Weer een oplichterijtje :D

Ik ben vorige week nog gebeld door de redactie van de bedrijvengids Pijnacker-Nootdorp om nog even de gegevens door te nemen. Daarna mailen ze je en wordt gevraagd om een handtekening en die terug te mailen.
Het klinkt dan vertrouwd maar in werkelijkheid gaat het om een digitale advertentie waar geen hond komt. Ze bellen meestal snel terug om te vragen of je het mailtje al hebt ontvangen. Je krijgt dan een mailtje wat vol met type fouten staat. Trap er niet in !! laat alles lekker via de post gaan.

En weer een nieuwe manier gevonden om mensen geld af te troggelen......... of een dure lening in de maag te splitsen......... Zelfs het logo van het CJIB klopte

eventuele actieve links heb ik weg gefilterd.

211j8s9.gif

Geachte bestuurder,

U hebt een beschikking en vervolgens twee aanmaningen ontvangen voor het overtreden van een verkeersvoorschrift.
Het openstaande bedrag is niet volledig op de rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bijgeschreven.
Daarom zullen wij de bank opdracht gegeven uw rekening te blokkeren per maandag 23 2014
Alleen persoonlijk bij het BKR zelf kunt u inzage krijgen in de informatie die het BKR over u ontvangt.
Het blokkeren van rekening betekent dat de toegang tot uw rekening geblokkkeerd is met ingang 23-06-2014 voor een periode van vier werken.

Met de 3v online krediet kunt u online op onze website de betaling voldoen. U dient hieronder te klikken op " 3v credit kopen ".
3v credit kopen

Let op: nadat uw de 3v tegoed (prepaid credit) heeft aangeschaft dient u de 19 cijferige nummercode hieronder te activeren om de betaling te voldoen.
Klik hieronder op aanmaning betalen,

Aanmaning betalen

Het volledige bedrag van Eur 155,00 (inclusief kosten) moet uiterlijk 23-06-2014 worden betaald. Doet u dit niet, dan wordt u per 23-06-2014 geregisteerd bij BKR.
Voorkom blokkade van uw rekening.

Hoogachtend,

J. van Oort

Centraal Justitieel Incassobureau.
Geen virus gevonden in dit bericht.
Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
Versie: 2014.0.4592 / Virusdatabase: 3964/7682 - datum van uitgifte: 06/15/14

Het is e-mail, geen brief/post.
Er staat geen zaaknummer of referentie bij.
Ik kan me meestal wel herinneren dat ik een beschikking en twee aanmaningen heb ontvangen.
Verder is iets met krediet niet echt iets des overheids.
Hoe ziet het e-mail adres eruit Theo?

Op de CJIB site wordt voor deze bagger gewaarschuwd.

Het email adres waar het vandaan komt is cjibbeschikking @ noreply.nl adres niet werkend gemaakt
Het komt via een omweg bij mij terecht, is origineel verstuurd naar een mailadres (mvcswentibold @ zonnet.nl) wat door niemand meer gebruikt wordt en naar mij is doorgelinkt. Om de een of andere reden kan ik dat niet weg krijgen. De provider van dat mailadres heb ik al gebeld en gemaild maar het is daar niet bekend. Dus nu zoeken naar waar het vandaan komt en hoe ik het wegkrijg.

Theo, er staan een aantal zaken in die mail die absoluut niet kloppen.
Denk even logisch na:
Je zou een overtreding hebben begaan... Waarom stuurt het CJIB een mail naar een verenigings-mailadres?
Even de zaak analyseren:

Geachte bestuurder,

U hebt een beschikking en vervolgens twee aanmaningen ontvangen voor het overtreden van een verkeersvoorschrift.
Oh???? Welke? Wanneer? Waar? Met een voertuig? Welk verkeersvoorschrift?
Enne, by the way: NL heeft geen "verkeersvoorschriften", wij hebben de Wegenverkeerswet.

Het openstaande bedrag is niet volledig op de rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bijgeschreven.
Niet, of niet volledig? Wat is het? Wees eens specifiek, man!

Daarom zullen wij de bank opdracht gegeven uw rekening te blokkeren per maandag 23 2014
Goh, wat een rare datum...

Alleen persoonlijk bij het BKR zelf kunt u inzage krijgen in de informatie die het BKR over u ontvangt.
Waar slaat deze plotselinge zin over het bureau Kredietregistratie op? Het ging toch over een openstaande verkeersboete? De samenhang ontgaat mij volkomen.
Het blokkeren van rekening betekent dat de toegang tot uw rekening geblokkkeerd is met ingang 23-06-2014 voor een periode van vier werken.
De overheid kan best veel, maar rekeningen blokkeren voor het niet-betalen van een verkeersboete... Nee. Gelul.

Met de 3v online krediet kunt u online op onze website de betaling voldoen. U dient hieronder te klikken op " 3v credit kopen ".
3v credit kopen

Let op: nadat uw de 3v tegoed (prepaid credit) heeft aangeschaft dient u de 19 cijferige nummercode hieronder te activeren om de betaling te voldoen.
Klik hieronder op aanmaning betalen,

Aanmaning betalen

Het volledige bedrag van Eur 155,00 (inclusief kosten) moet uiterlijk 23-06-2014 worden betaald. Doet u dit niet, dan wordt u per 23-06-2014 geregisteerd bij BKR.
Voorkom blokkade van uw rekening.

Hoogachtend,

J. van Oort

Centraal Justitieel Incassobureau.
Kredieten kopen???? Bij de rijksoverheid? Hahahaha... Ja, misschien in Burkina Fasso, maar in Nederland? Blokkade van een rekening heeft geen enkele link met een registratie in "Tiel". Je kunt immer best met een andere betaalrekening je financiële transactie afwikkelen? en last but not least:
CJIB ondertekent nooit met de naam van een persoon.

Kort en goed: Ook dit sprookje, hoewel het er op het eerste gezicht leuk uitziet, staat bol van de fouten, laat zien dat de opsteller(s) geen inzicht hebben in de NL wetgeving en de normen die in Nederland voor "overtredingen" gelden.

Klopt, Roel, maar hoeveel mensen zouden niet direct in paniek raken als ze zoiets krijgen.
In de begin tijd van het gehele internetgebeuren werkte ik voor het Amerikaanse leger en had ik Nederlandse als ook Amerikaanse collega's die direct in paniek raakten als er weer eens een mail kwam met een virus melding. Die mail werdt dan direct verder verstuurd aan iedereen in hun adressenbestand. Ze beseften echter niet dat dit mailtje zelf eigenlijk het virus was, doordat iedereen dit steeds maar bleef verspreiden liep de internetsnelheid fors terug tot soms wel geblokkeerde lijnen en verstopte mailboxen.

Dit soort mailtjes lees ik om te kijken hoe ze zijn opgebouwd en gaan dan linea recta naar de vuilnisbak.

Ja ze zijn altijd wel grappig en vol gaten, maar dan denk ik altijd weer aan mensen (vooral ouderen) die het geloven en maar snel betalen. Net als met die ransomware.

Ik heb al 2 keer een erfenis gehad van een mij onbekend familielid uit de VS.

Of ik wel 2500 dollar wilde overmaken om de advocaatkosten te dekken.

Kreeg vandaag weer een mailtje wat veelw eg heeft van fishing of iets dergelijks......

Hey,
Ik wil je even doorgeven dat het familie uitje van volgende week zaterdag in Alblasserdam zal plaatsvinden in plaats van Utrecht.
We gaan als eerst bij Ingrid thuis zitten en zodra iedereen er is gaan we uit eten.
Bel me anders vanavond even op ik heb je nu ook al een tijd niet meer gesproken.
Doei,
Je lieve nichtje Sanne

PS: Hopelijk is dit wel je juiste email adres zo niet excuus http://zigge,nl/unsubscribe,php?id=b36dd78defcb5391cad59a98c1da0d98" Laat het mij dan even weten.
Geen virus gevonden in dit bericht.
Gecontroleerd door AVG - www.avg.com

Versie: 2014.0.4716 / Virusdatabase: 3986/7854 - datum van uitgifte: 07/14/14

Iedreen zal wel een Sanne in de familie hebben, zo ik ook meerder, maar die mailen me niet als ze contact zoeken, die nemen de telefoon, of komen naar me toe.
Omdat er aan de onderzijde dat stukje staat van AVG is de mail geloofwaardig, maar reageer er niet op. Gebruik niet de unsubscribe knop. Waar je dan uitkomt weet ik niet, link niet werkend gemaakt.

vertrouw dit nooit.​

een unsubscribe knop van een famillie of kennis??? dat moet toch al alle alarm bellen af laten gaan dacht ik zo ;) :lol:

Die unsubscribe knop was niet direct herkenbaar. pas in 2de instantie viel mij die op. kleurgebruik was anders........

die stond origineel zo:
PS: Hopelijk is dit wel je juiste email adres zo niet excuus Laat het mij dan even weten.

hier valt de link erg donker uit, in de originele mail is die lichter van kleur, meer grijs, dat neemt hij met kopieeren niet over.

Het zegt al genoeg als iemand vraagt of het wel je email adres is om dan vervolgen te vragen

laat het mij dan even weten

als het niet je email adres is zou het toch nooit bij jou in je mailbox terecht komen.

Omdat er aan de onderzijde dat stukje staat van AVG is de mail geloofwaardig, maar reageer er niet op. Gebruik niet de unsubscribe knop. Waar je dan uitkomt weet ik niet, link niet werkend gemaakt.

vertrouw dit nooit.​

Vind ik niet zo geloofwaardig: Ik kan dat stukje zo plakken en knippen, dat het er al staat VOOR ik een mail verzend....

Alleen als ik zo'n mail ontvang zou het er dan twee keer staan: een keer als "vals" plaksel, en een keer omdat mijn AVG het er automatisch onder zet.

En het kan nog best kloppen, want die unsubscribe link, die hoeft op zich geen virus te bevatten, die kan best achter de link zitten en je computer binnen komen op het moment dat je op die link klikt.

Ik vraag mij wel eens af, wat voor verwrongen geesten het zijn die dit soort berichtjes en methoden bedenken en produceren.
Mijn diepste minachting voor deze lintwormen van de maatschappij....

Maar ja, blijkbaar kunnen die nog steeds s' ochtens zonder problemen in de spiegel kijken:confused:

Groet, Bert

als het niet je email adres is zou het toch nooit bij jou in je mailbox terecht komen.

Niet mee eens; ben ooit " lid " geweest van UPC en mijn mail-adres was bosreus@..... , en ik kreeg alles binnen wat er maar op leek dus bv. bosroos@... enz enz.

Hans

Back