De Albatross is mee geweest op vakantie (de Pibros ook, maar die heeft maar één sessie gevlogen, te weinig ruimte voor een langere lijn) en is behoorlijk vaak de lucht in geweest.
Het beschikbare terrein is de ruimte tussen de rivier de Aller en de winterdijk, kilometers lang, maar niet erg breed, hier de blik in westelijke richting:
Zolang de wind westelijk was en over het open land aan kwam ging het prima, zelfs nog wat thermiek kunnen vliegen, zó hoog op zo'n smal strookje is enerverend en maakt het landen wel eens spannend. De camping ligt de andere kant uit en het dorp en de hoge bomen zorgen bij oostelijke wind voor een boel turbulentie dicht bij de grond:
De eerste dagen was de wind west tot noordwest, dus geen problemen, anders dan dat de parachute aan het eind van de lijn wel eens in de rivier terecht kwam, wat weer een boel ruk- en trekwerk opleverde en door de dichte begroeiing van de oever heen breken om bij het water te komen.
Zulke dingen helpen niet bij een korte doorlooptijd tussen de starts...
Ik heb de parachute vervangen door een lint en een stukje lood, zodat de wind het eind van de lijn niet zover weg kan blazen. Nadeel hiervan is dat je verder moet lopen om de lijn op te halen.
Wat ook niet helpt, is een onbedoelde waterlanding; een vlaag drukte de zwever naar beneden en boven de rivier. Onvoldoende hoogte over om nog boven de oever te komen, dus een nette waterlanding gemaakt.
Gauw m'n ankerboei aan een touwtje gepakt en een reddingspoging gedaan, helaas bleef de lijn hangen in de begroeiing en miste ik het vliegtuig op een metertje.
Dan is 6 km stroming best wel veel en ook volgende pogingen strandden in het struweel.
Lijn met boei opgerold en op de camping m'n fiets gepakt en stroom af gefietst, langs het fietspad dat op de eerste foto links in beeld is. Dat loopt dus nergens direct langs het water, dus ik ben diverse keren de dijk over geweest en door de uiterwaard naar het water gefietst, dat ging bij de gratie van de bikkelharde droge grond en een elektrische fiets...
Resultaat: niks, noppes, nada, geen witte zwever te zien.
Doorgefietst naar de eerstvolgende brug, vier kilometer verderop in Rethem en een paar vissers gevraagd naar de zwever uit te kijken, met een stroming van 6 km zou 'ie binnen het uur voorbij moeten komen drijven.
Zelf weer stroomop gefietst en een kanoër gevraagd of ze een zwever gezien had; "Een witte?", was het antwoord, ja, die lag op de oever op een krib, zo'n tweehonderd meter voorbij de camping.
Volgens de kanoër op de andere oever, dus ik terug naar de brug, er over naar de andere oever en naar de bewuste plek gefietst. Eenmaal bij het water zag ik de zwever liggen; op de oever waar ik net vandaan kwam, de kanoër had blijkbaar moeite met het onderscheiden van links en rechts, stroomafwaarts gezien.
Grmbl, grmbl, weer terug naar de brug bij Rethem, erover en weer richting camping. mijn acculading kakte inmiddels aardig in van al dat crosscountry fietswerk.
Op de camping laarzen en een lange broek aan, die manshoge stekels langs het water zijn niet lekker aan je blote benen, en naar de bewuste krib gefietst.
Door de lokale jungle heen gebroken en eenmaal op de bewuste krib; geen zwever...
Passerende suppers gevraagd vanaf het water naar belendende kribben te kijken, terwijl ik zelf door het struikgewas ploegde, van krib naar krib, zonder resultaat.
Redelijk afgepeigerd terug naar de camping, waar mijn vrouw klaar zat met een briefje met een telefoonnummer, of ik dat wou bellen.
De zwever was dus meegenomen naar Rethem door kanovaarders, die daar bezig waren de kano's op de trailer te laden voor de trip naar huis.
Ik weer naar Rethem, deze keer in de auto, want dat fietspad kon ik onderhand dromen.
Bij de aanlegplaats kreeg ik de zwever overhandigd door de kanovaarders.
De servo's trilden verdacht, dus eerst de stroom er maar afgehaald, de kanovaarders bedankt en naar de camping gereden.
Eenmaal daar, de elektronica eruit gehaald en laten drogen.
Een dag later alles weer gemonteerd en alles werkte ook nog naar behoren!
Mazzel gehad.
De volgende dag weer wezen vliegen waarbij de laatste landing er verdacht onbeholpen uit zag; één van de rolroer servootjes (PES GH-S37D) was wezen tandenpoetsen en het betreffende rolroer hing er sneu bij.
Nog een week vakantie te gaan, geen reserve en geen Modellbaugeschäft in de directe omgeving, dus de servo uit de ontvanger getrokken, de stang verwijderd en het rolroer met tape gefixeerd.
Met één rolroer de rest van de vakantie gevlogen, dat blijkt best te kunnen, alleen is de reactie wat trager dan met twee.
Een terugkerende ergernis, was het feit dat mijn laatst aangeschafte latex slang, waarmee ik de bestaande 20 m verlengd had naar 30 m, niet van dezelfde kwaliteit/leeftijd was en in de loop van tien dagen bijna dagelijks twee tot vijf keer brak, steeds in het laatst aangeschafte stuk en maar één keer in het eerst aangeschafte stuk.
Op het veld knoopte ik de boel aan elkaar, zodat ik verder kon, maar na afloop haalde ik de knopen er uit (veel weerstand door het gras) en maakte er nette lassen van met een stuk 6 mm lijn, waar ik de uiteinden verdikte met de vlam en de verdikkingen met een woeling vast zette in de slang.
Door deze ongein raakte ik bijna 8 m latex kwijt, want je wilt niet om de halve meter een las in je rubber.
Geen probleem bij wat wind, dan haal je nog wel een meter of zestig, maar de laatste dagen was het bloedheet en nagenoeg windstil. Dertig seconden was de maximale vliegtijd, meestal aanzienlijk korter, net als mijn startrubber...
Groeten, Jan.