Weer een oplichterijtje :D

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door brutus, 18 jul 2013.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik ben vorige week nog gebeld door de redactie van de bedrijvengids Pijnacker-Nootdorp om nog even de gegevens door te nemen. Daarna mailen ze je en wordt gevraagd om een handtekening en die terug te mailen.
    Het klinkt dan vertrouwd maar in werkelijkheid gaat het om een digitale advertentie waar geen hond komt. Ze bellen meestal snel terug om te vragen of je het mailtje al hebt ontvangen. Je krijgt dan een mailtje wat vol met type fouten staat. Trap er niet in !! laat alles lekker via de post gaan.
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    En weer een nieuwe manier gevonden om mensen geld af te troggelen......... of een dure lening in de maag te splitsen......... Zelfs het logo van het CJIB klopte

    eventuele actieve links heb ik weg gefilterd.


     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is e-mail, geen brief/post.
    Er staat geen zaaknummer of referentie bij.
    Ik kan me meestal wel herinneren dat ik een beschikking en twee aanmaningen heb ontvangen.
    Verder is iets met krediet niet echt iets des overheids.
    Hoe ziet het e-mail adres eruit Theo?

    Op de CJIB site wordt voor deze bagger gewaarschuwd.
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Het email adres waar het vandaan komt is cjibbeschikking @ noreply.nl adres niet werkend gemaakt
    Het komt via een omweg bij mij terecht, is origineel verstuurd naar een mailadres (mvcswentibold @ zonnet.nl) wat door niemand meer gebruikt wordt en naar mij is doorgelinkt. Om de een of andere reden kan ik dat niet weg krijgen. De provider van dat mailadres heb ik al gebeld en gemaild maar het is daar niet bekend. Dus nu zoeken naar waar het vandaan komt en hoe ik het wegkrijg.
     
  5. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
  6. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Theo, er staan een aantal zaken in die mail die absoluut niet kloppen.
    Denk even logisch na:
    Je zou een overtreding hebben begaan... Waarom stuurt het CJIB een mail naar een verenigings-mailadres?
    Even de zaak analyseren:

    Oh???? Welke? Wanneer? Waar? Met een voertuig? Welk verkeersvoorschrift?
    Enne, by the way: NL heeft geen "verkeersvoorschriften", wij hebben de Wegenverkeerswet.

    Niet, of niet volledig? Wat is het? Wees eens specifiek, man!

    Goh, wat een rare datum...

    Waar slaat deze plotselinge zin over het bureau Kredietregistratie op? Het ging toch over een openstaande verkeersboete? De samenhang ontgaat mij volkomen.
    De overheid kan best veel, maar rekeningen blokkeren voor het niet-betalen van een verkeersboete... Nee. Gelul.

    Kredieten kopen???? Bij de rijksoverheid? Hahahaha... Ja, misschien in Burkina Fasso, maar in Nederland? Blokkade van een rekening heeft geen enkele link met een registratie in "Tiel". Je kunt immer best met een andere betaalrekening je financiƫle transactie afwikkelen? en last but not least:
    CJIB ondertekent nooit met de naam van een persoon.

    Kort en goed: Ook dit sprookje, hoewel het er op het eerste gezicht leuk uitziet, staat bol van de fouten, laat zien dat de opsteller(s) geen inzicht hebben in de NL wetgeving en de normen die in Nederland voor "overtredingen" gelden.
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Klopt, Roel, maar hoeveel mensen zouden niet direct in paniek raken als ze zoiets krijgen.
    In de begin tijd van het gehele internetgebeuren werkte ik voor het Amerikaanse leger en had ik Nederlandse als ook Amerikaanse collega's die direct in paniek raakten als er weer eens een mail kwam met een virus melding. Die mail werdt dan direct verder verstuurd aan iedereen in hun adressenbestand. Ze beseften echter niet dat dit mailtje zelf eigenlijk het virus was, doordat iedereen dit steeds maar bleef verspreiden liep de internetsnelheid fors terug tot soms wel geblokkeerde lijnen en verstopte mailboxen.

    Dit soort mailtjes lees ik om te kijken hoe ze zijn opgebouwd en gaan dan linea recta naar de vuilnisbak.
     
  9. RavenLiquid

    RavenLiquid

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Berg en Terblijt (ZL/Maastricht)
    Ja ze zijn altijd wel grappig en vol gaten, maar dan denk ik altijd weer aan mensen (vooral ouderen) die het geloven en maar snel betalen. Net als met die ransomware.
     
  10. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb al 2 keer een erfenis gehad van een mij onbekend familielid uit de VS.

    Of ik wel 2500 dollar wilde overmaken om de advocaatkosten te dekken.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Na zijn eerste overlijden heeft hij zich toch bedacht en er toch nog maar een paar maanden aan vast geknoopt?
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Kreeg vandaag weer een mailtje wat veelw eg heeft van fishing of iets dergelijks......


    Iedreen zal wel een Sanne in de familie hebben, zo ik ook meerder, maar die mailen me niet als ze contact zoeken, die nemen de telefoon, of komen naar me toe.
    Omdat er aan de onderzijde dat stukje staat van AVG is de mail geloofwaardig, maar reageer er niet op. Gebruik niet de unsubscribe knop. Waar je dan uitkomt weet ik niet, link niet werkend gemaakt.

    vertrouw dit nooit.​
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    een unsubscribe knop van een famillie of kennis??? dat moet toch al alle alarm bellen af laten gaan dacht ik zo ;) :lol:
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Die unsubscribe knop was niet direct herkenbaar. pas in 2de instantie viel mij die op. kleurgebruik was anders........

    die stond origineel zo:
    hier valt de link erg donker uit, in de originele mail is die lichter van kleur, meer grijs, dat neemt hij met kopieeren niet over.
     
  16. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Het zegt al genoeg als iemand vraagt of het wel je email adres is om dan vervolgen te vragen

    laat het mij dan even weten

    als het niet je email adres is zou het toch nooit bij jou in je mailbox terecht komen.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind ik niet zo geloofwaardig: Ik kan dat stukje zo plakken en knippen, dat het er al staat VOOR ik een mail verzend....

    Alleen als ik zo'n mail ontvang zou het er dan twee keer staan: een keer als "vals" plaksel, en een keer omdat mijn AVG het er automatisch onder zet.

    En het kan nog best kloppen, want die unsubscribe link, die hoeft op zich geen virus te bevatten, die kan best achter de link zitten en je computer binnen komen op het moment dat je op die link klikt.

    Ik vraag mij wel eens af, wat voor verwrongen geesten het zijn die dit soort berichtjes en methoden bedenken en produceren.
    Mijn diepste minachting voor deze lintwormen van de maatschappij....

    Maar ja, blijkbaar kunnen die nog steeds s' ochtens zonder problemen in de spiegel kijken:confused:

    Groet, Bert
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dit is helemaal de juiste naam voor deze parasieten.

    Het is nog erger, ze zijn er zelfs trots op! Ze staan voor de spiegel: "Mirror, mirror on the wall, who's the cleverest of them all?" 8O8O8O
     
  19. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Niet mee eens; ben ooit " lid " geweest van UPC en mijn mail-adres was bosreus@..... , en ik kreeg alles binnen wat er maar op leek dus bv. bosroos@... enz enz.

    Hans
     

Deel Deze Pagina