Weer zo'n beginnersvraag. (motor afstelling)

• Topicstarter Topicstarter Fokker S11
  • Startdatum Startdatum
jongens ik denk dat het wijnig zin heeft om deze gebruiker proberen te overtuigen dat het slimmer is om goede hulp te zoeken en dat het ook slimmer is om met een goedkoope trainer te beginnen.
ik kan zelf behoorlijk goed motoren afstellen.
maar af en toe ben ik ook even zo slim om een tweede mening te vragen en dan niet via het forum maar in real life.
want het is exact zo als ernst en velen anderen al zegen je moet zon motor horen, zien, voelen en ruiken. mogelijk zelfs proefen

Fokker S11 zei:
Theo Coenen zei:
stap 2 is de perfecte stap om perongeluk het model de lucht in te brengen.

Je moet inderdaad op letten, maar met taxïen heb ik het over normale snelheden, niet vliegsnelheid. Het is meer een techniek om de controls te leren beheersen. Met name het sturen van een kist die op je afkomt is toch iets wat ik moet oefenen.

Velen zijn jou al voorgegaan op deze manier. Nog niemand op het veld, dan snel effe proberen een rondje te taxien over het veld. Tijdens dit taxien komt het regelmatig voor dat een beginner fouten maakt en op die manier per ongeluk de lucht in gaat. Als hij dan precies weet wat hij moet doen is er weinig of niets aan de hand, maar bij velen overtrekt in dit soort gevallen het model met alle nare gevolgen van dien.

Maar ja zoals je al zegt. Het is jou model en jij moet zelf weten wat je doet, maar straks niet aankomen met domme smoesjes van dat wist ik niet. En kijk uit dat je onze hobbie op die manier niet een slechte naam bezorgd. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Ernst, bedankt voor je antwoord. Dat was waar ik naar op zoek was.

Al moet ik wel zeggen dat de motor intussen al goed loopt. En dan bedoel ik, echt goed loopt.

Ik vind het wel jammer dat ik zoveel negatieve reacties krijg op mij taxi praktijken.

Hans Meij zei:
Joep, ik ben benieuwd naar de afmetingen en het gewicht van het toestel. Kan je het eens op de weegschaal zetten?

De afmetingen heb ik inmiddels voor je.

Wingspan = 223cm
totale lengte van spinner tot staart = 163cm

Het gewicht heb ik geschat op 6,5 kg.

fokker s11
we zijn niet zo zeer negatief als wel zeer angstig dat als er iets fout gaat bij jou dat er dan gevolgen voor de rest van nederland zal zijn

marco bosch zei:
mogelijk zelfs proefen
8O :lol:

@Fokker S11,
Het is allemaal niet zo negatief als het lijkt hoor.
Als je wat langer hier op het forum aanwezig bent zul je zien dat er erg vaak nieuwelingen zijn die onervaren van start willen gaan met de meest mooie schaalkisten of heli's.
En dan vaak nog het liefst zonder zich bij een club aan te sluiten (want: eng / duur / geen tijd of zin :? )
Er treed dan een soort vermoeidheid op bij de mensen hier (de zóveelste keer waarschuwen).

Je lijkt me een serieuze piloot, dus dat komt vast wel goed.
Gewoon blijven denken dat je er zelf in zit :wink: )
Veel plezier.

Erwin, bedankt voor je antwoord.

Ik snap die opvatting wel. Maar wat ik alleen jammer vind is dat ik een vraag had met betrekking tot het motortje.

Ik heb veel ervaring met automotoren en redelijk wat vliegervaring. Waar ik echter geen ervaring met heb is een gloeimotor. En aangezien een duidelijke uitleg ontbreekt op bijv. google heb ik de vraag hier gesteld. Zeker omdat ik niets wist van het merk/type motor dacht ik dat het wijs was hier de vraag te stellen.

Ik vind het jammer alleen dat je dan in een discussie komt over de noodzaak om alles bij een club te doen zonder dat er verder iets uitgelegd wordt.
Zeker dingen als motoren afstellen kan ik ook thuis in mijn tuin doen zonder daar mensen mee lastig te vallen of te verwonden. Daar hoef ik niet voor naar een club. En mijn buurjongetje vind het ook leuk om te kijken.

Maar gelukkig was de 1e reactie van Robert gelijk raak.
Door een versleten gloeiplug liep de motor niet lekker meer.
BTW de motor heb ik van te voren kompleet gedemonteerd, gereinigd en weer gemonteerd. Dit is voor mij geen enkel probleem. Zeker omdat ik al het gereedschap in huis heb.

Ik ben niet begonnen over het onderwerp met betrekking tot een club.
Ik vind het echt vervelend dat op deze manier een soort muur gevormd wordt. "Wij geven geen informatie want dat kost te veel tijd, bij een club langs gaan is veel makkelijker."

Vrijwel 50% van de topics die ik zie eindigt in deze houding. Heel erg jammer.

Ik heb namelijk nog vragen genoeg over bijv. een electro vliegtuig die ik wil bouwen, maar je snapt ik dit hier niet meer vraag. Want het antwoord weet ik al. "ga eerst naar een cl.."

Sorry voor mijn botte antwoord, maar ik loop me nu al 2 dagen op te fokken over mijn topic. En daar was het mij niet om te doen.

Zo dat ben ik kwijt.

Ik houd er nu over op, want het zal door div personen wel niet zo bedoelt zijn. En het laatste wat ik wil is ruzie met een van de forumleden hier.

:lol:
Je kan dat ook gewoon bij ons kwijt hoor. :wink:

Gewoon al je vragen en ideeën posten en je gaat je vanzelf hier thuis voelen.
En er valt hier best veel te leren, reken maar!

Zet anders gewoon in je onderschrift dat je binnenkort lid bent van: .....
Scheelt dit soort reacties.

Met het afstellen van een motor hebben de anderen wel gelijk hoor.
Dit soort dingen laat zich erg lastig adviseren via een forum, ook al lukte het deze keer.

fokker s11 mee eens man.
je stuit hier continu op een muur,
of ze lachen je uit,
of schelden je uit,
of je wil iemand helpen en krijg van een ander, dat je het moet onderbouwen enz. :oops:

8O

Ik weet zeker dat niemand het hier zo bedoeld.
Er is hier een zekere Hagenees ( :wink: ) die nog al eens uit de hoek kan komen, maar zelfs daar schuilt een klein hartje in (no hard feelings Ed :wink: ).

Vergeet niet dat het soms erg lastig is, uit tekst op te maken wat iemand werkelijk wil overbrengen. :teacher:

En nou niet meer zeiken.
Het is hier geen ouwe wijven club. :wink:

fokker ik weet niet of mijn eerste draatje nog bestaat anders moet je maar eens kijken wat ik daar gezegt heb ik was net zo eigenwijs.
o en ik ben nog steeds zo eigenwijs. namelijk ik ben nu niet zo dat ik zeg je mag niet zonder club vliegen. maar omdat ik bij veel clubs door heel nederland kom weet ik dat het heel wat aan de hobby kan bij dragen. mits je dus ook daad werkelijk met respect van bijden kanten in de club komt

Het draadje waar ik naar heb verwezen was van iemand die problemen had met het afstellen van z'n motor. Ik heb toen zo duidelijk mogelijk beschreven hoe hij z'n motor af moest stellen. Helaas lukte het hem maar heel slecht, de motor draaide wel en sloeg ook niet af maar hij kreeg hem niet op topvermogen en ook het oppakken vanaf stationair ging moeizaam en met veel gesputter. Verder kon ik hem toen dus niet helpen!
Uiteindelijk is hij bij ons op het veld geweest en heb ik zijn motor voor hem afgesteld. Het kostte me geen 5 minuten en de motor liep als een zonnetje. Ik heb hem toen ook uitgelegd wat ik deed en waarom. Waar ik naar luisterde en naar keek. In welke volgorde ik de sproeiers afstelde en waarom.
Ik deed het hem ook voor en liet het hem zien en horen. Dat zijn de dingen die ik dus niet op het forum kan doen. Daarom verwees ik ook naar een ervaren modelvlieger c.q. een club. Het heeft dus niets met gemakzucht of niet willen te maken, juist niet zou ik zeggen. Ik wilde je juist zo goed mogelijk helpen!
Maar het is dus al niet meer nodig en de motor loopt prima. Gelukkig maar en nu nog veilig vliegen! Hou je hoofd erbij en doe geen domme dingen. Ook dat is alleen bedoeld als goed advies!

Back