Weerstand voor led

Welke weerstand voor led gebruikt jullie voor mijn Deens bumper wil ik 2x oranje 4x rood 2x wit en dat maal 2
Image1606577094.787837.jpg
Image1606577112.453282.jpg

Welke voltage ga je gebruiken?

Welke kleur? Wit kan meer hebben als kleur.

En hoe fel wil je ze laten schijnen.

Beetje weinig informatie om je vraag te kunnen beantwoorden

Goedenavond heb een vraag. Bij deze verstralers wil ik weerstandjes plaatsen de leds zijn 3.2 volt . Moet ik tussen elke led een weerstand plaatsen. Ik wil weerstandjes van 470 ohm bestellen. Mijn accu is 7.2 volt.
20220219_115416.jpeg
20220219_115434.jpeg

Nee, je kunt de LEDs ook parallel schakelen.
Moet je alleen nog even weten hoeveel stroom ze trekken bij de juiste lichtopbrengst.
Dan meet je de spanning over de LEDs, deelt 7,2 min die spanning door de stroom en je weet de voorschakelweerstand in Ohm.

De lampen gebruiken het minste accucapaciteit, als je ze 2 bij 2 in serie en dan parallel zet.
als je 2 LED's in serie zet, en er van uitgaande dat de stroom 20 mA bedraagt, dan heb je een weerstand van R=E/I=(7,2-6,4)/0,02 nodig=40 Ohm minimaal, neem een standaard waarde van 47, en doe dat voor de andere 2 ook.
Op die manier belast je de accu het minste.
Als je het 't simpelst wilt houden, en de stroom door de LED's is 20 mA, dan is een voorschakel weerstand van 470 Ohm prima

Maar je moet niet vergeten dat je eerst de spanningsval over de LED en de daar doorheen vloeiende stroom moet weten om er iets met zekerheid over te kunnen zeggen.
Die 20 mA is maar een gemiddelde waarde, die ik in de praktrijk nog nooit heb gemeten, de ene keer (veel) meer, de andere (veel) minder.
Hangt helemaal af van het type (standaard, bright, ultra-bright) LED, en de gewenste helderheid.
Als je dat niet weet, heb je ook niks om in de formules in t evullen.
Ik gebruik een regelbaar voedinkje met instelbare stroombegrenzing om de waarden vast te stellen.
Daarna is het zo simpel als hiervoor uitgelegd.

Als je geen meetmiddelen heb.

Voor een paar euro heb je een assortiment met ruime keuze aan weerstanden.

Maak je een test opstelling met 400ohm. En dan steeds verder de weerstand verlagen tot je tevreden bent.

Back