Wel of niet verzekerd bij gebruik niet toegestane apparatuur

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
het hangt er maar net vanaf hoe de verzekering handelt... coulant of alles op de details uitzoeken.

nee, daar hangt het dus niet vanaf. De vraagstelling in dit topic is helder, het gaat om situaties waarin de verzekeraar alle details gaat uitzoeken.

Ho wacht even, nu wordt het toegespitst op zaken waarbij kennelijk de fabrikant een partij is, men wil schade verhalen op de fabrikant.

Er werd geprobeerd de verantwoordelijkheid op de fabrikant af te wentelen. Dit werd verloren. Daarna was de fabrikant geen partij meer in het geding. Het ging hier overigens wél om typegoedgekeurde apparatuur (dus van een behoorlijke tijd geleden).

De vergelijking loopt mank, u4eake. Opvoeren is juridisch gesproken gewoon toegestaan. De auto zelf heeft een typegoedkeuring.

Gebruiken van een zender zonder CE verklaring, niet.

Laten we, om de discussie zuiver te houden, er even vanuit gaan dat de verzekering er van op de hoogte is dat de zender geen conformiteitsverklaring heeft.

Laat ons hier dan duidelijk een verschil maken tussen Nederland en België. In België is het "opvoeren" NIET toegestaan. Zodra men bij een voertuig de specificaties van 1 component dat deel uitmaakt van een typegoedkeuring (homologatie) wijzigt vervalt de typegoedkeuring. Hoe ik dit weet? Ik heb jarenlang homologatietesten uitgevoerd voor de automobielindustrie. En aangezien een voertuig in België enkel ingeschreven en verzekerd kan zijn met een homologatie-attest vallen sommige auto's hier uit de boot. Dit alles staat los van de technische controle. Daar controleert men niet of het voertuig voldoet aan de technische specificaties waaraan het voertuig moet voldoen voor het afleveren van een homologatie-attest maar kijkt men enkel of het voertuig veilig en niet te milieubelastend is.
In België zal een gerechterlijke uitspraak steeds gebaseerd worden op een onderzoek naar een mogelijk oorzakelijk verband. Indien er bijvoorbeeld aangetoond kan worden dat een ongeval met een auto veroorzaakt is door niet conforme verlichting (xenon after market kitjes bijv.) of als men kan aantonen dat een niet conform component ook maar enige invloed heeft gehad op de ernst van de schade zal de rechter hier in ieder geval rekening mee houden.
In België is het ook niet de verzekeringsmaatschappij die beslist om niet uit te betalen. In de meeste gevallen maken zij, zelfs bij ernstige twijfel, er geen punt van maar zullen trachten om de som te verhalen op de tegenpartij of op de verzekerde. Maar dat kan enkel door middel van een gerechterlijke uitspraak.

Wat mij nog het meeste interesseert in deze discussie of er reeds een precedent is waarbij een verzekeringsmaatschappij de schade niet heeft uitbetaald. Ik spreek dan niet enkel bij het gebruik van niet-conforme apparatuur maar in het algemeen. Hoeveel schade-aangiftes zouden er gemiddeld jaarlijks gedaan worden?

De Assan 2,4 GHz modulen zijn sinds kort ook in NL te koop. Dan moet je er toch van uit gaan dat de niets vermoedende koper denkt dat het mag? Vooral omdat je dan niet zelf importeerd. Ik heb ook nog nooit gevraagd of er wel een conformiteits verklaring bestaat voor mijn 14MZ zender, omdat ik er van uitging dat Robbe dat wel zou doen. Zal een mooie boel worden als je blijkt onverzekerd te vliegen omdat je leverancier een steekje heeft laten vallen.

Er is in Nederland een heleboel te koop wat niet legaal is. Denk aan uitlaten voor auto's......Het is je eigen verantwoordelijkheid daarop te letten.

Ik zou zeggen, leef je uit:D

www.rechtspraak.nl
Geen resultaten gevonden voor:
- radiografisch
- modelauto / model auto
- modelvoertuig / model voertuig
- modelboot / model boot
- modelvaartuig / model vaartuig
- schaalmodel

En zo'n CE-keur zegt natuurlijk helemaal niets. Er zitten wel bepaalde keuringseisen aan vast, maar zoals Corrien ook al enigszins aangaf kan vocht aardig invloed hebben op de werking van (hoogfrequent) elektronica. Wat mij verbaast is dat een zender vroeger verzegeld was en bij modificaties dus het zegel verbroken was, met eventuele gevolgen van dien. Tegenwoodig krijg je er al een imbussleutel en schroevendraaier bij om je demping van de sticks/stuurwiel in te stellen. Als techneut geen probleem maar hoeveel technieten prutsen in zo'n zender zonder te weten wat ze doen? (excusez les môts ;)).

Voor veel verzekeringsmaatschappijen ligt de grens voor aanvullend onderzoek rond de €1500,00 tot €3000,00 per schadegeval, afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij en eventueel aanvullende voorwaarden (bron: informatie-inwinning oprichting eigen club en aansprakelijkheid). uitzondering hierop vormt schade met letsel, daarop volgt nagenoeg altijd een onderzoek ter controle of de gebruikte middelen aan de eisen voldoen. Daarin is het geen verschil of het modelbouw, gereedschappen of andere middelen zijn (vergelijkbaar met bedrijfsongevallen).

Verzekeringsmaatschappijen weten verder niet echt wat ze er mee aan moeten. Om een eigen club verzekerd te krijgen was het uiteindelijk zo dat er een soort blad met specifieke voorwaarden toegevoegd zou worden waarin unieke bepalingen/uitzonderingen stonden (de club is uiteindelijk niet doorgegaan, maar da's een andere oorzaak). Er zijn wel wat voorwaarden in de polissen opgenomen maar het enige nuttige wat daar in staat is dat, over het algemeen, schade veroorzaakt door vliegtuigen tot 20kg verzekerd zijn. Dat is al een achterlijk groot toestel, maar goed. Maar een auto die met 70km/u door de straat gaat of een speedboot te midden van de speelvijver met kinderen.... :? Uiteraard speelt gezond verstand een grote rol, maar er zijn natuurlijk legio wildrijders/-vliegers/-vaarders die er anders over denken (of überhaupt niet denken, zelfs niet als ze bij een club op bezoek komen :evil:).

Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog nooit gevraagd of er wel een conformiteits verklaring bestaat voor mijn 14MZ zender, omdat ik er van uitging dat Robbe dat wel zou doen. Zal een mooie boel worden als je blijkt onverzekerd te vliegen omdat je leverancier een steekje heeft laten vallen.

Ik moet toegeven dat ik er "gemakshalve" vanuit ga dat alle spullen via Robbe geleverd wel zo'n verklaring hebben, maar of dit zo is?.........geen idee. Van spullen uit het buitenland, dus direct van Futaba, weet ik eigenlijk gewoon zeker dat die verklaring ontbreekt, maar ach, in mijn toestellen zitten ook regelmatig servo's die niet via Robbe zijn geleverd..... (strikt genomen dus ook niet slim)

Grt.

De Assan 2,4 GHz modulen zijn sinds kort ook in NL te koop. Dan moet je er toch van uit gaan dat de niets vermoedende koper denkt dat het mag? Vooral omdat je dan niet zelf importeerd.

Volgens mij verplaatst de aansprakelijkheid zich dan naar de importeur, in dit voorbeeld rctechnics. Die had immers voor een CE en een conformiteitsverklaring moeten zorgen, daar die de importeur is.

Aangezien de gebruiker dan 'te goeder trouw' is, is hij niet willens en wetens in strijd met z'n verzekeringspolis bezig en daarom mogelijk wel verzekerd.

Het probleem als je 'm zelf importeert, is dat je dan onwetendheid niet meer als excuus kunt gebruiken. Als importeur had je het moeten weten. Als koper van een importeur, niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nu een product in de handel brengt binnen Europa waarvoor de één of andere CE verklaring nodig is ... en je zorgt als importeur of fabrikant daar niet voor, dan pleeg je (in Nederland) een "economisch delict" waarvoor je maximaal 6 jaar het gevang in kunt belanden (de importeur of fabrikant ;-)) ....

Nu stelt zo'n CE conformiteits verklaring niet zoveel voor ... de importeur of fabrikant stelt een papiertje op waarin hij/zij verklaart dat zijn/haar product aan alle gestelde eisen voldoet ... (de z.g. "eigen verklaring") ... dit mag o.a. voor RC zendapparatuur (ook op de 2,4GHz)... uiteraard moet elk apparaat ook daadwerkelijk aan alle normen voldoen, zo niet dan is het wederom een "economisch delict" (het onterecht afgeven van een conformiteitsverklaring).
Wil je als fabrikant/importeur op zeker gaan dan schakel je een z.g. "notified body" in(= een Europees erkende keuringsinstantie), deze keurt het product onafhankelijk en geeft daar een verklaring over ...

Als jij wijzigingen in je zender aanbrengt wordt je zelf "fabrikant", maar zolang je het product niet in de handel brengt (dus uitsluitend zelf gebruikt) hoef je geen CE verklaring op te stellen ... en mag je het officieel ook legaal gebruiken zolang je maar niet op illegale frequenties en of vermogens uitzend en me daarbij houd aan de voor het product geldende R&TTE richtlijnen ... maar dit is wel "eigen verantwoordelijkheid" van de gebruiker.

Laatst bewerkt:
Nu stelt zo'n CE conformiteits verklaring niet zoveel voor ... de importeur of fabrikant stelt een papiertje op waarin hij/zij verklaart dat zij/haar product aan alle gestelde eisen voldoet

Is het zo simpel? Dus als ik zelf een zender uit china haal, type ik op de computer een briefje waarin staat dat die zender goed is, en dan ben ik klaar?

Ik had begrepen dat de apparatuur altijd bij een notified body getest moest worden?

Ja in feite is het zo simpel, hebben wij ook net gedaan toen we een stuk of 200 speciale GSM'tjes rechtstreeks uit China geïmporteerd hebben (en er maar van uitgegaan zijn dat de Chineesjes hun werk goed gedaan hebben) ...

volgens mij ben je dan bezig met valsheid in geschrifte, eveneens een delict.

immers, je kent een product schriftelijk bepaalde kwaliteiten toe, waarvan je geen enkel bewijs of test hebt dat het deze ook daadwerkelijk bezit.

Ik kan mij gewoonweg niet voorstellen dat het zo simpel is, waarom is het uberhaupt ooit een onderwerp geweest dan? Dan typt iedereen die zelf iets besteld in het buitenland even een simpel briefje in elkaar en is het leed geleden.

Nee. Ik geloof het niet.. maar kan nog niet onderbouwen dat het niet waar is, ga dus ff zoeken hoe het zit met de CE.. :P

Ah kijk.. snel gevonden:
VROM - Dossier CE-markering Info voor fabrikanten

2. Uw producten testen of laten testen:
De normen schrijven voor of u verplicht bent uw product te laten testen, of dat u de tests zelf kunt uitvoeren. Er zijn drie mogelijkheden:

U kunt uw producten zelf testen;
U bent verplicht uw product(en) door een bevoegde instelling laten testen;
U kiest er zelf voor uw product(en) door een bevoegde instelling te laten testen. Hier vindt u de lijst met

Eerder wordt al aangegeven dat het product aan de normen moet voldoen.

Je moet dus wel degelijk de correcte testen uitgevoerd hebben en wat Dirk beschrijft is A) niet waar en B) niet toegestaan

Als testen bij een "notified body" niet verplicht is dan mag jij verklaren dat het product voldoet aan de CE eisen, maar ontslaat je niet van de plicht dat de producten ook daadwerkelijk aan die eisen moeten voldoen (dus moet je zelf gaan testen of de fabrikant geloven op zijn blauwe ogen) ... je hoeft géén daadwerkelijke testen uit te voeren.

Zolang het VROM daar anders over denkt, vind je het erg als ik het VROM eerder geloof dan jou? ;)

Wat we met de GSM's gedaan hebben is netjes in overleg met EZ (en het daaronder vallende "Agentschap Telecom") gebeurd ... alleen als de fabrikant ons voorgelogen heeft hebben een probleem, maar dat risico nemen we ;-)

Voor zover ik weet, dient men voor apparatuur met verhoogd risico altijd een 'notified body' in de arm te nemen. Radiobesturing behoort tot deze categorie.

Toen de CE-normering werd ingevoerd zijn er letterlijk op van alles en nog wat klakkeloos CE-stickers geplakt. Deze werden dan ook aan winkeliers ter beschikking gesteld om er de bestaande handelsvoorraad van te voorzien.

Als maker, of importeur/distributeur, moet je kunnen bewijzen dat het product voldoet aan de kwaliteits- en veiligheidseisen zoals gesteld in de diverse tests conform de diverse productgroep specifieke EG-normen. Het is niet verplicht, zoals Dirk ook zegt, om de goederen door een keuringsinstantie te laten testen. Je mag ook zelf de tests uitvoeren om daarmee aan te tonen dat het product aan alle eisen voldoet. Alleen bij calamiteiten kun je daar dus op aangesproken worden. als de keuring dan door instanaties als KEMA is verricht voldoet de meetapparatuur en meetprocedure gebruikt voor de keuring aan alle richtlijnen. Dan is het lastiger om de fabrikant/importeur aansprakelijk te stellen.

Er is nog een spannender iets. Apparatuur als zenders vallen onder diverse normen. Immers de behuizing bevat plastics en andere materialen die moeten voldoen aan milieu-eisen. Deze kunnen bij gebruik van verkeerde materialen de gezondheid in gevaar brengen. De zender bevat echter ook een hoogfrequent gedeelte wat als kritischer wordt beschouwd (elektromagnetische straling) en de CE-keuringsinstantie op de sticker is dan ook nagenoeg altijd deze instantie en alle andere keuringsinstanties worden niet vermeld. Natuurlijk wel weer merkwaardig.

Koop ik een zender in Hong Kong, staat daar braaf een CE-keurmerk op met instantienummer 0189, het Deense Telecom A.S. (bron - PDF). Echter wel gevolgd door het bekende uitroeptekentje ten teken dat er voor bepaalde Europese landen beperkingen voor de apparatuur kunnen gelden. Is deze apparatuur dan illegaal? Nee, want de keuringsinstantie is een officiële instantie en ik ben als fabrikant/importeur niet verplicht om mijn apparatuur in Nederland door de KEMA te laten keuren. Futaba doet dat ook niet.

Laatst bewerkt:
Nee voor de Nederlandse markt is het niet verplicht, maar wil je je product vrij in alle EG landen verhandelen dan is het wel aan te raden om de testen via een "notified body" uit te laten voeren waardoor je van een hele hoop extra 'gezeur' af bent (bron EZ) wat de kosten van toch snel een paar duizend eurie weer goedmaakt ...

Back