Wegschuivende langsslede

• Topicstarter Topicstarter MentalFloss
  • Startdatum Startdatum
M

MentalFloss

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb gisteravond wat gespeeld met de draaibank (HB WM250F). Tijdens het draaien heb ik gespeeld met de langs en dwarsvoeding en verschillende snelheden omdat ik last had van "tool chatter", wat tot redelijk veel lawaai leidde. Daarnaast heb ik nog wat vragen welke ik hieronder zal samenvatten.

1)
Dwars draaien (met en zonder voeding, enkele beitels geprobeerd) zorgt voor een bol resultaat. Als ik probeer een stukje aluminium probeer vlak te draaien dan wordt het resultaat bol. Na een tijdje kwam ik erachter dat de langsslede gewoon verplaatst naar rechts en als ik het wiel van de langsslede vasthoud het resultaat keurig recht is. Als ik de langsslede met de hand beweeg, dan draait het handwiel ook gewoon rond. Dien ik de langsslede te blokkeren o.i.d. of loopt deze simpelweg te soepel?

2)
Zoals eerder genoemd heb ik last van tool chatter (weet eigenlijk de Nederlandse benaming niet?). Als ik een stukje alu probeer te draaien (langs, dwars, steken, maakt niet uit) dan trilt het ding enorm. Ik ben op een gegeven moment naar 500 toeren/min gegaan (op 30mm diameter lijkt me dat eigenlijk te laag) en heb kleine stukjes afgenomen en dan gaat het beter. Afsteken krijg ik echter niet fatsoenlijk voor elkaar zonder dat het hele ding begint te trillen. Ik heb een afsteekbeitel met zo'n lange HSS plaat en eentje met een hardmetalen insert; geen verschil. Wat doe ik verkeerd?

3)
Heeft iemand een simpele tip om een beitel precies in de center afgesteld te krijgen? Ik heb het nu gedaan door hem af te stellen op het centrum van een net gedraaid stukje alu, maar dit is op het oog.

Alvast bedankt voor de ongetwijfeld nuttige feedback :)

Om de beitel op centerhoogte te zetten doe je het volgende:
Neem een staaf rond zeg 30 mm,deze inspannen,beitel naar uiteinde zetten vanaf boven het stafmateriaal meten met schuifmaat deze afstand tot beitel moet dan 15 mm zijn.
In principe heb je nu centerhoogte

Hoi,

Ik ken je draaibank niet en ben zelfs niet een echt ervaren draaier, dat vooropgesteld.

Maar in principe heben de meeste banken een mogelijkheid om de langsslede vast te zetten. Meestal een klembout ergens op de slede, en die kan eigenlijk overal zitten, meestal in de uurt van de vlakke baan. Sommige banken hebben zoiets niet en dan is vasthouden van het handwiel de enige optie, naast zelf iets fabrieken om de slede vast te zetten.

Tool chatter (weet ook niet hoe dat in het nederlands heet) kun je beperken door de beitel zo kort mogelijk op te spannen, de beitel goed op centerhoogte te zetten en de juiste spaanhoek te gebruiken (is voor ieder metaal weer anders). Hangt uiteraard ook een beetje van het werkstuk, en hoe je dat hebt ingespannen, af. Het losse center gebruiken scheelt een heleboel.

Centerhoogte kun je op verschillende manieren instellen, meestal gebruik ik het losse center om de beitel te stellen, maar een andere methode die vrij goed werkt (als ik met één beitel veel moet doen en het komt erop aan dat de beitel goed staat) is met een lage beitel beginnen en een proefstukje vlak afdraaien. Hou je een onbereikbaar puntje op het werkstuk over, dan staat de beitel te laag, en leg je er net zo lang een stelplaatje onder tot je een keurig vlak zonder uitstekend puntje kunt maken.

Voor steken moet je naar mijn weten met een zo laag mogelijke snijsnelheid doen, in de praktijk dus het laagste toerental wat je kunt bereiken en hier is de beitelhoek met name erg belangrijk. Voor brons moet de beitelhoek bijna haaks zijn, voor ijzer en Aluminium kan het wat meer hebben.
Ook moet je de beitel maar heel weinig voeding geven, het is, zeker met brons, bijna meer "afkrabben" dan echt snijden soms.
Met kleine diameters kun je iets meer toeren draaien uiteraard, maar het blijft noodzakelijk voorzichtig te blijven. Voor steken moet je wel per sé de langsslede vast zetten, want ook maar iets verloop en het gaat mis.

Er zijn ongetwijfeld mensen met veel meer kennis en ervaring op dit gebied, maar dit is zo uit het hoofd ongeveer wat ik er van weet.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
omdat ik last had van "tool chatter",

Heel apart.
Omgaan met een draaibank kunnen ze niet, maar met engelse termen gooien wel.
Praat eens normaal Nederlands en omschrijf je bevindingen, dat is voor iemand die zulke termen niet gebruikt en wel genoeg ervaring heeft wel zo makkelijk.

Als je het dwars support gebruikt (bij kops-draaiwerk) moet je de langs richting vast zetten.
Beitel op hoogte zetten is ook al uitgelegd.

Speling op de geleidingen (bij een goede bank is dat nastelbaar) wil ook nog wel eens tot trillingen leiden.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk heb je de draaibank niet op een gietblok oid staan.
Daar naast moet je je bank als je hem nieuw hebt gekocht direct nalopen of alles wel vast zit zoals het hoort.
Bedenk wel dat het een goedkoop bankje is wat in groot productie in China wordt gemaakt.
In China gaat het niet om de kwaliteit maar om de quantiteit.

@"Baggeraar" (mooie naam trouwens)
Ik heb op _deze_ draaibank nog nooit gedraaid, op een andere wel.
Ik begrijp dan ook niet waar je uit opmaakt dat ik een complete n00b (speciaal voor jou: n00b = onbekend met de materie) ben; ik zeg overigens nergens dat ik ervaren ben, maar ben wel bekend met draaibanken.

Zodoende weet ik wat tool chatter is (weet jij als vakman de Nederlandse vertaling?? klapperende beitel of zo?) aangezien ik voldoende artikelen, youtube filmpjes (die zijn er nu eenmaal het meest in het Engels) e.d. heb gekeken alvorens zelf aan de aankoop van een draaibank te beginnen.

Ik zal van het weekend nog eens op zoek gaan naar een mogelijkheid om de langsslede vast te zetten; ik kon er zo 1-2-3 geen vinden, dus vandaar mijn forum post.

p.s.: Als je een slechte dag hebt hoef je dat overigens niet op mij af te reageren; ik had op voorhand al vermeld dat ik de Nederlandse vertaling niet kende; leuk dan dat je daarover valt :)

@Ratteplan
Ik weet dat het geen Schaublin, Weiler, AI en weet ik wat voor onbetaalbaar spul is en uit China komt, maar het is ook geen Black&Red bocht en er valt volgens de vele threads op dit forum met dit onderwerp toch voor een hobbyist fatsoenlijk op te draaien. Ik heb dan ook voldoende mooi modelbouwwerk gezien (o.a. turbine motoren) dat op dergelijke "troep" gemaakt is. De machine staat overigens op een stalen onderzetkast welke ook bij Buitelaar wegkomt. Ik zie ook weinig modelbouwers met een compleet gietblok eronder? Ik zal eens kijken of mijn draaibank nastelbare gelijdingen heeft; misschien verhelpt dat het probleem.

@Tovos @Brutus: bedankt voor de opbouwende feedback!

Laatst bewerkt door een moderator:
"Baggeraar" (mooie naam trouwens)

Moest wat anders kiezen, anders was ik "harm34" oid geworden.

full

Zoek in je support eens naar een imbusbout.
Op deze foto staat de sleutel erin.
Daarmee trek je die zwarte strip naar boven en klem tegen het bed en blokkeer je het bewegen.

Die binnenzeskant stelboutjes geborgd met moertjes in het dwarssupport zijn om de speling te kunnen stellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Baggeraar

Bedankt voor de tip, ik heb er ook een (zie foto) een en heb deze getest: het werkt prima. Wat ik me wel afvraag is waarom zo'n veelvoorkomende handeling (dwars draaien) een minder gebruikersvriendelijke oplossing kent dmv een inbusboutje. De binnenzeskantjes in de dwarsslede heb ik ook (nog net eentje zichtbaar op de foto).

Nu nog even uitzoeken waar alle andere boutjes voor dienen :)

Nu nog even uitzoeken waar alle andere boutjes voor dienen

Er zit toch wel een handleiding bij zeker?
Het kan bij dit soort machines geen kwaad om dat eens door te lezen.
Er is niet voor niets de opmerking:
bbed3dd9fadea3d8f07021a86bedffcd.png
:D

Staat die bank nog in de taaie conserveer? Of is dat verse smering?

Ik begrijp dan ook niet waar je uit opmaakt dat ik een complete n00b (speciaal voor jou: n00b = onbekend met de materie) ben;
misschien het feit dat je vraagt over hoe een beitel op centerhoogte te krijgen?
Volgens mij elementaire basiskennis voor een draaibank gebruiker

@Baggeraar
Het feit dat dit een Chinese bank is, is tevens maatgevend voor de kwaliteit van de manual :)
Die bruine troep is overigens lijbaanolie.

@Adam
Dat zal ongetwijfeld, maar je bent nooit oud genoeg om te leren zeg maar.

Back