Wel of niet zender in USA kopen?

Aangezien ik een beginner ben en net start met deze hobby ben ik op zoek naar een zender en ontvanger. Zelf denk ik aan een 6 kanaals systeem.
Nu ga ik komende januari naar Florida voor mijn werk en vraag mij af of het verstandig is om een zender en ontvanger daar aan te schaffen.
Ik heb al verschillende webshops bekeken en er is best wel wat positief prijsverschil...

Ik hoor graag advies van jullie mbt hetgene waar ik op moet letten en of anderen ervaring hebben met bepaalde shops.

Als het webshops zijn, dan spaar je dus alleen de verzendkosten uit?

Belangrijker lijkt mij dat je de goede zender koopt. Later spijt krijgen van een verkeerde keuze kost veel meer :(

Waar wil je je zender voor gebruiken? Of, heb je al een zender op het oog?

In Amerika gekochte zenders hebben geen CE keurmerk. Dat is in Europa verplicht. Een Amerikaanse zender mag je dus hier niet gebruiken...

In Amerika gekochte zenders hebben geen CE keurmerk. Dat is in Europa verplicht. Een Amerikaanse zender mag je dus hier niet gebruiken...

Mijn allereerste FF9 (35MHz) heb ik ook in de US gekocht. Scheelde toen ongeveer 110 USD. En er staat toch maar mooi een CE keurmerk op...
Het zendvermogen van 2.4GHz zenders ligt in de US wel een stuk hoger en zal dus zeer waarschijnlijk geen CE keurmerk dragen.

Zelf heb ik de Futaba t6j gezien welke 60 euro goedkoper is daar als hier. Heb ik het niet over verzendkosten.
Volgens de website heeft deze zender wel een CE merk, dus denk dat deze gewoon is toegestaan in NL

De importeur van een artikel moet in Nederland ook garantie leveren als het artikel ergens anders gekocht is. Dat is dus geen argument.

Dank voor al jullie antwoorden!

Van wat ik er van snap....(still learning) is de Futaba t6j een zender met zend vermogen 120mA. Nu is in NL 100 de max (correct me if i'm wrong). Gaat dat problemen opleveren?

Micheile, mA (milliampère, A, ampère) is meet-eenheid van stroom, niet van vermogen (watt, W, milliwatt, mW). Zegt niets over het door zendmodule opgenomen vermogen over door antenne uitgestraalde vermogen.

Michiel,

Ik wil je graag van het volgende advies voorzien:

Afgezien van de garantie kwestie is er ook zoiets als afgestaan vermogen van de zender inderdaad
(hang een beetje samen met het CE keurmerk volgens mij).

In Murika, mogen ze meer vermogen uit een zender sturen dan wij in de EU (was al gezegd zie ik net).

Koop bijvoorbeeld de Taranis (€187 bij de EU importeur + verzenden)
Daar zit je echt helemaal goed mee voor de komende jaren en de kosten zijn zeer schappelijk.
Wat men vaak vergeet is de prijs van de ontvangers, die zijn bij FrSky zeer betaalbaar.

Het blijft toch niet bij 1 model weet ik uit ervaring :D

In Murika, mogen ze meer vermogen uit een zender sturen dan zij in de EU.
Op Frankrijk na dan ;)

EDIT. Heeft niets met zendvermogen te maken :confused:

In Frankrijk is het maximaal toegestane band iets smaller. Veel zenders hebben daarom een aparte 'Frankrijk' instelling. Ik heb me daar echter nooit in verdiept en vlieg zeer regelmatig in Frankrijk. Illegaal dus!! :teacher:

Normale 2.4 GHz band: 2.4000 GHz – 2.4835 GHz
Frankrijk: 2.4000 GHz – 2.4540 GHz

Laatst bewerkt:
wat wel handig is om te weten,
zelf wou ik ook modelbouwspullen daar kopen toen ik er op vakantie was (Florida)
alleen als er iets kapot is dan kun je natuurlijk niet even met het bonnetje terug naar de winkel gaan....
oftewel stuk=stuk
mvg.Thomas

Ook Frankrijk onderwerpt zich aan de EU regeltjes

Op Frankrijk na dan ;)

EDIT. Heeft niets met zendvermogen te maken :confused:

In Frankrijk is het maximaal toegestane band iets smaller. Veel zenders hebben daarom een aparte 'Frankrijk' instelling. Ik heb me daar echter nooit in verdiept en vlieg zeer regelmatig in Frankrijk. Illegaal dus!! :teacher:

Normale 2.4 GHz band: 2.4000 GHz – 2.4835 GHz
Frankrijk: 2.4000 GHz – 2.4540 GHz

Deze vlieger gaat niet meer op, sinds Juli 2012 moet ook Frankrijk zich houden aan de EU regelegeving.
(Deze limiet is dus opgeheven)

Bron (Frans)

Laatst bewerkt:
Hoe zit het met ontvangers,die uit Amerika komen? Zit daar nog verschil in?

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij mag de Robbe TD (Corrien) geen parallel import repareren.
Ik zou voor alle zekerheid Jan even een PBtje sturen.

Een CE sticker zegt niets, die kan je gewoon ergens kopen.
Het apparaat moet een typegoedkeuring hebben voor de EU. (conformiteitsverklaring).

Ook al scheelt het een paar euro met Nederland, kijk eens in Duitsland.
Daar zijn de prijzen een stuk lager en dan heb je wel gewoon een "legale" zender met garantie.
En.. kijk ook wat je er allemaal bij krijgt.
Soms wordt de zender zonder servo's of zonder accu verkocht, dan lijkt hij goedkoper maar is het dus niet.

GJ

Back