weinig snelheid in staart

• Topicstarter Topicstarter kever65
  • Startdatum Startdatum
K

kever65

Guest
ik heb een 4OO elektro heli (shogun 3dx), belt aangedreven tail, maar hij draait niet snel rond zijn as, langs 1 kant zelfs heel traag, de servo stuurt de pitch langs achter nochthans volledig aan, zowel links als rechts. Kan ik dit oplossen door iets groter prop s te nemen langs achter, of wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Wat je instelt op je gyro is de weg die hij mag afleggen om van piroetten te stoppen, dat gebruik je dus in de vlucht niet daadwerkelijk om te sturen. Op je zender stel je in hoe ver het stuursignaal daadwerkelijk is, op je rudderkanaal. Dit kan je met je ATV's iets verhogen tot je de gewenste piroettesnelheid hebt.

zopas nog eens gecontroleerd, ik heb hem vastgemaakt op mijn draaibaar heliplatform zodat ik mooi kan zien wat de aansturing effectief doet bij volledig naar links of rechts, en hij stuurt hem effectief volledig aan, heb nieuwe servo gemonteerd, en dit maakte enig verschil in de reaktiesnelheid, maar hij blijft veel te traag draaien naar rechts, hoewel de pallen dus volledig in hun maximale hoek staan, wie heeft dit nog meegemaakt??

Wat voor gyro heb je? Ik heb een LT2100 en daar kan je de pyro snelheid op instellen. Ik heb hem vrij laag staan, passend bij mijn beginnerskwaliteiten. Ik kan dus op de grond wel volle uitslagen krijgen, maar de tolsnelheid in de lucht wordt door de gyro gelimiteerd.

Dat is ook wel een aardige suggestie.
Hoe check je dat? Hoofdrotor achteruit draaien (met de 'scherpe' achterrand van de bladen vooruit gaand), de staartrotor moet dan ook 'achteruit' draaien. Als de staartrotor nu 'vooruit' draait zit de riem verkeerd om. Zou een goede verklaring kunnen zijn.

Kijk van boven naar de hoofdrotor...die draait met de klok mee.
Kijk van de goede zijkant naar je staartrotor die moet tegen de klok in draaien.
[de goede zijkant is dus de kant waar je recht op je rotor kijkt en niet eerst tegen je staartbuis aankijkt.]

Hoe snel staat je headspeed. Het klinkt ook een beetje als een te lage headspeed.
Je staartrotor wordt aangedreven door je hoofdrotor...als die snelheid te laag is dan zal ook je staartrotor langzamer draaien.
Een grotere staartrotor monteren lijkt me niet zinvol. ik ga ervan uit dat het nu de originele rotor is die bij de heli geleverd werd ? dan is de afmeting goed.

Als laatste kun je de gyro er even tussenuit halen en de servo rechtstreeks aansturen (doe dat dan even op je helidraaiplatform) Als je nu wel een snellere draai hebt in beide kanten dan ligt het waarschijnlijk aan de afstelling van je gyro.

Alleen als je staartrotor aan de rechterkant zit moet hij tegen de klok in, als hij links zit moet hij met met de klok meedraaien.

headspeed al opgevoerd tot 2300, zelfde resultaat
draairichting ook goed.
maar ik zal inderdaad de gyro eens loskoppelen en kijken wat hij dan doet.
(staartrotor is niet meer origineel, maar de lengte lijkt wel te kloppen)

probleem opgelost, het was de afstelling van de gyro, zijn limieten waren toch niet goed ingesteld, het verschil was nochthans zeer klein maar nu krijg ik wel voldoende snelheid in de staart zowel links als rechts, alvast bedankt mannen voor de info !!

Back