Weer een cessna 182

ik heb zeker wel interesse om de constructie van de Pilot cessna te zien.
Om het geheel uit 1 stuk vliegtuig triplex te maken zal mij niet meer zo snel lukken.
Ik denk dat ik bij de opstaande randen de achterkanten zal verstevigen en iets breder maken, soort van lamineren dus.

Zoals die nu hier staat met nog wat Tpins en overtollig balsa weegtie 392 gram.

Ik moet wel zeggen, zonder boven beplanking dat ie heel erg stevig is geworden...:-)

c17.jpg

Bloedjegaaf!
Goed stevig spant met sleuven maken aan de staartzijde. Zodat je het er tussen kan werken onder een hoek.
Dit tot aan pengatplaatje. Anders past de vleugel niet? Anders in losse secties?
Aan de snuitzijde hetzelfde, maar dan het pengat-plaatje dubbelend.
Dat spant tot aan je servohouders uittekenen... verder lukt je nu niet meer.
Nog een vulstukje bovenin, tussen beide nieuwe spanten in, om de leemte op te vullen en bij het verlijmen sterkte in te bouwen. Verder het spant een manchet van 15 tot 20 mm breedte? Voor de sterkte, met in het midden een brugstuk? Spant met twee gaten dus?
De verlijming zou ik doen met 30 minuten epoxy.
Dan heb je geriefelijk de tijd om alles te positioneren en te klemmen.

Zou voor de klus 3 mm vliegtuigtriplex nemen.
Nu kan je er nog enigszins bij... straks echt niet meer. (Laat je het zo, kan het bij de eerste vlucht al misgaan...?)

Aan de staartzijde bij de dowel bevestiging kan idd geen triplex meer tussen, want dan past de vleugel niet meer.
De spant waar de dowels/pennen in gaan en de midden cabine spant zijn beide opgebouwd uit 2keer 3mm triplex (6mm dik). De opstaande randen zijn 18mm breed.
De neuszijde kan ik nog verstevigen uit 1stuk 3mm vliegtuig triplex, daar is ruimte genoeg tot de servo's. Middelste deel wordt wat lastiger, maar zal dat in delen doen.

Laatste begrijp ik niet: Voor de sterkte, met in het midden een brugstuk? Spant met twee gaten dus?

Nee, nee... als je aan beide zeiden iets zou plakken van het bestaande hout, je overlap zou hebben, dat je die ruimte zou kunnen opvullen...
6 mm dik... ziet er zo mager uit... maar die ropmp is ook zo groot :)

...vandaag niet zoveel tijd gehad ivm huiselijke werkzaamheden en vertrek.
Maar!...de romp is voor grotendeels af en met de laatste stukjes balsa alvast de stab en elevator gemaakt:

S1.jpg

S2.jpg

S3.jpg

Inmiddels ook al beplankt.

Ik ben helaas door mn balsa voorraad heen en verwacht de bestelling als ik terug ben!..:-)

Als er interesse is over de bouw, zal ik dit verslag zeker voortzetten.

Gewoon doorgaan, ziet er netjes en strak gebouwd uit!
Flinke romp in vergelijking met die (Ibanez GSR200?) bass op de achtergrond

Succes verder,
Groeten, Ramses

Hoi SKB, dank je wel...

Vakantie, leuk, ...maar weer heerlijk om thuis te zijn ..;-)
Had dus zitten denken hoe ik het eea zou verstevigen wat betreft de gearpod.

Kwam uit eindelijk hierop:

gu.jpg

en toen uitgesneden:

gu1.jpg

gu2.jpg

eindresultaat:

gu3.jpg

gu4.jpg

Mocht er vraag naar zo een kistje zijn bij de club, dan zal ik zeker deze update meteen verwerken in het origineel...

Moos

Nog fraaier vandaag,...
Ik had de moed zowel al opgegeven over de bestelling vh hout voor deze week.
Zal dan wel ergens volgend week worden dacht ik,....

Wat dan??

TADAAAA!!!!!!!!

balsa.jpg

Wie had het nog gedacht op zaterdag middag rond 5en nog een pakket aan huis te leveren?

:-)

...ik heb nog even snel een paar uur geleden de fin uitgesneden om te kijken hoe de kwaliteit van het hout is/was...

Zie maar:

v1.jpg

v2.jpg

v3.jpg

Ook maar meteen de elevator uitgesneden:

s4.jpg

s5.jpg

:-)

Moosisknetter in de gloria's... gaat rap! Ik maar peinzen hoe ik 6S opberg :rolleyes: Mooi strak weer! :D

Prachtige spantslotjes in de huid van de stuurorganen! Ook strak!

Back