wegkruipende staart 250, verholpen ............looool

• Topicstarter Topicstarter dcb103
  • Startdatum Startdatum
???

bij my gaat hij 100 - 0 - 100
avc NOR

Ik gaa hem wel in ch6 duwen vind draaipot makkelijker is ook op die standaard zender en daar had ik geen probleem mee.

Again thanks.

ps leeek het filmpje nog ergens op voor een noob?

Laatst bewerkt door een moderator:
???

bij my gaat hij 100 - 0 - 100
avc NOR

Ik gaa hem wel in ch6 duwen vind draaipot makkelijker is ook op die standaard zender en daar had ik geen probleem mee.

Again thanks.

ps leeek het filmpje nog ergens op voor een noob?

Nee hoor zo ging het ook bij mij, je moet nog leren fijne bewegingen te maken, kleine rustige stick input. :D

Normal is een modus van de gyro waarin hij alleen koppel wegstuurt
Hij heeft geen 0 punt, dus als je met zijwind hoovert zal de staart wegdraaien

Hh is een modus waarin de gyro een 0 punt pakt, en probeert de staart in die richting vast te houden
Dus iedere beweging die de staart maakt,zou jezelf ingegeven moeten hebben

Verder, als de staart langzaam verloopt, zeg in een minuut 45 graden ben je misschien een beetje te kritisch
Stil moet wel kunnen, maar er zijn zoveel dingen die invloed hebben..
Misschien dat alles na een lagerwissel opeens wel goed werkt

Daarnaast is niet iedere zender hetzelfde qua instellen
De 1 heeft 0 tot 50 % als normal, en 51 tot 100% als hh
1% is dan omgerekend gelijk aan 2% gain normal, 51% is dan 2% hh

Andere zenders werken van -100 naar 0 is normal, 1 tot 100 is hh
Ook geen enkele heli is hetzelfde, mijn gain waarden kunnen voor jou rampzalig zijn en andersom
Altijd zelf bepalen, nooit klakkeloos iets van een ander in je zender zetten

Altijd zelf bepalen, nooit klakkeloos iets van een ander in je zender zetten

Nou dank je, :D ik probeer alleen een bij mij werkend iets door te geven met de zelfde zender.... :rolleyes:

Hoe je een gyro instelt op de Tgy9x, is voor mij ook nog een beetje een raadsel, het werkt..... ,maar vraag niet waarom. Technisch gezien klopt het niet wat de zender zegt,.. norm is dan HH, en AVC(S) is dan rate..? Die zender heeft ook een functie snoprol..:confused:, dat zou dan snaprol moeten zijn. Blijven rare jongens die Chinezen..:D

Daar ligt juist het gevaar...

Ook al is de hele setup hetzelfde, het kan best de de gain voor de ene heli anders is.
Neemt iemand jouw instelling over zonder te weten dat dit een probleem kan geven, kunnen ze crashen omdat er een hunt in schiet die zij nooit verwacht hebben
Bij jou werkt het immers goed...

En veel mensen vinden dat een ander zijn instellingen ook bij hun gewoon moeten werken, maar de heli zelf denkt daar echt anders over

Qua instellen, je draait aan de gain en kijkt wanneer het lampje groen wordt.
Dan weet je ook wanneer je hh of normal insteld

Uprate of downrate ken ik niet, wat is dit volgens de handleiding?

Dat is nu het probleem met deze zender. Je kan alleen een vaste instelling maken. Een draaipot is standaard niet ingesteld. wel kan je schakelen tussen rate en HH met een switch. Uprate en downrate zijn voor mij ook een raadsel. Het lijkt theoretisch op een draaipot die in het midden staat en helemaal naar links -100 en helemaal naar rechts +100, dus samen 200%

Als ik de switch naar up set staat hij bij mij in AVCS (HH) 47
en in switch down in norm (rate) 27 is gain

:confused:

normaal staat de gain ook niet op een draaipot

gain is een vaste instelling, die je een beetje proefondervindelijk probeert, en verbeterd
tot deze goed staat natuurlijk, dan hoef je er niet meer aan te komen

die 2 instellingen heb je nodig als je met idle up gaat werken.
nu vlieg je in normal vliegmodus (dus gasstick naar beneden = motor uit, niet verwisselen met normal van de gyro, zijn 2 aparte dingen), je hoovert grotendeels, dus zit je constant rond hetzelfde toerental

in idle up heb je normaal een hoger toerental, en je kunt op zn kop vliegen (dus gas dicht is hier ook volgas...)
Met een ander toerental, heb je ook een andere gain nodig, dus moet je kunnen schakelen tussen twee gainstanden

Je mag allebei de standen gewoon in hh zetten, geen enkel punt
je gebruikt er nu toch maar 1
en als je ooit gaat schakelen naar idle up en de staart gaat hunten, schakel je de gyro naar de tweede gain waarde, die je dus een stukje lager hebt ingesteld.

normaal staat de gain ook niet op een draaipot

gain is een vaste instelling, die je een beetje proefondervindelijk probeert, en verbeterd
tot deze goed staat natuurlijk, dan hoef je er niet meer aan te komen

die 2 instellingen heb je nodig als je met idle up gaat werken.
nu vlieg je in normal vliegmodus (dus gasstick naar beneden = motor uit, niet verwisselen met normal van de gyro, zijn 2 aparte dingen), je hoovert grotendeels, dus zit je constant rond hetzelfde toerental

in idle up heb je normaal een hoger toerental, en je kunt op zn kop vliegen (dus gas dicht is hier ook volgas...)
Met een ander toerental, heb je ook een andere gain nodig, dus moet je kunnen schakelen tussen twee gainstanden

Je mag allebei de standen gewoon in hh zetten, geen enkel punt
je gebruikt er nu toch maar 1
en als je ooit gaat schakelen naar idle up en de staart gaat hunten, schakel je de gyro naar de tweede gain waarde, die je dus een stukje lager hebt ingesteld.

Weer wat geleerd vandaag. :mrgreen:

Ik heb idd een vaste stand voor de gyro, en een tweede stand zou wel er handig zijn. Ik heb geen last van hunten in idle-up. Wel moet ik nog twee snelle staartservo's hebben voor m'n twee HK's, en dan zal je het wel merken denk ik.

Mijn E-sky zender voor de reeds overleden Belt-cp, heeft wel een gain pot, dus vandaar die gedachte.

Vaak zit het dan op een pot om vliegenderweg de instelling goed te zetten

Dit gaat natuurlijk niet, dus dat zegt meteen ook iets over waar de zender op gemaakt is...

Origineel moet je de gain omhoog zetten tot de staart gaat hunten...
Dan een paar punten terug zetten, dan zou het goed moeten zijn
Dan ga je de verschillen tussen idle up En de andere vliegmodus wel merken

Laatst bewerkt:
Misschien heb je aan deze video wat. Hier wordt de mechanische afstelling van je staart besproken. Het is wel voor een ander merk gyro maar de fijn afstelling van je staart werkt het zelfde.

Erik

Bij mijn CopterX 250 was de staart ook een probleem. Hij was niet stabiel te krijgen en ging spontaan "hunten" bij meer dan 5% gain. Het "hunten" van de staart komt echter niet door te hoge gain, maar door een stroef lopend stuursysteem van de staart. De lagertjes van de staartrotor-bladhouders liepen bij mij zwaar als je er aan trok, waardoor de hele aansturing het niet aankan en gaat verbuigen, de servo nog harder stuurt en dus de boel in resonantie komt. Ik heb toen een nieuwe Align staartrotor (naaf+bladhoudertjes) geplaatst en toen kon ik de gain verder opdraaien zodat de boel stabiel werd. Overigens is 15% gain op een 401 al heel veel!

hij staat voorlopig even in revisie.....ga alles uit elkaar halen. en opnieuw in elkaar zetten.

Voor wat betreft soepel was hij wel alles liep als een zonnetje (net een klein naaimachientje)

Misschien als hij dan weer in elkaar zit dat alles verholpen is. Zoniet dan ga ik zijn broertje bouwen en alles(de electronica) overzetten en dan kijken of die wel stabiel is te krijgen(stabiel was hij wel alleen moest ik blijven tegen sturen). Als dat niet lukt bouw ik eerst zijn grotere broer........(ben al wel stiekum begonnen)

alles al gedaan servo goed afgesteld, netjes staart uit gebalanceerd , netjes in het midden, eindpunten netjes afgesteld zodat hij niet ging binden, belt netjes op spanning. Dus met alle opties ben ik een hoop wijzer geworden(ook leuk). Maar helaas niet het probleem verholpen.

Als hij weer in elkaar zit laat ik het wel weten. (vanavond nog even met mijn 120SR gevlogen en wow wat hoovert dat ding strak buiten, wou dat mijn 250 dat kon).

gr,
Dave

helaas niet verholpen

nou helaas, alles weer netjes in elkaar, alles gelocktite. afgesteld netjes tail servo in midden afgesteld (met streepjes uitgemeten op servo stang),eind puntjes gedaan. riempje netjes weer op spanning, etc etc. maar het blijft een onrustige staart die toch weer weg kruipt en soms zwabbert (geen tail wag, maar gewoon onrustig soms bij zelfde headspeed heen en weer en dan weer super strak). Heb het maar even getest want het is eigenlijk te donker en beetje winderig:D. Maar het ziet er uit dat het niet verholpen is. Zal morgen nog even testen, anders ga ik waarschijnlijk mijn andere 250 van stal halen en in elkaar zetten en kijken of die wel rustig is of mijn oude zender proberen om dat uit te sluiten. Als iemand nog ideeen heeft. (bijv andere gyro proberen, ofzo) dan zijn de suggesties welkom.

gr,
Dave

ps.heb met belangstelling het andere topic gevolgt waar iemand (iets gelijkwaardigs had, Jelleeee http://www.modelbouwforum.nl/threads/remaiden-kds-450s.141823 ofzo), dus heb alle filmpjes welke ik nog niet had gezien bekeken en gechecked bij mij.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had idd ook hetzelfde probleem.

Nadat ik onderstaande had gedaan dan ging de heli al direct minder hard ronddraaien:

------
De tail.
Je zet je zender in rate-mode. Als het lampje op de gyro uit is, verschuif je de tailservo over de tailboom tot de tailbladen recht staan (plat) als je van boven kijkt. Dan haal je de rudderstick op jou zender heen en weer, en kijk je op de staart, of hij tegen de uiteinden aan komt. Vervolgens draai je de schroefpot op de gyro, waar limit bij staat zo dat er geen binding meer is. Zet de delay op 0. Check de spanning van de belt.

De swashplate.
Zet op je zender alle trims op 0, dus geen trim.. Zet de zender in idle up met de motor los en de gasstick op de helft .Zet alle servo armpjes op 90 graden klik Zet nu de swashplate recht, door de stangetjes te verstellen van de servo naar de swash. er is een tooltje voor, maar het kan ook op het oog.

De hoofdbladen.
Er van uit gaande dat de motor los van de esc is zet je de heli in idle up, op de zender is ingesteld throtle curve 0-25-50-75-100, en pitch curve 0-25-50-75-100. Dit kan je later naar jouw wensen weer veranderen. Zet de throtlestick op de helft. Pak nu de pitchguage, of doe het op het oog, door een liniaal op het blad te leggen. en zet de bladen op 0 graden, gelijk met de flybar. verstellen doe je met de lange stangetjes, de korte stangetjes zijn altijd even lang.
---------

Daarna had ik ook even gezorgt dat het toerental constanter was zodat de gyro minder belast werd.

Uiteindelijk draaide de heli nog lichtjes rond en dit heb ik dan weggewerkt door de tail servo een 2tal mm te verplaatsen richting de kant van de gyro etc., weg van de tailblades dus.

Nu is de staart mooi strak :D Ik hoop dat dit wat helpt ;)

Jelle

hoi Jellleee,

Hard ronddraaien is te veel gezegd, kruipen is beter (het is meer als continu een lek stroompje op het rudder kanaal). Daarom ga ik eerst met een andere zender kijken omdat ik in het begin dit probleem niet had.

En ach dat zwieberen van de staart af en toe . een 250 heeft maar weinig wind nodig.

Voor de rest al alles meerdere malen gechecked of verteld , geprobeerd, etc.

toch bedankt.

gr,
Dave

Gevonden....loooooooooooooool

Wat een joke mensen. zo kan je bezig blijven met afstellen en denken dat het aan de heli ligt.

Het lag gewoon aan dat zogenaamde trainings kruis. trainings kruis weg en wiebelen weg, draaien met zijn kont ook weg..........looooooooooool:-D

Dan maar hopen dat het zonder kruis goed gaat met landen. Zit er alleen onder omdat in het weiland het allemaal niet zo recht is en het gras wat hoger staat.

Nou allemaal bedankt voor de goed bedoelde tips:banana:

Hebin ieder geval zat kunnen oefenen met afstellen.

gr,
Dave

Ik had idd ook hetzelfde probleem.

Nadat ik onderstaande had gedaan dan ging de heli al direct minder hard ronddraaien:

------
De tail.
Je zet je zender in rate-mode. Als het lampje op de gyro uit is, verschuif je de tailservo over de tailboom tot de tailbladen recht staan (plat) als je van boven kijkt. Dan haal je de rudderstick op jou zender heen en weer, en kijk je op de staart, of hij tegen de uiteinden aan komt. Vervolgens draai je de schroefpot op de gyro, waar limit bij staat zo dat er geen binding meer is. Zet de delay op 0. Check de spanning van de belt.

De swashplate.
Zet op je zender alle trims op 0, dus geen trim.. Zet de zender in idle up met de motor los en de gasstick op de helft .Zet alle servo armpjes op 90 graden klik Zet nu de swashplate recht, door de stangetjes te verstellen van de servo naar de swash. er is een tooltje voor, maar het kan ook op het oog.

De hoofdbladen.
Er van uit gaande dat de motor los van de esc is zet je de heli in idle up, op de zender is ingesteld throtle curve 0-25-50-75-100, en pitch curve 0-25-50-75-100. Dit kan je later naar jouw wensen weer veranderen. Zet de throtlestick op de helft. Pak nu de pitchguage, of doe het op het oog, door een liniaal op het blad te leggen. en zet de bladen op 0 graden, gelijk met de flybar. verstellen doe je met de lange stangetjes, de korte stangetjes zijn altijd even lang.
---------

Daarna had ik ook even gezorgt dat het toerental constanter was zodat de gyro minder belast werd.

Uiteindelijk draaide de heli nog lichtjes rond en dit heb ik dan weggewerkt door de tail servo een 2tal mm te verplaatsen richting de kant van de gyro etc., weg van de tailblades dus.

Nu is de staart mooi strak :D Ik hoop dat dit wat helpt ;)

Jelle

Heb je toch mijn adviezen opgevolgd, Jelle. Ik hoop dat met de door mij geschreven basic setup anderen ook geholpen zijn. :p

Fijn DCB103, dat jouw wegdraaiende staart, nu luistert naar jou. :D

Back