Weer een nitwit die niets weet over LiPo's.. toch een vraag

Goedendag allen,

Als nieuweling in he moderne LiPo gebeuren heb ik toch en vraagje..

Ik heb een Duratrax ICE Computerlader waar ik prima LiPo's mee kan laden, maar ik zie steeds draadjes over balanceren... Is een balanceerapparaat in combinatie met de gewone lader te gebruiken, is het een apart apparaat, hoe moet ik dit zien?
Het is erg basic, maar ja, het is voor mij ook erg nieuw..
En is het voor mij ook voldoende om het schema te gebruiken uit het forum met de stekker met de doorgesoldeerde weerstandjes..

Andere vraag... In de beschrijving van mijn lader staat dat LiPo's ook op temperatuurafslag geladen kunnen worden, maar op het forum lees ik ergens van niet...wat zijn de meningen hierover?

Vast bedankt voor jullie input!

Groeten
Guido

p.s Wat waren die NiCd cellen toch lekker simpel.... :roll:

Lipo's kan je niet op temperatuurafslag laden volgens mij. Dat kan goed fout gaan! De lader werkt volgens mij puur op een afslagvoltage. Die optie in de tussentijd (tot er meer reageren) maar ff niet gebruiken!

Een losse balancer kan je er meestal wel tussenzetten. Die zelfbouw heb ik geen ervaring mee.

LiPo's ALLEEN laden zoals het voorgeschreven wordt. Dus in het begin met een gelimiteerde stroom die meestal 1C is. Wanneer de accu voller raakt zal die stroom steeds minder worden tot hij uiteindelijk zo goed al 0mA wordt.
Gebruik NOOIT de manier voor NiCad of NiMH en dus ook nooit de temperatuur afslagmethode. Als een LiPo echt warm gaat worden tijdens het laden dan is het al te laat en is de accu al naar de maan. De kans is zelfs behoorlijk groot dat de LiPo uiteindelijk zelfs in de fik zal vliegen.
Niet gebruiken voor LiPo's dus!

Ernst Grundmann zei:
LiPo's ALLEEN laden zoals het voorgeschreven wordt. Dus in het begin met een gelimiteerde stroom die meestal 1C is. Wanneer de accu voller raakt zal die stroom steeds minder worden tot hij uiteindelijk zo goed al 0mA wordt.
Gebruik NOOIT de manier voor NiCad of NiMH en dus ook nooit de temperatuur afslagmethode. Als een LiPo echt warm gaat worden tijdens het laden dan is het al te laat en is de accu al naar de maan. De kans is zelfs behoorlijk groot dat de LiPo uiteindelijk zelfs in de fik zal vliegen.
Niet gebruiken voor LiPo's dus!

Dat had ik inderdaad al begrepen uit de correspondentie op dit forum. Bedankt voor de bevestiging.

Voor wat betreft een balanceer geval, ik begrijp dat het een zinvolle investering is, die ik als AANVULLING op mijn huidige lader kan gebruiken. Klopt dit?
Ik heb 2 pakketten 3s aangeschaft voor gebruik in mijn micro-heli Kyosho caliber m24.
Op de pakketten zitten al balanceer aansluitingen.

Thx again
Guido

even meten of alle cellen dezelfde spanning hebben.
ja> niet balanceren, zo lekker laden. Niks aan de hand. Af en toe spanning meten per cel. (is niet persee nodig)
Nee> Laad alle cellen apart op. Zodat ze allemaal weer dezelfde spanning hebben. Daarna het pakket weer samenvoegen en weer normaal laden. Wel af en toe controleren of de spanning van elke afzondere cel gelijk blijft.

Vergeet niet om je cellen na te meten vlak na het laden. Enkel in volgeladen toestand kan je iets zeggen over de balans van je cellen.

(ttz: meten of je geen van de cellen zonet overladen hebt)

kodel zei:
Vergeet niet om je cellen na te meten vlak na het laden. Enkel in volgeladen toestand kan je iets zeggen over de balans van je cellen.

(ttz: meten of je geen van de cellen zonet overladen hebt)

Prima, maar hoeveel mogen cellen van elkaar afwijken? :?:

0,02 Volt hoef je nog geen zorgen over te maaken, maar daarboven zou ik persoonlijk proberen ze te balanceren.

Back