag met jullie wil discussieren. Wat is jouw mening hierover? Aanbevelingen? Suggesties? Tips waar ik op moet letten?

Verder wil ik nog graag weten hoeverre het HQ profiel geschikt is voor het huidige f3b vliegen? (Gebruikt bij de dragon oa) Ik ben hier niet zo in thuis, maar ik dacht dat het meer een "wolbklappen" profiel is en daardoor ook minder makkelijk in te stellen zonder veel te experimenteren voor elke taak.

PascalvO,

ik heb recentelijk een Dogan 2e-hands gekocht.
Ik be benieuwd wat jouw keuze geworden is.
Je hebt niet echt veel reacties op je bericht gehad. Ik kan je ook geen uitsluitsel geven over je vraag over profielen.

Als het weer een beetje beter wordt ga ik mijn Dogan een keer op de lijn starten bij mijn club. Mijn bedoeling is om dit en komend jaar wat vaker met mijn vriendin wat kleine vakanties weer te gaan houden, en dan mogen er wat vliegtuigen mee ( !!!! ). Als lokaties hebben wij Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk in gedachten. We gaan eerst wat kleine afstanden doen.

Hans.

Hoi,

Ik vond de opmerking van Bertus helemaal niet zo negatief.. gewoon objectief :wink:
Bij een duitse collega van het modelbouwforum.nl www.rc-network.de -> Boerse vind je, omdat de markt daar groot is, eerder een 2de hands modelletje... (ik zag nu toevallig zelfs een Nederlander die daar een F3B Ellipse 2T te koop heeft staan!)
Je kan ook eens e-bay in de gaten houden in duitsland... echt een aanrader daar wordt zoveel aangeboden: E-bay Segelflugzeuge
Verder zou ik eens me Google zoeken naar F3B in Nederland...
Succes!

Groetjes,

Bob

PS Wat is je budget? 400euro is inderdaad wel wat weinig, als is het alleen maar voor de elektronica die in die modellen zit!

Allen bedankt voor de tips.
Ik had ook al gemerkt dat de expertise hier meer op een ander gebied ligt. Maar geen probleem er zijn toch een paar leuke tips naar boven gekomen.

Hans > Ik ben nog geen stap verder. Eerst even naar de beurs in Dortmund om daar het een en ander te bezichtigen. Laat je hier even iets weten als je gevlogen hebt? Ben echt zeer benieuwd.

Bob > Het budget is zo'n 500€ voor een kaal model dus zonder electronica. Dit model zou er prima inpassen en is ook nog eens een volledig nieuw model. Ideaal in mijn ogen! :)
Maar nog even de kat uit de boom kijken. Is toch een hoop geld om in je hobby te investeren.

Hoi Pascal,

ik ken een paar modelletjes uit Tsjechie, Viking (richting €750)/Sting (richting €600)/Pike WR(richting €700) en dergelijke en die beginnen net bij die prijzen, dwz eenvoudigste versies en exclusief verzenden! Dan Servo's a 100euro of meer het stuk... gaat hard hoor!
Leuke hobby toch?! :wink:

Groet,

Bob

:offtopic:
Bertus, niet dat ik het persoonlijk negatief vind overkomen, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je jouw interesse 'ingewikkeld' en dat van een ander 'eenvoudig' gaat noemen sommige mensen dit niet zullen waarderen. ;)
En daarnaast; wat zijn eigenlijk de criteria om te kunnen beoordelen of iets ingewikkeld of juist eenvoudig is? Ook kleine toestellen kunnen qua bouw/ontwerp/vliegeigenschappen/aandrijving ingewikkeld zijn, en het is niet per definitie zo dat alles wat groot is ook gelijk ingewikkeld is. ;)
Maar we weten best dat het niet negatief is bedoeld. :proost:

Kijk, wat Bertus misschien nodig heeft is een cursus "PC". :wink:
( Politically Correct ) . :lol:
Als je goed leest in de eerdere post van Bertus, dan staat er dus ook dat hij respect heeft voor de "andere" ervaringsgebieden. Ik begrijp wat hij bedoelt te zeggen en ik deel ook wat dat betreft zijn mening.
Ik ben hier 2 jaar geleden ook begonnen en heel wat geleerd.
Intussen is mijn interesse wat doorgegroeid naar een wat afgezonderd stukje van de hobby, waar het lastig is om aan informatie te komen.
Maar zoals Bertus al zei, hier is een mogelijkheid om de kennis die we hebben met elkaar te delen en op te slaan op het forum, waardoor er misschien wat meer mensen uit deze interesse-gebieden op het forum verzeild raken en ook gaan bijdragen aan de kennisverspreiding.
Want er is best wel wat kennis aanwezig in Nederland op dit gebied.
Alleen nog niet ( zoveel ) op dit forum. Wel op buitenlandse fora, maar daar verlies ik het overzicht door de vele postings waar je per dag doorheen moet worstelen om een beetje bij te blijven. Dus daar ben ik mee gestopt, ik zag door de bomen het bos niet meer.

Mijn kennis op allerlei gebied is slechts vrij oppervlakkig en ik wil niet graag iemand een verkeerd advies of verkeerde raad geven. Liever vertel ik mijn ervaringen of hoe ik iets heb opgelost, en dan kan de persoon zelf daar het zijne mee doen, of niet.

:ontopic:

Ik zal mijn bijdrage gaan/blijven leveren, net zoals Bertus hier in mijn ogen het voortouw heeft genomen voor de Big Scale.
Hopelijk heb ik nu niet iemand over het hoofd gezien of op de teentjes getrapt ( 110 + kg ).

Even terug naar het onderwerp...

Toen inderdaad de F3B te duur werd is een soort beginnersklasse ontstaan. Dit was F3J. Er zijn toch ieder jaar weer een aantal "beginners" met "normale" zwevers die het er een keer op wagen. Dat heb ik zelf ook gedaan. Wij begonnen met een epoxy romp en een styropor vleugel. Ik heb het hele seizoen toen leuk meegevlogen en werd zelfs een keer vierde! Tijdens dat seizoen leer je gelijk de mensen kennen. Om aan een goede en goedkope tweedehands te komen was dus ook geen probleem. Nu na 6 jaar F3J gevlogen te hebben vlieg ik voor het eerst met een spiksplinternieuwe...

Mijn advies is dus. KOM KIJKEN. 18 april in Swalmen.

Henk Struijk

hstruyk> Das zo ongeveer het pad dat ik wil bewandelen, gewoon meedoen in het begin, dan komt de rest wel vanzelf!
Bob > Namen en prijzen zeggen me zo weinig. Heb je geen links ed?

Hallo Pascal,

Na enig surfen op deze site kwam ik je bericht tegen.
F3B is inderdaad niet goedkoop, maar daar trap ik een open deur mee in.
Ik heb jaren aan die tak van modelvliegen gedaan, maar doe nu iets anders in de vliegerij.
Wél heb ik nog een spiksplinternieuwe ELLIPSE 2T te koop.
En een nieuwe ARIANE van de Firma Krause.
Als je hier belangstelling voor hebt hoor ik het wel.

Groeten,

Gerrit

Back