(wel héél erg) Alternatieve Supergee

Sietse,

Volgens de tekening zou je op 5gr per staartdeel moeten uitkomen. Ikzelf ben op 9gr per deel uitgekomen. En dat is er zwaar gebouwd, veel epoxy en koolstof versterking. Je zult dus echt je best moeten doen om dat gewicht omlaag te brengen. Dacht dat de berekening was, 1 gram aan de staart = 5 gram balast in de romp (voorkant)
Je hebt dus zo 50gr extra te pakken in je DLG.

Een vaccuüm pomp hoeft niet veel ruimte in te nemen, die van mij heeft geen vacuümvat en bestaat alleen uit de pomp (gewoon continue aan laten staan). Veel meer tafeloppervlak als 30cm * 30cm heb je dan niet nodig.

vandaag kwam de folder van de "marskramer" in de bus. Vacuümzakken (voor met stofzuiger) voor 8 euro. Bij blokker had ik al gevraagd, maar die hadden ze momenteel niet. Gelijk maar naar de marskramer gegaan en ff zo'n zak gekocht. Nou, dat moet volgens mij (voor mijn 1e "echte" DLG) wel goed genoeg werken! Binnenkort maar eens gaan proberen :D. Er passen 2 hele vleugels in 1 zak. Ik denk dat ik dus het glasvezel eerst insmeer met epoxy, dan met een spatel het flink wat epoxy weer eruit drukken en dan erop leggen en dan in de zak. Ik zie wel wat het word. Glasvezel is niet zo duur en ik heb al meerdere vragen gehoord van anderen die ook liever niet een koelkast slopen.

Als dit lekker werkt en een redelijke vleugel oplevert ben ik tevreden. Denk dat er dan wel meer mensen sneller zoiets gaan bouwen.

Ik begrijp dat het lastig is een "lege" koelkastpomp te vinden. Gewoon doorzoeken, een stofzuiger is niet te vergelijken met een koelkastpomp.

Blijft een kwestie van creatief doorzoeken, heb die van mij bij een "koelkasten" maker voor de horeca weg. Keurig schoon gemaakt, maar koste wel €20.

Epoxy eruitdrukken met een spatel gaat niet lukken dan wordt hij echt te zwaar.

Als je het weefsel los van de kern prepareert moet je eerst met keukenpapier overtollige epoxy wegnemen en vervolgens dat geheel even onder vacuum zetten met keuken papier bovenop het weefsel.

Zo zit er nog steeds voldoende epoxy in voor een goede hechting en meer ga je er niet uitkrijgen.

Epoxy eruitdrukken met een spatel gaat niet lukken dan wordt hij echt te zwaar.

Mmh, niet echt positief...
Met de spatelmethode en dan goed aandrukken heb ik de staartdelen toch redelijk licht gehad. Bedenk ook nog steeds wel dat het doel van dit project is om een redelijk DLG te maken met deelbare vleugel (dus ook al zwaarder) die ook met wat wind nog leuk vliegt. De Blaster bijvoorbeeld is relatief zwaar, maar daar hoor je ook genoeg positieve verhalen over. Vooral ook bij wat meer wind.

Ik heb bij een lokale witgoedwinkel gevraagd of zij een defecte koelkast voor mij hadden. dat was geen probleem, alleen ze stonden net allemaal op de vrachtauto van het recycle-bedrijf. Jammer, later nog eens proberen.

Dus afgelopen zaterdag nog eens geprobeerd. Wel de man aan de telefoon was minder ethousiast. Nee meneer dat gaat niet. u knipt dan de leiding door en komt al het freon eruit en dat is slecht voor millieu.

Maar er is een oplossing. Vraag naar een wat nieuwere defecte koelkast. In de moderne kasten zit geen Freon (CFK) in maar Pentaan . Pentaan is niet schadelijk voor Ozon. Let op pentaan is een broertje van butaan dus zeeeer brandbaar. Dus niet roken of met een slijptol de handel demonteren.
Ik heb de kast zonder problemen mee kunnen nemen. Dus even rond bellen.

O ja koelkastcompressoren gaan bijna nooit kapot. Het is vaak de thermostaat die het begeeft of het ding is lek en het gas is ontsnapt.

Succes

Groeten

Frans

sietse zei:
Na het snijden blijft er vaak een laagje “dradenzooi” aan het XPS vast zitten. Dit kan je er gemakkelijk vanaf wrijven.
HPIM0727.JPG

Als je de stroomsterke iets verhoogd, ben je de "draden" kwijt en komt er een mooie "schone" vleugel te voorschijn.

ah, dat is dus de oplossing. tnx.
Nu heb ik daar trouwens ff nix aan, want ik snij nu met een oude treintrafo die niet meer wil leveren. (ik heb hem al op de wisselstand van de trein, 24 volt dacht ik). Ik kan nog wel mijn boog ietsje korter maken, of in ieder geval de aansluiting iets korter. Dan moet ie ook wat heter worden. misschien net heet genoeg.

Voorlopig ben ik aan het klooien met deze kernen. Carbon ligger zitten erin gelijmd met 5min epoxy. Ik moet nu alleen de oneffenheden wegplamuren... Iemand een tip waarmee dat goed kan? Ik kwam er namelijk achter dat polyesterplamuur er doorheen bijt.... :(

Nou, ben eindelijk weer eens verder gegaan.
Nadat de polyesterplamuur een geultje had gevroten, heb ik het maar met "gewone" plamuur dicht geplakt. Tis nu meer dat is de Supergee Vliegend wil hebben. Een Ultralichte DLG komt daarna wel :D.

Vandaag 1 vleugel aan beide zijden 2 lagen 25gr/m² glasweefsel gelamineerd.

- Eerst heb ik de vleugelvorm 2 keer uit het "antiplakpapier" geknipt. Dat spul waar oracover op zit. Blijft epoxy in ieder geval niet aan plakken :D.

- De rol glasweefsel maar gepakt en dan maar knippen. Het is 0/90 weefsel, dus heb ik de vleugeldelen er schuin uitgeknipt. Op die manier is het dus -45/+45 weefsel wat als het goed is een stuk beter is voor de torsiestijfheid. Dit 4 keer (2x boven, 2x onder). Probleem met dit spul is alleen dat zodra je het vastpakt, het allemaal verschuift! Toen ik een lapje aan 1 tip vast hield werd het dus in een keer een stukje langer. Heb je waarschijnlijk opeens -30/+30 weefsel :roll:.

- "antiplakpapier" ingesmeerd met epoxy en daarna de lapjes glasweefsel erop. Hier merkte ik dus gelijk dat de maat niet meer klopte en de vezels waren verschoven. Nou ja, ik hoef hem niet te verkopen, dus dan maar een beetje met mijn spateltje het weefsel een beetje in zijn oorspronkelijke vorm trekken. Lukte nog best aardig eigenlijk. KLein beetje epoxy erop, uitsmeren en de 2 laag er gelijk op. Zo ook met het andere "antiplakpapiertje".

- Had van de 28 gram epoxy nog wat over en heb dat maar op de randen en bij de ligger op de kern gesmeerd. "Sjeetje, dan wordt ie veel te zwaar!", nee hoor, tis maar een paar gram en ik heb bij de staartdelen gezien dat dat wel veel scheelt voor de hechting. Hopen dat dat hierbij ook zo werkt.

- Vleugelkern op de onderste laag glas gelegd en daarop weer de bovenste laag natuurlijk. FF met de hand alles een beetje aangedrukt en hop de vacuümzak in. Het lijkt erop dat alles redelijk wordt aangedrukt. Kan beter natuurlijk, maar toch. Vind het wel redelijk en ik zie wel wat het wordt.

- Uiteindelijk de vleugel met zak en al op de "mal" gelegd zodat de vleugel niet gaat torderen.

- En dan net toch nog maar ff de bovenste mal ook erop gelegd met gewichten erop....

Fotootjes:
HPIM1132.JPG

Benodigheden

HPIM1131.JPG

Mal, antiplakpapier, kern, antiplakpapier.

HPIM1133.JPG

In de vacuümzak

HPIM1134.JPG

En wat gewicht erop..

Nou maar hopen dat het lukt :D

Goed bezig Sietse hoor! Door uitproberen en fouten maken leer je ontzettend veel. Jouw eerste model ziet er al beter uit dan mijn eerste. En bij mij gaat nog steeds heel vaak wat fout of denk ik nadien van "Had ik toch anders moeten doen dom dom dom" :wink:
Controleer wel af en toe je vacuumzak of alles inderdaad nog wel vacuum is. Het allerkleinste gaatje is al funest.

tnx

zal af en toe ook wel ff "bijpompen" met de stofzuiger.

Jouw eerste model ziet er al beter uit dan mijn eerste
Haha, en er is nog bijna niks te zien :D.
Ik zou ff wachten met je oordeel tot die vleugel uit de zak komt :wink:

Nou, daar issie dan: De 1e vleugel!!!
Niet perfect, maar toch voor mij goed genoeg.

Het papier laat echt weer ideaal makkelijk los! En op de plekken waar ik nog wat epoxy had gesmeerd (randen en bij de ligger), daar is het door en door glimmend :D. Das dus prima. Op sommige plekken ziet het er een beetje "droog" uit. Das niet echt de bedoeling, maar volgens mij word ie toch wel sterk genoeg zo. Ook wat zwaarder dan gemiddeld (67 gram), maar dat maakt nu niet uit. Ben al blij dat ie er zó uit komt :lol:

fotootjes :
HPIM1135.JPG

3 fases van het verwijderen van het antiplakpapier

HPIM1136.JPG

Het verwijderen van het antiplakpapier. Hier is goed te zien hoe het volgens mij hoort te glimmen.

HPIM1139.JPG

En omdat ik gewoon de lagen eerst op het papier had geplakt en daarna op de kern, krijg je dus deze randen na het grof uitsnijden. Heb nu net alle randjes met een mesje nagelopen en alles eraf gesneden wat niet aan de kern plakte. Over alle randen ga ik denk ik nu nog los een strookje glas plakken.

das zeker waar ja, toch heb ik alweer een paar verbeterpuntjes :D. Leren gaat het snelst als je het gewoon eens probeert.

Ik denk toch dat ik de hele kern hééél dunnetjes insmeer met epoxy. Ook kan ik misschien proberen om alvast een randje om te vouwen ofzo, zodat ik niet meer een extra strook op de randen moet plakken. Handelingen elimineren is altijd goed in een productieproces....

eric, hoe doe jij dat trouwens? laat je de bovenste en onderste laag overlappen ofzo?

Sietse,

Wat ik doe is dat ik eerst een strookje glas of kevlar over de LE heen plak.
Deze strook komt ongeveer 5-8mm over de LE (boven en onderkant). Mijn mylars hebben ongeveer 3-5mm overlap met deze strook.

Sietse,

Ben je in het bezit van de DVD van Phil Barnes?
Aanrader hoor!! Hij laat veel tips en tricks zien.

nee, die heb ik niet. Heb wel een keer een trailer gezien. Zag er goed uit idd.

eric, Nou snap ik hem, dus het glas aan de boven en onderkant komt niet tot de LE...
Bij mij nu dus ook niet, en eigenlijk ben ik dus hetzelfde van plan als jij, alleen doe ik een strook glas erna, ipv jouw strook kevlar ervoor toch?

yeps, duidelijk, tnx.

Het glasvezel snij je dus goed op de maat van de vleugel voor het lamineren? of knip je tijdens het lamineren die overhangende rande (zoals bij mij) weg?

Ziet er mooi uit.

Maar is het niet beter de glasmat onder een hoek van 45 graden te leggen zodat alle strengen in de mat meedoen aan het opvangen van de krachten. Nu (90 graden) doen alleen de strengen in de lengterichting mee en de rest niet, zit er dus eigenlijk 50% teveel gewicht aan glasmat op. Toch?? Of zie ik dit verkeerd.

In iedergeval succes met je project.

Groeten Maarten.

Back