Weer een beginner op zoek naar de beste heli

Hallo allemaal!

Zoals de titel van dit draadje al deed vermoeden, zou ik graag informatie inwinnen voor dat ik een heli aanschaf. Ik zal mezelf eerst even kort introduceren. Ik ben 10 jaar geleden helaas gestopt met modelvliegen door omstandigheden. Toen vloog ik voornamelijk erg veel met vliegtuigen, maar ik had ook een blade 450. Hiermee heb ik mezelf zonder crashen leren hoveren en vliegen, maar de blade heb ik inmiddels al lamg verkocht.
Nu, bijna 30 wil ik het vliegen weer gaan oppakken met een heli. Ik probeer me goed te informeren op internet, youtube en waar ik ook maar iets kan vinden. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Bovendien zijn vele draadjes via google al wat ouder. Vandaar dat ik ook hier, met alle ervaring, toch de vraag stel wat een goede heli voor mij is, en welke grootte. Wat voor mij belangrijk is:
- collective pitch
- ik kan alleen buiten vliegen, omgeving Delft dus er is hier altijd wel iets wind
- elektro
- Model dat ook met meer ervaring leuk blijft.
- budget is maximaal 3500

Wie o wie kan mij helpen? Uiteraard oefen ik al in de simulator en hoor ik het heel graag als ik nog meer moet overwegen of onredelijke eisen heb gesteld. Alvast heel erg bedankt!

Laatst bewerkt:
budget is maximaal 3500

Nou... voor €3500 kun je een hele knappe Vario schaalheli op tafel zetten, dus daaraan zal het niet liggen.Maar dat is niet nodig, en wellicht ook niet aan te raden. Met dure heli's heb je ook prijzige schades en dat geeft alleen maar stress.

Helivliegen, je kon het al, en de ervaring (20 jaar vliegschool) heeft mij geleerd dat als je dat eenmaal kunt, dan verleer je het eigenlijk niet meer, hooguit dat je wat roestig bent na 10 jaar niet vliegen.

Het punt is: WAT wil je eigenlijk? Gewoon leuk rondjes vliegen met een rompje er omheen, of wil je de richting knalharde aerobatics uit?
Want leuk rondvliegen met eventueel een rompje er omheen kan al vanaf een paar honderd Euro met bijvoorbeeld een 450 size KDS-je, maar als het hard moet, dan moet je dieper in de buidel tasten, en om heel eerlijk te zijn ben ik (ik vlieg al een jaar of 5 niet echt heli meer afgezien van wat lesgeven) in die materie ook flink verouderd qua kennis van wat er allemaal te koop is.

Ik denk in eerste instantie rondjes vliegen en alles weer goed beheersen. 3D vliegen heb ik nooit gekund en ik weet ook niet of ik dat ooit ga kunnen. Hard 3D hoeft dus niet, maar het lijkt me wel leuk om met aerobatics te beginnen en zien hoe ver ik dan uiteindelijk daarmee kom.

Ik denk in eerste instantie rondjes vliegen en alles weer goed beheersen. 3D vliegen heb ik nooit gekund en ik weet ook niet of ik dat ooit ga kunnen. Hard 3D hoeft dus niet, maar het lijkt me wel leuk om met aerobatics te beginnen en zien hoe ver ik dan uiteindelijk daarmee kom.
Ik denk wat groter, minimaal 450 wel. Maar liever 500 of 550. Zou hem ook graag zelf bouwen en instellen enzo.
Ik zou lekker eens bij de KDS shop in Hoogeveen gaan kijken voor een leuke en betaalbare instap. Geen topmateriaal, maar uitermate goed genoeg voor wat jij aangeeft te willen. Mijn vliegschooltje doet al minstens 10 jaar met een setje KDS SV450 en ze hebben zich bij ons in ieder geval als mechanisch behoorlijk betrouwbaar en duurzaam bewezen. Hard 3D moet je er denk ik niet al te veel van verwachten, maar aerobatics moet probleemloos gaan.

Zelf bouwen en instellen, daar vind je niet veel meer in, dan moet je al naar Vario en dergelijke gaan kijken. Gelijk een stuk duurder, en veel minder "aerobatics gericht".

mbt heli vliegen en (opnieuw) beginnen waarbij ik denk dat je alles zelf gaat doen zonder club, dan is eigenlijk maar 1 ding belangrijk, een gangbaar merk gebruiken.
Als je een gangbare machine hebt is er (forum) hulp en kun je goed aan onderdelen komen.

Dus kijk of er een shop bij jou is en wat die heeft, of check gangbare web sites en kijk wat die hebben.

Om bovengenoemde reden ben ik vooralsnog fan van Mikado Logo.
Is een goed merk, komt niet elke 6 maanden met een vervangend model, en onderdelen zijn goed te krijgen in Nl en DE.
Zeker zullen er meer van zulke merken zijn, maar er zijn er ook zat die niet meer bestaan (als je gebruikt koopt) of waar je bij onderdelen levering geduld moet hebben.

Qua grote, dat is een beetje arbitrair.
Iets groter is iets makkelijker, maar.... vaak flink duurder en potentieel veel gevaarlijker.
Als ik je goed begrijp denk ik dat je het jezelf (opnieuw) gaat leren, dus niet in club verband of onder begeleiding.
450 is goed zelf te doen, 500 is een mooie tussen maat (ik vind dat al veel meer heli als een 450) en 550 vind ik de ideale maat, ik zou echter NIET zelfstandig met een 550 beginnen.

Dus, ga je op eigen houtje dan is mijn advies, kleiner als 500, puur uit veiligheid en (crash) kosten.
En net in de 450 klasse weet ik ook niet wat nu "gangbaar" is.
Volgens mij zijn er op dit moment redelijk wat kleinere heli's die ook reddingsfunctie ingebouwd hebben of eventueel (bijna) zelf landen, wellicht is dat een optie voor een zelf starter.
KDS zoals aangegeven is een prima basis heli, en idd meen ik dat onderdelen goed voor handen zijn..
De KDS 450 was vroeger gestoeld op de TRex 450, ik weet niet of dat nog zo is, maar daar heb ik het mezelf ook mee geleerd.

Succes met je keuze.

Brutus, dankjewel voor de tip. Heb alvast op hun website gekeken, ik denk dat ik binnenkort zeker even een tripje naar Hoogeveen maak.

Tbird2, ook jij bedankt! Beter 450 aan houden dan groter dus. Gaat dit geen problemen geven met de wind?
Ik wil het inderdaad voornamelijk zelf gaan oppakken. Ondersteund met de sim en misschien toch een of twee lessen bij een lokale vereniging.

De KDS 450 dus. Ik zag dat er veel uitvoeringen zijn. De genoemde SV450 het meest geschikt?

Beter 450 aan houden dan groter dus. Gaat dit geen problemen geven met de wind?
Een 450, of dat nu flybar of FBL is, is in principe stabiel genoeg om tot 4 a 5 Bft nog wel te kunnen vliegeen, MITS je zelf de vaardigheden hebt, want kleiner is lichter en lichter is schichtiger. Een 500 is in dat opzicht echt een FORS stuk rustiger.
Als je gewoon voor de eerste weken wat rustiger weer aanhoudt en geleidelijk opbouwt is het echt geen heel groot probleem.
De KDS 450 dus. Ik zag dat er veel uitvoeringen zijn. De genoemde SV450 het meest geschikt?
van de "oude" 450 klasse is de SV technisch gezien gewoon de beste, MAAR heeft als nadeel dat het géén T-rex kloon is, en dat er dus niet of lastig een passende romp te vinden is, vanwege de nogal lage plaatsing van de staartboom.
De C serie is in principe een T-rex kloon. Veel onderdelen zijn uitwisselbaar met de oudere T-rexen, maar tegenwoordig is dat geen pré meer omdat die onderdelen ook bijna niet te vinden zijn. Sterker, het is makkelijker en oudere T-rex met KDS onderdelen in de lucht te houden dan andersom.
De nieuwere types ben ik verder onbekend mee, maar mijn gedachte is dat ook KDS alleen maar iets nieuws uitbrengt als het een verbetering is, en de C en de SV waren al prima machientjes.

Als ik lees dat je al eens eerder hebt gevlogen hebt, zou ik toch een leuke 500 of 550 aanraden. Is heel persoonlijk, maar ik denk dat je hier op de lange termijn echt meer plezier van hebt. De omp M4 komt mooi in de buurt van de 500 van align. Of vind zelf de soxos of tron ook een erg mooie heli. Net even op de site van kds zitten neuzen maar hun 550 en 600 serie ziet er ook leuk uit. Geen idee hoe de kwaliteit is. Tuurlijk is een 450 erg leuk en kan je zeker schik van hebben. Maar op lange termijn en met wind vliegt een 550 size echt beter(lees rustiger). Maar dit alles uiteraard afhankelijk van wat je al kan en wat je in de toekomst zou willen. Anders is een grotere heli uiteraard gevaarlijker. Wat voor een zender heb je nog, of heb je in je hoofd?

Ik heb zelf liever flybarless dan met flybar, vanwege minder onderdelen en mechanisch minder complex. Maar voor het vliegen maakt dit minder uit, lijkt me? Dat wordt elektronisch opgevangen als ik t goed begreep.

Voor mij is het wel belangrijk dat onderdelen goed beschikbaar zijn en ook nog wel even blijven. Je hoopt er niet op, maar weet nooit.

Mvp, dankjewel voor je reactie! Ik ga ook even de reviews van die modellen lezen.
Ik heb momenteel geen zender en moet helemaal opnieuw instappen, maar zat zelf aan Spektrum te denken. Daar heb ik zelf goede ervaringen mee en las ik ook veel positiefs over.

Als je nu begint met heli vliegen moet je zeker voor FBL gaan.
Niets mis met fly-bar vliegen, maar waarom zou je met oude techniek beginnen, alles is nu FBL.

Een overdenking.... niet noodzakelijk een advies.
Zenders is nog veel persoonlijker als modellen, dus nogmaals, een overdenking.

In de heli wereld is Mikado met zijn V-Bar en V-control, nu populair, dit heeft op heli gebied zo zijn voordelen.
Als je eventueel Mikado gaat vliegen, ligt het natuurlijk voor de hand ook een Mikado FBL controller te gebruiken, en dan ook de Mikado V control zender erbij.
Let wel, ik heb geen aandelen Mikado, en zelf vlieg ik Futaba met BeastX op mijn Mikado's, dus niets moet.
Echter het V-bar / V-control verhaal heeft zo zijn voordelen, ik vind het alleen vrij prijzig (en mischien is het ook gewoon weer de zoveelste hype).

De volgende grote keuze is: wil je een open source zender of een "noirmale", voor heli vliegen zie ik geen enkel voordeel aan open source, maar stel dat je dat gepriegel met software en instellingen leuk vind dan is dat een optie.

Dan de flybarless controller;
Vlieg je V-control dan kun je een ontvanger met ingebouwde FBL stabi krijgen, dat geld overigens ook voor Spektrum (AR7200BX), daar zit dan een BeastX in.
Voor de meeste andere zenders kan dat (bij mijn weten) niet, je hebt dan een losse FBL controller naar keuze, en een losse onvanger.

Als je weet of je open source of normaal wilt, dan een idee hebt wat voor FBL controller je wilt, dan geeft dat al een "push" richting een bepaalde zender.
Met zenders vind ik wel, als je goed begint heb je daar later profijt van, er zijn toch niet heel veel mensen die volledig overstappen van het ene naar het andere merk zender, op een gegeven moment ben je gewend aan de structuur van het programeren, en heb je wellicht een aantal toestellen met ontvangers, overstappen is daarom vaak wel een "dinngetje".

Okee, flybarless dus!

Voor de zender, ik denk dat ik Spektrum aan wil houden. Hier heb ik hele.goede ervaringen mee. Futaba vond ik ook erg fijn. Mikado ken ik zelf niet, maar dat vind ik inderdaad wat prijzig. Ik heb nog geen specifieke zender op t oog.
Ik wilde eerst besluiten op een model heli en vandaaruit verder gaan zoeken. Ik denk dat dat het moeilijkst is een goede en verstandige keuze in te maken.

Wil je simpel ( dat is relatief met een heli uiteraard) dan is vbar een no brainer. Ook met alleen vbar als fbl zonder de zender. Met een spectrum dsm /Futaba sbus ontvanger werkt dat namelijk ook goed.

Ben je niet bang voor een uitdaging en vrijheid van programmeren dan is open source perfect. Denk dan bijvoorbeeld aan rotorflight (Nexus / flydragon F722) i.c.m. een Frsky of Radiomaster zender.

Qua heli is al genoeg gezegd denk ;) .

Laatst bewerkt:
Bedankt, Twin! Open source is op dit moment nog te ver voor mij. Ik wil nu graag weer instappen in de hobby en het vliegen weer oppakken. Wie weet komt open source ooit nog.

Ik zou niet weten wie dat merk op dit moment nog in een bakstenen winkel verkoopt, anders dan de KDS shop in Hoogeveen.
Ik heb zelf mijn KDS destijds bij V-nix in Groningen gekocht (weet niet of die nog bestaan) maar onderdelen zijn altijd bij de KDS shop vandaan gekomen.

Dan kom ik in elk geval op de juiste website uit, die heb ik kunnen vinden.

Van de 450 is geloof ik alleen de Innova 450 SD flybarless. Wel een mooie complete set voor een leuke instapprijs.
Ik denk dat de meegeleverde zender, ontvanger en FBL system niet top-notch zijn, maar om in te stappen kan ik voorlopig wel goed vooruit.
Zijn er hier gedachtes over of ervaringen mee?

Een stapje groter is alleen de Agile 5.5 beschikbaar. Ik denk dat dat op dit moment nog te groot is. Zijn er nog 500 size instapmodellen van andere merken te overwegen? Anders denk ik dat ik hierboven voor nu mijn antwoord heb.

Vroeger was de KDS electronica redelijk bedenkelijk, maar van wat ik er van begreep, tegenwoordig tamelijk acceptabel.
Ben niet zo kapot van hun ESC's al schijnen die in de afgelopen 10 jaar ook behoorlijk prettiger in de omgang geworden naar het schijnt.
Er vliegen binnen de helischool meerdere mensen met KDS, maar eigenlijk niemand met de KDS zenders. Servo's en Gyro blijven meestal wel zitten en doen het "gewoon goed maar niet uitzonderlijk".
Ik heb er destijds wel een paar ingevlogen en afgeregeld, maar dat is al lang geleden, ik kan er gewoon op basis van die stokoude info niet veel zinnigs over zeggen.

Maar als het echt slecht zou zijn zou je daar op ieder heliforum verhalen over horen. Eigenlijk hoor je niks over KDS in zijn algemeenheid, en dat betekent dat het "niet bijzonder, maar gewoon tevredenstellend" is. Mensen voelen meestal de behoefte om OF lyrisch van enthousiasme hun bewondering, of verontwaardigd hun nare ervaringen van de daken te schreeuwen, maar "ik heb iets en het doet precies wat er van verwacht mag worden, niet meer, niet minder", daar worden geen hele topics over volgeschreven...

En voor het geld, tsja, daar hoef je het niet echt voor te laten...

Back