Weer een cessna 182

Nu ik de scharnieren heb aangebracht bij de hoogteroer zit ik nu te twijfelen of het beter is deze te voorzien van 2 servos elk in een helft.
De bedoeling was om voorin de cabine een normale maat servo aan te brengen en dan via een stang/plastic via een gekoppeld stuk draad de 2 elevators te bedienen.
Lijkt mij niet zo stevig vooral als het gesoldeerd moet worden.

De root dikte van de rib is 20mm, niet genoeg dus om een normale maat servo liggend in te monteren, ook met als gevolg het gewicht vd servo.

Ik wil dan 2 servo hoorns en 2 mini(??) servo's gaan gebruiken. Ik heb nog wat van die blauwe 9grams dingen liggen....zijn die goed genoeg?! of wat raden jullie aan qua trekkracht van een kleine servo??

Ik zou in ieder geval goede servo's gebruiken, geen negen grams ebay dingetjes. Je kunt natuurlijk de normale aansturing maken met een enkele (17 grams ofzo) servo iets verder achterin de romp (of voorin, makkelijk toegankelijk) en de helften van het hoogteroer met elkaar verbinden met een stuk verenstaal van 2mm ofzo. die buig je in een E vorm (zonder het middelste streepje) en bouw je in het hoogteroer op het scharnierpunt.

Bestaat het hoogteroer werkelijk uit twee delen? Ik dacht altijd dat deze vlak onder het richtingroer liep en dus uit een geheel was..

Voor deze grote zou ik voor twee servo's gaan maar het ligt er natuurlijk wel aan of je dan nog uit komt met je zwaartepunt. Ik weet wel met standaard 3 kg servo's zit je aan je limiet
ik heb een 1,90 spanwijdte 182 gehad en die had 3 kg per roer.

Ik moet wel zeggen dat je bouw verslag deprimerend is ;-) zo snel als het gaat ik wil ook zo'n laser machientje,ik zit elke avond maar te zagen.

...Bestaat het hoogteroer werkelijk uit twee delen? Ik dacht altijd dat deze vlak onder het richtingroer liep en dus uit een geheel was..

Ja, zoals je ziet zijn het 2 delen.

v7.jpg

Ook om een beeld te geven wat het verschil in grootte is van de servo heb ik een blauw dingetje erbij geplaatst.

Ik ga toch voor 1 servo per deel, want ik weet nu al dat ik geen held ben in hardsoldeer werk.

Wie weet goede servos voor deze taak??

Voor deze grote zou ik voor twee servo's gaan maar het ligt er natuurlijk wel aan of je dan nog uit komt met je zwaartepunt. Ik weet wel met standaard 3 kg servo's zit je aan je limiet
ik heb een 1,90 spanwijdte 182 gehad en die had 3 kg per roer.....

Ik wil hem elektro gaan maken, dus denk ik mss met de positie vd accu en de rest vd elektronika te gaan rommelen voor de cg.

Veelal word de servo in de staart geplaatst met korte stangetjes zodat je dan meer ruimte hebt. Hyperion maakt mini servo's (11 gram??) met 3kg stelkracht zo zullen er wel meer zijn.

Had in mijn Rascal Graupner DES657BB's geprikt.
Carbonite gear. Bij die 'klapper van de week' was 1 rolroerservo overleden.
Gear schade. Het tandwieltje dat direct door de servomotor werd aangedreven.
Kastje heel. Nieuwe tandjes voor 8 euro besteld (met een zending modelbouwprutgrut meegekomen...). Servo is weer perfect, ook onder belasting.
Servo staat voor 5 kg bij 4,8 volt omendenabij...?
Toch stuk?! Op een kist van 3 kg! Huh?

Ga bij zo een grote kist uit van een sterkere servo. +4 kg?
Bezuinig er niet op. Over het vlieggewicht geen zorgen maken.

Nog een... Had een gerenommerde D60 Dymond servo stuk in mid air... 1,5 kg servo op een modelmugzwever van 500 gram... 150 cm span... tandjes gepoetst. Model onbestuurbaar... Kist total loss... yeeeep... slecht jaar...

Tijdens een crash kunnen de krachten enorm oplopen dat is niet tevergelijken met normaal gebruik. gebruik wel goede servo's toch zonde om zo'n model omlaag te zien komen. de hxt900s als vergelijk zijn een super product van hk. dus hk is niet per definitie slecht.

ok, de stab staat nu maar op queue ivm de maten.

In de tussentijd maar aan een vleugelhelft begonnen.

w.jpg

Alleen van de camera klik valt de rib eruit.....

w2.jpg

Middenstuk vleugel...

w3.jpg

...uitsparing voor de Flap...

w4.jpg

interlocking........hasselfree....:-)

Ik hoor op RCGroups niet al te positieve berichten over de aerodrive serie. Magneten die loslaten en aan poeder gedraaid worden, brakke lagers en slecht rendement. Ik heb zelf niets uit de serie overigens, alleen van horen zeggen.

Persoonlijk zou ik - net als hierboven - zeggen, bespaar niet op de electronica! Dit wordt een prachtige kist die met goed materiaal makkelijk 10+ jaar meekan, zou eeuwig zonde zijn als door verkeerde zuinigheid de boel in de kliko zou belanden..

Ik heb een wens lijstje samengesteld wat erin zou kunnen komen:

3x Covering Film Solid White (5mtr) 113
6x Turnigy TGY-778MG Alloy Case Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 5.5kg / .10sec / 23g
1x NTM Prop Drive 35-48 Series 900KV / 815W
1x ZIPPY Flightmax 2800mAh 4S1P 30C
tot hier stop ivm gewicht besparing.

Diversen 16x3 prop/ spinner
ESC heb ik nieuw thuis liggen 60 en 80A

In m'n R40 heb ik de Turnigy AIR L5055A geprikt. 1400 Watt (als kachel) 400Kv. Ik zat statisch op zeg maar iets van 880 Watt? Op 6S, 14 x 10 op 3,4 kg stuwkracht. (begroot +4 kg). Minder trekkracht tegen hoger amperage... niet wereldschokkend, doch wel heel wat minder... (Referentie eCalc) Props in planning waren 15 x 8, 15 x 10, 16 x 8, 16 x 10 om de 6 kg te kunnen halen :mrgreen:... voor slepen... en... voor zover dat in die motor zou zitten???

Dus aangegeven waarden van Hk klopten zeker niet. Maar voldoende presteren deed de motor wel voor de Rascal bij de eerste vluchten.
Als tegenhanger ligt hier nog een Scorpion 4020-16S 415Kv. Die zal z'n aangegeven waarden aardig benaderen.

De motor heeft Vijf vluchten overleefd. Magneten zaten naar mijn gevoel en zitten nog steeds goed vast. Je kan ze tevoren nalopen met CA of epoxy.
De lagers hebben nu vast wel een tik gehad.
Overigens... ook bij een AXI zijn bij mij de magneten los geweest!
Met epoxy weer gefixed.

De motor moet bij mij nog even goed nagezien worden voor deze weer ingebouwd wordt. Kijken of er niets krom is. Voor de prijs hoefde ik de motor niet te laten staan.

Het kan geen kwaad de lagers met grote regelmaat te smeren. Zelfs brachellagers leven dan langer... Drupjes olie doen wonderen.

Ehhh 16 x 3 prop? Dan gebeurt er niet veel!

Laatst bewerkt:
Ehh,...ja, een 13x6, ...
Ik heb ook nog 2 nieuwe BL's liggen een RCT3536 en Emax45XX, wel hoger in RPMs, maar denk niet de koppel te kunnen leveren. Kan mij ook vergissen hoor.

Ik zal wat foto's plaatsen, mss dat iemand hier mij het eea kan vertellen, wel of niet goed....

Hier zijn de fotos van de motoren, sorry het waren er 3.

Hier de RCT:

rct.jpg

Hier een ML:

ml.jpg

en hier een Emax:

Emax.jpg

Graag jullie mening, wel of geen prullenbak.

Moos

...nog even verder gegaan, want tis echt vreselijk mooi weer om (heli) te vliegen.
Bouwen gaat op een laag pitje, lijm, hout (bouwplateaus) etc, zijn wat schaars geworden.

Hier de delen voor de flaps:

w5.jpg

Rechts achter ook een fowler op de LC gedaan:
w6.jpg

Back