Weer een cessna 182

Mocht je ooit van plan zijn om voor anderen te snijden heb ik nog wel tekeningen van een freeflight kistje dat ik graag met de laser gesneden zou willen (met de hand is ondoenlijk); wat een prachtige onderdelen!

@ sadkingbillyIk vind dat altijd mooi zeggen "van horen zeggen" de NTM motoren zijn geen aerodrive motoren ik heb de NTM serie in gebruik waarvan 1 zelfs een keer aan de te warme kant is geweest ( gas los met model op de grond ) en de magneten zitten nog netjes op de plaats geen problemen.
Overigens de aerodrive serie wordt niet eens meer gemaakt

Bedankt voor de link, ik vraag me af of zoiets te combineren is met
4 Axis Nema 23 Stepper Motor 290oz-in & Driver CNC Kit | eBay

Mooi compleet en behoorlijk voordelig setje (wel vier assen dus meer voor cnc schuimsnijden denk ik maar is er ook met drie assen)

Ik ben altijd bang dat ik zelf zo'n toestel nooit correct in elkaar krijg (geen speling, recht en haaks) zonder degelijke kennis van de materialen of iemand die deze op exact de juiste maat maakt. En dan werkt heel de boel dus niet..

...betwijfel het dat je met een Diode laser van 1Watt ook plankjes vanaf 1.5mm Balsa kan snijden?...

Mijne is een Co2 85Watt, met speciale gepolijste gecoate lens die ook 3mm ongehard glass rauw lust.
Water- en luchtkoeling in een aparte unit buiten de laser zelf.
Effectief snij gebied: 1200x900.

lc.jpg

Sorry edit: 3mm glas op VOL vermogen in 1x wat ik haast nooit toepas vanwege de levensduur van de LaserTube.
Meestal kwart tot half vermogen, maar met meerdere keren.

Oh wow. Maar helaas is zo'n professioneel apparaat én voor niet iedereen te betalen (ik denk dat mijn auto minder kost!) én ik zou niet weten waar ik een apparaat van 400 kilo zou moeten laten...

Wel prachtig als het tot je beschikking staat natuurlijk. Snij je ook voor andere mensen?

Dat setje cnc werkt goed, de interface loopt super via mach3, speling haaks afstellen is inderdaad wel een klusje maar is wel te doen.

heb je dit mooie vliegtuig helemaal zelf ontworpen?

wel respect zeg zo'n mooie legpuzzel!

Dank je wel.
Het is een bestaand model, maar heb (bijna) alles aangepast en getekend ivm de gebruikte en beschikbare matriaal diktes.
Ik durf bijna te zeggen dat het voor 80% zelf ontworpen is :-)
De interlocking (puzzeltjes) is 100% door mij getekend.

ok nog knapper dus ;-)

ik vind het ook altijd een hele gave kist de 182 maar ik zit nog steeds met plannen voor een 162 te bouwen... eerst maar eens wachten tot ik meer tijd heb ;-)

Zo, na een gezellig en druk weekend, weer eens begonnen.
Wat wordt het een aardig ding die vleugel.

Hier even uit nieuwsgierigheid de beide helften naast mekaar geplaatst:

w7.jpg

De flaps worden hier op eenvoudige wijze gebouwd/ beplankt vanwege beschikbaar matriaal.
Zal het mss ook uitmaken wat gewicht betreft? Voelt wel solide en stevig aan.

Pinhead:

w8.jpg

Nadat de lijm is uitgehard en nergens meer losse lijm naden te ontdekken zijn
worden deze in vorm geschuurd:

w9.jpg

...té optimistisch geraakt!...
Uitsparing bij de rib te groot uitgesneden. Ik hield de flap op zn kop, waardoor ik een andere markeerlijn uitsnee.

w11.jpg

Zo zie je maar weer en hoop niet dat het de laatste fout is...:-)

Verder het uitlijnen van beide vleugelhelften met bijbehorende Flaps.

w10.jpg

Gegroet,
Moos

Verkeerd gesneden? Ach... weer invullen. Geen verlies aan sterkte.

Wel... het kan niet onverstandig zijn de lip van het scharnier wat in de vleugel steekt, aan weerszijden van het spant te versterken met extra plaatjes balsa.
In die lip zitten gaatjes. Die geven lijm meer houwvast/grip.. ofwel betere verlijming. Als die lip in een sandwich verlijmd is, bijft het goed zitten met minder kans op uitbreken. De extra plaatjes zuiver laten aansluiten met de achterlijst voor optimaal verband.

Zou je het alleen op de kopsekanten verlijmen, e een beetje op de achterlijst... kan het zijn dat het scharnier zich iets te makkelijk loswerkt?

Dat opvullen is heel goed gelukt!...

Neen, het is niet de bedoeling om de scharnieren aan de kopse kanten alleen te verlijmen.
Ik heb ook bewust de gaatjes erin gesneden (eventueel prikkertjes) om de verlijming te versterken.

Hieronder aan beide zijden klemmend verlijmd:

w12.jpg

Oh wow. Maar helaas is zo'n professioneel apparaat én voor niet iedereen te betalen (ik denk dat mijn auto minder kost!) én ik zou niet weten waar ik een apparaat van 400 kilo zou moeten laten...

Wel prachtig als het tot je beschikking staat natuurlijk. Snij je ook voor andere mensen?

Je hebt PB

Back