Wel of geen veer in gasknuppel

Ik heb al meerdere malen posts gezien waarin de veer van de gashendel wordt verwijderd van de zender.

De veer in de gashendel is volgens mij juist een zege en een must. Een zege omdat het je motoren en regelaars spaart, omdat je bij een crash meestal automatisch de knuppels loslaat. Als de veer je gashendel niet terughaalt bij een crash en je vergeet het zelf te doen dan zijn je motoren en regelaar (en misschien nog erger) verbrand.

De veer is een must, bij grotere toestellen, i.v.m. de veiligheid. Stel dat een modelpiloot onwel wordt tijdens het vliegen...... dan moet de motor toch vanzelf uitgaan als je de zender loslaat om te voorkomen dat het model een ongeleid projectiel wordt en materiele of lichamelijke schade veroorzaakt. In je auto, brommer, motor of boormachine zit niet voor niets een veer aan je gaspedaal of gashendel. In mijn opinie zou dit ook bij modelbouw een verplichting in de wet moeten zijn.

Het eerste wat ik doe is, als een zender niet is uitgerust met een veer, een veer of elastiek aan de gasknuppel maken. Veiligheid boven alles! Dan kun je ook niet verrast worden als bij het aanzetten van je model de knuppel niet in de laagste stand staat. Tegenwoordig hebben een aantal fabrikanten daar wel een beveiliging voor, maar ook veel niet en oudere apparatuur al helemaal niet.

Wel vind ik dat de standaard veren van de gashendels meestal iets te strak zijn. Die stel ik dan opnieuw af of rek ik iets uit.

Bert

ik neem aan dat je het over een vliegtuig hebt ?
een veer erin als je heli vliegt is gewoon vragen om problemen , en gaat je ook geen veiligheid brengen.
in idle 1 of 2 is naar beneden ook volgas , dus

En als je naar beneden komt, komt er 1 kilo (450 size) aan heli aar beneden geflapperd met draaiende rotor.
Van alleen die heli zou je al hoofdpijn krijgen, laat staan als dan je gasveer nog eens automatisch naar beneden zou schieten waardoor de heli nog veel harder omlaag komt.

Ook bij een vliegtuig heb ik ergens twijfels...
als iemand niet weg is voor zo'n ding de grond raakt, zal hij toch ergens een zeer stevige blauwe plek oplopen.
Zonder motor heb je dan idd geen schade door de prop, maar misschien was het vliegtuig wel verder gevlogen als het gas er niet af was gegaan..

Allemaal "wat als" redenaties
Bij een vliegtuig is er een logica, bij een heli niet.
Dan is het gewoon gevaarlijk om je knuppel met veer uit te rusten...

Nee, het is een volslagen onzinnig idee en dient de veiligheid helemaal niet.
Met gas wat je vast moet houden wordt precies vliegen een hopeloze zaak.

Wat wel belangrijk is, dat er een goede rem/ratel op zit.
Dan verstelt het gas niet als je je duim van de stick haalt of met de aillerons / rotor L/R cyclisch stuurt.

Waarom wordt deze klinkklare bullshit juist in het heliforum gepost, waar het klinkklare UBERbullshit is?

Waarschijnlijk omdat de topicstarter met zo`n chinees coaxiaaltje vliegt, en daar zit dus idd een veer in het zendertje (erg irritant trouwens ;))

grootste BS.. schijnveiligheid en volstrekt onzinnig (mijn bescheiden mening).. een lichte ratel is wel handig om de gasknuppel niet te spontaan te laten bewegen bij staart-sturen, maar meer ook niet.. gewoon 2 handen aan de knuppels!

Allen,

Bedankt voor jullie meningen.
Ik zal de mijne op een aantal punten bijstellen.
Bij electrische vliegtuigen en auto's zal ik denk ik de veer blijven gebruiken.
Bij coax-helicopters (LamaV4) ga ik een test doen zonder veer, met ratel. Binnenkort ga ik mijn +/- 25 jaar oude CP electro heli uit het stof halen en nieuw leven in blazen. Die heb ik altijd zonder veer met ratel gevlogen. (is al weer 10 jaar geleden).

Bert

Ik heb 1000en mensen al zien vliegen, en alle mogelijke mode's, maar nog nooit een veer op gas.

Lijkt mij verschrikkelijk.

Met (centreer)veer op de gasstick zou de stick dus naar het midden (=halfgas) springen als je hem zou loslaten.
Lekker veilig als je vliegtuig er plotseling halfgas vandoor gaat....:mrgreen:

Back