Weer een cessna 182

...hierbij de mededeling dat ik het G4en voor gezien hou...

Vandaag wat experimenten gedaan op balsa, piepschuim etc...
wordt mij toch wat té bewerkelijk voor de finishing touch, schuren, plamuren.

Ik ga toch folien en desnoods de kleine, nodige oppervlakten 'glassen' bv. de flaps, ailerons en elevator omdat die voorzien zijn van de z.g. surface corrugations (ribjes op de stuurorganen)

Ook heb ik wat bedrijfen gebeld die roofmate in het assortiment hebben, maar helaas moet ik overal genoegen nemen om een kompleet pakket te kopen dat een woning, de komende 10jaar isoleerd...:-(....duzzz...kan ff duren voordat ik iets kan verzinnen om de motor- en wielkap kan maken....
 
Hallo Moos...
Nog even een paar tips benadrukken...
Oracover en Oracal hebben nagenoeg dezelfde kleuren.
Oracal kan je weg halen bij autobeletterings bedrijven. Veelal ligt er nog wel restmateriaal in de afvalbak waar ze je mee willen matsen... Grote vlakken in de Oracover... details bijvoorbeeld in de autofolie...

Testje op m'n overleden Ugly Stik... vleugels in de folie, verbindingsstuk twee helften geglast met epoxy. Ter versterking van de uit twee delen gefabriekte vleugel.
Dat glasdeel beplakt met Oracal, overlappend, niet te heet met Oracover. Oracal is vinyl, smelt te heet weg onder de foliebout.
Met beleid de overgangen gemaakt. Prima resultaat.

Na de crash kon ik ervaren hoe goed het een aan het ander vast zat.
Oracal trok ik met glaslaag en al zo van het balsa af.
Het hart van de vleugel was overigens clean-cut van elkaar a la ARF gescheiden... (nose dive). Exoxy versterkt of niet...
De folieën zaten nog prachtig vast op de helften... Zaak was toch onherstelbaar verloren... 1 vleugel was cursief geslagen... dus gedemonteerd...

Verder... Oracover aan Oracal... prima verbinding... bijna niet los te halen...

Oracal volgt de structuur van de ondergrond behoorlijk goed.
De hechting aan balsa is minder, vanwege het stoffige oppervlak.
Die van Oracover hecht beter door de wasachtige smeltlijm.
Heb je het balsa geprimed met G4 of spanlak.. dan kan je daar prachtig (met veel geduld) Oracal op plakken.
 
Ik heb verschillende stukken oracal in huis en ben er bekend mee en een veel betere rekbare/dunnere variant van 3M..z.g. wrap methode in de auto wereld heel bekend...met fohn goed aan te brengen zowel op bollingen als hollingen. Mij gaat het meer om de oppervlakte glad te krijgen zonder steeds de putjes op te vullen.

Ik heb G4 heel dun op balsa aangebracht zodat het doek zowat "kleeft" en je het strak kunt aanbrengen, daarna met een roller dunne laagjes aangebracht met tussentijdse stop droogte. Resultaat was goed te noemen betreft sterkte, maar gladheid niet. Ik schat zo van pakweg meerdere primer lagen op aan te brengen alvorens een glad geheel te krijgen voor zowel lakken als Oracal'en.
 
Klinkt heel goed! 3M? Lijkt me wel wat!

Met de 25grams blijf je goed de structuur van het weefsel zien, als je het goed hebt gedaan. Voor de opzet van het glas is dat goed, zo licht mogelijk... en dan kijken waar je de grens legt op de afwerking richting showroomshine...

Bij de Sultan 5 vleugel had ik dat reliëf ook iets doorschemerend/doorgegeven in de lak. Goed genoeg om netjes te zijn... En licht opgezet... ten voordele van het RC1 model.

Nu nieuw G4 geglast heb ik het vlakker in de aflak gekregen. Aflak gerold. Niet gespoten met 2K De IJssel. Dus eigenlijk te dik? Moet nog na met polijstpapier heb ik het gevoel... bewerkelijke stappen.
Dan moet de belijning er weer op...

Het glasweefsel kan met de 3M folie een mooi effect geven op bepaalde plekken?
 
3M is zo dun en rekbaar dat je alle oneffe oppervlakte strukturen ziet.
Zo kan het weefsel structuur mits dun aangebracht, doch sterk is, inderdaad een leuk effect met 3M weergeven.
Voordeel van 3M is dat na keer op keer passen en plakken deze toch goed terug hecht als het gebruikt wordt op een gladde harde onderlaag, dus hout wat poreus is wordt minder hechten, na de 2e of 3e keer.

...Nu nieuw G4 geglast heb ik het vlakker in de aflak gekregen. Aflak gerold. Niet gespoten met 2K De IJssel. Dus eigenlijk te dik? Moet nog na met polijstpapier heb ik het gevoel... bewerkelijke stappen.
Dan moet de belijning er weer op...

Hoe was/ is jouw werkwijze dan met name aantal rollagen?
 
Moos bij Witzand Ruurlo kun je de platen wel per stuk halen € 10,-- je moet alleen naar MPX schuimvragen Floormate zijn de zelfde soort platen.
 
Ik heb 1x geglast met G4 dus. Daarna stofjes, oneffenheden van glasresten en afdrukken van vliegjes weg geschuurd.
G4 heb ik buiten gedaan vanwege de walm... bij schitterend weer... redelijk vochtig... harde zo heel vlot uit...

De witte 2K lak met speciale lakroller... die niet zou stoffen/ontharen... dingen hielden behoorlijk... doch altijd wel iets dat loslaat. Iets verdund met De IJssel verdunner voor deze lak, zodat het goed vloeide. (trial and error)
2 lagen met tussentijds schuren, stofjes wegnemen. Lak bevat behoorlijk veel pigment stof. Dekt goed en is zuinig te rollen.
Ik heb niet meer geplamuurd. Het kan altijd beter. Hij zal er niet minder om vliegen. Maar het ziet er strakker uit dan een folie... mattere glans edoch... en... folie is goedkoper... Komt een methanol 4 takt in. (Saito)

Het rollen gaat niet zo strak als spuiten. Geen illusies. Maar mooi genoeg voor deze RC1 flieger. Als je systematisch rolt, kom je een heel eind.

Ook wederom deze lak buiten gemengd en verwerkt... vanwege de zeer ongezonde kwalm...

Je (ik) krijgt er per direct hoofdpijn van. Blijft hangen in huis.
Eigenlijk iets voor de spuitcabine of werkplaats... maar met koolstoffiltermasker op de neus.
 
Bas ook bedankt voor de hele goede bruikbare tips,
Maar nu weer ff 14 daagjes wachten voordat ik weer volledig aan de slag kan.
 
Gisteren wat opvulspul kunnen scoren, maar helaas geen tijd gehad voor de schuimplaten.
Uit verveling heb ik als test gewoon van dat groffere piepschuim spul en wat 6mm vloerplaat iets proberen te maken.

m1.jpg


...maar dat spul is echt gewoon niet te doen,....
Ook al streel je het met wat schuurpapier, komen de bolletjes er vanaf...maar dat wist ik van meet af aan....gewoon voor de test dus om te kijken hoe hij eruit komt te zien.

m2.jpg


m3.jpg


Eigenlijk wat verprutste tijd,...had ik meteen met de juiste piep matriaal moeten doen...achja..


.
 
m6.jpg


Hier wat strookjes CF aangebracht als extra stevigheid, voelt massief en solide aan.

m4.jpg


m5.jpg


De stripjes worden allemaal weggewerkt als de cabine bekleed wordt, dus dat komt ook allemaal goed..
 
Zijn de Joker series van Lindinger bekend?
Die zijn ietwat te schuw over de specs van die motoren.
Of zijn dat rebranded motoren?

Ik heb een NTM 800watter in huis liggen die max 3.0kg aankan maar vrees dat het totale gewicht verder dan dat uitkomt, vandaar opzoek naar een andere motor, die tevens een grotere slag van een prop aankan.
 
Geldt voor dit soort toestellen de 100W per kilo vlieggewicht niet dan? Sowieso zal 3kg thrust meer dan genoeg zijn voor een toestel van dat gewicht. Het is tenslotte geen 3D kist ;)
 
Ja, dat is ook zo. Alleen zie ik tegenop dat de motor die ik in huis heb liggen, de prop, niet groter kan of mag dan 12"??.
Dat staat zo zielig en klein in verhouding met de romp dat een doorsnee heeft van ruim 21cm.
 
c18.jpg


..enigzins de bestelde artikelen binnen, maar ik heb jammer genoeg een verkeerde motormount besteld :-(...
Er moet nl een afstand komen van ~130mm tussen firewall en motor.
Is deze te realiseren met afstandbussen?, zoja hoeveel diameter doorsnee?
Lijkt mij wel "eng'' zulke lange ''stokken'' tussen motor en firewall.

c19.jpg


En hier de gemodificeerde hoogte roer aansturing.
c20.jpg
 
"glassen"

...eindelijk even wat tijd vrij kunnen maken om de bouw weer op te pakken....
Dit is de eerste keer dat ik met 25 grams glasdoek werk. Man!, wat een plezier om mee te werken icm platgezegd vloerlak.

De eerste keer was wel ff wennen daar de lak redelijk snel opdroogt (...of ik ben te langzaam :-)..) en de randen, hoeken of bollingen niet netjes aansluit. Alhoewel rondingen zijn er niet zoveel op de delen die ge'planned zijn behalve dan de elevator met de z.g. counterweights.

g1.jpg

Hier eerst een wat ietsie pietsie verdunde lak aangebracht en dan glasdoek tegenaan om verschuiven tegen te gaan.

g2.jpg

Hoogteroer en flap in 2e laag.
Lijkt mij voldoende 2 lagen, lees keihard om verder te kunnen gaan met de volgende stappen, .......morgen meer.....
 
Back
Top